Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

tips til alle bmw sjåfører, bli med bmwccn til nedre eggedal på solumvannet. der har vi kjøring et par ganger i året... på is.. helt konge kjørte der mye i fjor, er åpent hver helg.... peronlig kjørte jeg på ispigg, og får sinnsyk beherskelse over egen bil. hvis man vil trene påslipp etc så fåreslår jeg vanlig pigg etc og dra opp dit og ha det morro med bmw ccn...

Skrevet

bmwccn bruker å kjøre med ispigg og vanlig dekk sammen.... men det som er fint å kjøre for bmwccn er at da slipper man bur for å kjøre ispigg da hebbe selv sier vi er blant de som kjører mest forsvalig og på måten for å køre fort og ikke hensynsløs grisekjøring. ellers i året må man ha bur for å kjøre med ispigg...

Skrevet

jeg har også testet bilen noen timer sidelengs på et ganske stort åmråde i sarpsborg. som regel samme S.Arnesen. har lært mye om hvordan bilen oppfører seg på glatt føre. og det har reddet meg fra og parkere bilen i noen trær langs veien. E38 er noe av det mest kontrolerbare jeg har testet på glatta. en drøm og "leke" med på glatta. og på det åmrådet i sarpsborg som heter kampenes er det skjeldent politi innom. vet bare om en gang de har vært der. da kom de inn på plassen og satt pent i bilen og tittet. alle parkerte jo selvfølgelig veldig fort når de så politibilen. da syns nok politiet at det var kjedelig og stå der og se. så de kjørte ned og dro brekket selv før de kjørte vidre.

tror politiet er glade for at folk kjører der istede for på veiene.

Skrevet

Tips og triks fra racerfører Stian Sørlie:

Den som har øvd på hvordan det er å miste grepet på glatt føre, vil takle en nødssituasjon på veien mye bedre.

syntes det er litt artig jeg at nordisk ungdom ligger langt under ungdom ifra andre steder i verden på ulykkes statestikk på glatteveier :)

Skrevet

Heldigvis har jeg øvd litt selv også, på litt sladd og kos. (HELT tom plass.)

Jeg kan med hånden på hjertet si at det har reddet meg.. Drev jo på en god del når det var snø her, så jeg ble veldig godt kjent med bilen. Mange vil kalle det ungdomsvillkjøring. Jeg kaller det fornuft å bli kjent med bilen sin på glatt føre.

Jeg blir ikke til en villbass selvom jeg er 18 år og sladder og lærer meg åssen bilen reagerer på snø/is på en parkeringsplass? Dette har jo til og med ført til store oppslag i lokalavisen. Blir så forbannet på disse som tror vi gjør det kun for å bråke og ødelegge veier. Der tar de GRUNDIG feil.

Skrevet

Jeg har også lekt veldig mye på glatta, mest på det å ligge brei, men man lærer mye veigrep da.

På glatte dager har jeg ofte kjørt saktere enn trafikkflyten pga jeg vurderer føret utifra veigrepet på mine dekk.

Hadde alle gjort det, eller vært i stand til det, så hadde det vært mindre uhell pga glatte veier.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tipper få her kan nekte for at dem har øvd seg litt på å miste kontrollen over bilen på en parkeringsplass :P

Gudene veit hvor mange ganger jeg har dratt nytte av all kjøringa mi på islagt vann eller snødekt parkeringsplass!

Skrevet

ASC kan hindre snurr hos alle førere, dsc har jeg ikke personlig erfaring med på glatt føre. ASC griper inn snarere enn noen kan reagere om man får litt hjulspinn i sving, snakker nå om ting som skjer uforutsett ikke planlagte sladder. Ser det er enkelte her som er så gode at slikt utstyr bare er i veien, det er jo tøffe saker.... Men selv F1 førere har bruker jo asc når regelverket tillater det, men de er kanskje ikke så knalltøffe førere som enkelte av dere?

Skrevet

Hehe.. godt poeng..

Kan være Greit å kunne slå det av da..

kjører med asc på om vintern fungerer utrolig godt

spør du meg.. reddet meg den asc i mange svinger :P ..

• 3 weeks later...
Skrevet
Høres ærlig talt galt ut å måtte stå på bremsa i en sving. Du kjører rett frem i svingen dersom du bruker bremsa ...

Hvis du kommer litt for breit rundt en sving og det brått kommer en sving andre veien, pleier jeg å dyte på bremsen med venstre beient for å få knekt rompa på bilen andre veien / bremsa litt ned for å klare svingen sidelengs 8)

Skrevet
ASC kan hindre snurr hos alle førere, dsc har jeg ikke personlig erfaring med på glatt føre. ASC griper inn snarere enn noen kan reagere om man får litt hjulspinn i sving, snakker nå om ting som skjer uforutsett ikke planlagte sladder. Ser det er enkelte her som er så gode at slikt utstyr bare er i veien, det er jo tøffe saker.... Men selv F1 førere har bruker jo asc når regelverket tillater det, men de er kanskje ikke så knalltøffe førere som enkelte av dere?

Og de fleste her på bimmers har jo faktisk også biler som går såpass at de har ca 1hk pr. kg ](*,)

Kom ihvertfall med sammenligninger som er litt relevante da.

Kan legge til at F1 blir helt feil i mine øyne med elektroniske hjelpemiddler som ACS,ABS launch controll o.l.

Dem burde heller ikke ha den "depot" knappen sin heller som begrenser hastigheten til "riktig fart" i depoet.Dette fordi,hvis dem ikke klarer på eget initiativ å holde lav nok hastighet i depot,så burde dem bli disket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...