Hansh Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Problemet med at ikke de fleste hovedveier skiltes som forkjørsveier er at det er så utrolig dårlig markert mange steder hva man skal gjøre. De fleste vet jo ikke en gang hva de skal se etter, men det pleier ihvertfall heldigvis å stå gatenavnskilt i de veiene man har vikeplikt for i Bergen ihvertfall. Veivesenet har tidligere sagt at det ikke er aktuelt å endre på dette med forkjørsveier pga. kostnader, altså typisk Norge som igjen skal spare seg til fant...
[space] Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Her er en fin artikkel som omhandler temaet. Reglene er veldig tydelige på dette.http://www.klikk.no/motor/bil/article380440.ece Skikkelig god den videoen der! Folk kjører jo som gale der I tillegg kommenteres det at "er veien åpen for fri ferdsel gjelder høyreregelen uansett om det er privat vei som er skiltet med vikeplikt" !! Merk dere det. Altså kan du bare drite i vikepliktskilt om det er privat vei og åpen for alminnelig ferdsel. Sprøtt? Ja! Dette var snakk om et privat satt opp vikepliktskilt, ulikt de "offisielle" vilkepliktskiltene. Hadde det stått et vanlig vikepliktskilt der hadde selvfølgelig dette vært gjeldende. Det var hvertfall slik jeg tolket det. Noe annet ville jo vært galskap!
Ca///e Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Helt korrekt [space], ser at jeg kunne sagt det litt annerledes, mente selvsagt privat vikepliktskilt
AuroraDriver Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Trafikkregler burde være så enkle at det ikke er tvil om hvem som har forkjørsrett. Jeg stopper hellere ved hvert kryss jeg er usikker på, enn å tro på at jeg har forkjørsrett. Høyreregelen burde ha vært avskaffet for LENGE SIDEN. For å kjøre i byer må du nesten være lommekjent for å vite om alle sideveier på de mest uoversiktelige steder. Spesielt der bygninger er veldig langt fremme og skjuler sideveien, men som du har vikeplikt for. Tipper at hvis det hadde blitt satt opp skilt for alle sideveier man har vikeplikt for, så ville det ha sett temmelig kaotisk.
Ca///e Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Tipper at hvis det hadde blitt satt opp skilt for alle sideveier man har vikeplikt for, så ville det ha sett temmelig kaotisk. Neida, det hadde gått helt fint. Bare å se på andre land det, går fint det!
[space] Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Er det ikke så enkelt som at om du kjører slik at disse veiene kommer overraskende på, kjører du for fort?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå