Gå til innhold

Anbefaling av bilstein dempere.

camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett etter nye dempere og har funnet et sett med Bilstein twin tube dempere (er det sport?) sammen med vongtland senkefjær (35mm) til en ganske så grei pris.

Lurer på om disse er bedre enn f.eks bilstein sine "heavy duty" dempere? Er ikke så kjent med modellene de tilbyr. Er ute etter noen dempere som kommer til å holde følge når jeg bygger om bilen min fra 520iA til en 530iA (M60B30) som blir kompressormatet i fremtiden.

Hvis jeg ønsker å få dette ombygget godkjent hos BT (uten kompressor selvfølgelig), syntes dere at det blir problematisk? Hvis det står at de passer opp til 540i, så må det gå greit å la de stå på bilen ved ombygg til 530iA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har hørt er det veldig vansklig og få noe som helst godkjent. Det er vel nesten ikke galt og si at det går ikke ann og godkjenne noe som helst, men det fins untak hehe.

Bmw gir ikke lengere ut papirer på at 520 og 530 er like karrosorier.

Dog har jeg ikke prøvd og godkjenne noe, men dette er det jeg har hørt rundt om kring, selvom jeg også har hørt at det ikke er noe problem, men dette tror jeg selv det er optimister som sier, har enda ikke sett noe som er godkjent ombygd etter 1.1-08.

Om det er et must for deg og få det godkjent ombygd bør du prate med BT før du begynner :P

Dette inlegget virker kansje pesimistisk, tror selv det er realistisk, gjerne bevis at jeg tar feil, ikke noe hadde vært bedre ;D

Oi, dette var da egentlig om dempere, blei litt offtopic dette her hehe, har desverre ikke peil på demprene du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over vanskelighetene med å bygge om bilen til en M60 basert 530ia. Det at etter 01.01.08 er det ikke mulig å nedregistrere ant. seter i en bil betyr egentlig veldig lite for meg siden M60 motoren er bare 16kg tyngre enn M50.

Jeg skal ikke godkjenne bilen med kompressor og det gjør ting en del lettere. Egentlig ser jeg ingen grunn til at de sko klage på bilstein demperene hvis de har tuv papirer på at de passer opptil 540i. Regner med at bilstein dempere er tuv godkjent.

Uansett, tilbake til temaet... Vet noen om Bilstein "twin tube" = sport demperene deres? Vet ikke hva som er bra egentlig. Er selvfølgelig ute etter dempere som fungerer bra til hverdagskjøring og som også har litt sportslig preg. (dvs ikke altfor stivt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom siden deres, men ble ikke særlig smartere på det. Klarer ikke å finne ut om twin tube er sport, comfort eller heavy duty dempere. Tror at jeg må be selgeren om delenr på demperene han selger...

Er sport dempere greie å kjøre "vanlig" med eller er de sykt stive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over vanskelighetene med å bygge om bilen til en M60 basert 530ia. Det at etter 01.01.08 er det ikke mulig å nedregistrere ant. seter i en bil betyr egentlig veldig lite for meg siden M60 motoren er bare 16kg tyngre enn M50.

Jeg skal ikke godkjenne bilen med kompressor og det gjør ting en del lettere. Egentlig ser jeg ingen grunn til at de sko klage på bilstein demperene hvis de har tuv papirer på at de passer opptil 540i. Regner med at bilstein dempere er tuv godkjent.

Uansett, tilbake til temaet... Vet noen om Bilstein "twin tube" = sport demperene deres? Vet ikke hva som er bra egentlig. Er selvfølgelig ute etter dempere som fungerer bra til hverdagskjøring og som også har litt sportslig preg. (dvs ikke altfor stivt).

Jeg vil påstå at du fortsatt ikke får dette godkjent, grunnet at du ikke får noe dokumentasjon fra bmw at chassien tåler det, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bilstein sport og vogtland 30 mm fjærer.

bilstein p/n foran: F4-VE3-B407-H0

biltstein p/n bak: F4-BE5-2829-H0

Det er ganske stivt synes jeg, jeg hadde ikke montert det om jeg visste hvor stivt det skulle bli, men det er heller ikke så ille at jeg gidder å ta dem av igjen :) På dårlig vei er det litt slitsomt. Men på fin vei er komforten bra. Når man kjører litt fort på dårlig vei blir faktisk komforten bedre. Det er mest når man kjører sakte det merkes. Det er ikke direkte dårlig komfort på dårlig vei heller, men relativt mye dårligere enn de originale demperne.

Har blitt litt mere vant til dem etter noen mnd.

Det kommer litt an på hvor stivt du ønsker det.

Bilen ligger veldig mye bedre på veien og krenger nesten ikke i det hele tatt. Tatt dette i betraktning er komforten veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare vært obs på det at f.eks bilsten B8 sprint og (i Statene) bilstein Heavy Duty er samme demperne, det er bare at ingenting er kult i Statene om det ikke heter heavy duty.

sport er standard høyde, mens sprint er "kortere" altså for heftigere senk. jeg kjører sprint med 60/30 senk og kan ikke klage på hverken stivhet eller komfort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at du fortsatt ikke får dette godkjent, grunnet at du ikke får noe dokumentasjon fra bmw at chassien tåler det, desverre

Det står svart på hvitt i delekatalogen at den tåler det. Da begge bilene er oppført med samme råkarosseri.

Så lenge man kommer seg under totalvekta, burde det ikke by på noen problemer.

Dette kan man løse med å kjøre stålfelger, lite bensin, fjerne reservehjul etc.

Er man flink å fremlegge dokumentasjon på forskjellene på bilene, vil jeg tro at det går bra å godkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Truck-Parts-Accessories__BILSTEIN-SHOCKS-SPRINGS-BMW-E34-525i-535i-540i-88-95_W0QQitemZ370123302606QQadiZ2865QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item370123302606&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A1171%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Angrer på at jeg kjøpte ikke dempere og fjær da jeg handlet meg datasprut i statene. Dollarkursen var på 5,30 kr da. Selv om jeg måtte betale moms, ble det mye rimeligere enn her i landet.

Håper at jeg slipper moms denne gangen siden pakken skal merkes som gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine tvil om det kommer til å passe på bilen min, men selv om jeg finner ut at det går, så ligger budsjettet mitt vesentlig lavere enn prisen oppgitt i annonsen din.

Det er jo praktisk at du bor så nærme, men jeg tviler sterkt på at du gir meg et avslag på 50%... Du får ha lykke til med salget videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...