Gå til innhold

Tectyl - Bra eller bare falsk trygghet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva folk syntes ang tectylering av bilene. Mange snakker jo veldig høyt om dette og det påpekes ofte i salgsannonser at bilen er "tectylert"..

Det verste jeg ser, men som jeg ser i utrolig mange prosjekttråder.er hvordan folk bruker tectyl som erstatning for lakk og annen beskyttelse. Mange som pusser platene rene, grunner og tectylerer. Er dette virkelig noe bra? Jeg har bare så vanskelig for å fatte hvordan man kan erstatte lakk/maling med tectyl. Tectylen gjør jo ikke annet å rustbeskytte ved at den ikke sprekker og er så mottakelig for steinsprut som vanlig lakk. Den er jo f.eks ikke vanntett. Så om det kommer vann under den, så vil det jo ruste til slutt. Da gjerne under tectylen, slik at skaden ikke blir bemerket før det er skikkelig gale.

Ser også at mange valser hjulbuene sine og så skriver at de har "tectylert pga valsing av hjulbuer". Slik jeg tolker dette så har lakken sprukket som følge av valsingen(som skjer veldig lett på innsiden av skjermene) Og så i et forsøk på å rette opp dette så blir det klint på litt tectyl... :roll:

Der jeg kan se nytten av en slik behandling er på rene/rustfrie/lakkerte flater som gjerne eksponeres særlig for salt/stein etc... Selv liker jeg heller å kun male med bengalakk, evt bodyshuts med 2k lakk oppå.. :)

Å bruke tectyl til rustbehandling evt grunning+tectyl ser jeg ikke på som en særlig permanent og god løsning iallefall.. 8)

Skrevet

Tectyl er fin stein beskyttelse. Billigere alternativ enn andre måter og gjøre beskyttelsen under bilen fullverdig. Etter min mening er Tectyl ett meget godt alternativ, så lenge det blir vedlikeholdt rutinemessig. Ulempen er selvfølgelig at den er veldig fin til og skjule defekter ved ett karosseri. skjøter o.l som ikke er orginalt, sprekker osv. Ett lag med zink /grunning for så og tectylee, fint som bare det. : ) Man får ikke bilen til å vare evig uansett...

Skrevet

Sort Tectyl er ikke noe bra, for det kan skjule rust som ligger under, da er det bedre med blank Tectyl.

Når det er sagt så mener jeg Volvo har utviklet noe greier som kryper, altså hvis du får steinsprut å sånn så legger stoffet seg nedi der, husker ikke helt hva det heter men det må da være bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...