Gå til innhold

530D Holdbare motorer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

530D med noen få ord:

Bra bil :)

Grei motor :)

Bra komfort :)

Dårlig GM-produsert girkasse på årgangen du ser på :(

Har ikke peiling på hva den er verdt da verdien er hva markedet vil betale, - altså hva den blir solgt for på nett etc...

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

De fleste 530d'er har jo greit med utstyr.

Men ut ifra det du sier hadde jeg ikke giddi å betalt mer en 120-140K for den. Får jo flere 99-00 modeller til 175-195K på finn med mindre KM og som ser relativt fine ut.

2001 530dat varebil vel å merke. Men det koster ifølge selger ikke mer en ca 25K å sette inn seter bak. Og med en start pris på 175K er vel ikke det så ille da det er en facelift med 229K km.

Her får du også en ganske fin 2001 530dat vare.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null

Edit: Ser du skrev sedan, my bad. Fant ikke så mange av dem jeg heller.

Skrevet
530D med noen få ord:

Bra bil :)

Grei motor :)

Bra komfort :)

Dårlig GM-produsert girkasse på årgangen du ser på :(

Har ikke peiling på hva den er verdt da verdien er hva markedet vil betale, - altså hva den blir solgt for på nett etc...

Har selv en 530d 99 modell og kan opplyse om at det ble skiftet girkasse i bilen min, ble gjort av forrige eier, garantien går ut til nyttår. Bilen var gådt 130k når jeg fikk den. Viste ikke at girkassen var en svakhet på denne årgangen. Hvordan kan jeg finne ut om det er den samme "dårlige GM" kassa som erstattet den som først havarerte, eller om de har satt inn en type som er bedre?? Ellers er det en knakende god bil og girkassen virker veldig fin, enn så lenge...

Skrevet

Ja der kan du se hvordan de originale 530-kassene var...

Bare i denne tråden med er det skiftet 2 girkasser forløpig.

Det er forøvrig samme GM-kassen som sitter i X5 de samme årgangene og problemet var vel litt forkortet og forenklet sagt at bilens dreimoment lå for nær momentet som girkassen tålte.

Jeg mener BMW skiftet til ZF i 00/01, men er altså ikke helt sikker på når. Kjøper du en face-lift er det iallefall ZF-kasse i den, og E39 face-lift ble lansert høsten 01.

Skrevet

Har kjørt 530d og 730d over 100 000 kilometer de siste årene der begge biler har tuslet over 200' kilometer. Har ikke opplevd noen motormessige problemer bortsett fra at jeg måtte bytte termostat på 730d'n for ikke så lenge siden. Meget godt fornøyd!

Skrevet
Jeg mener BMW skiftet til ZF i 00/01, men er altså ikke helt sikker på når. Kjøper du en face-lift er det iallefall ZF-kasse i den, og E39 face-lift ble lansert høsten 01.

Såvidt jeg vet har alle E39 530D GM kasser, men de ble forbedret etterhvert. ZF kom ikke før på E60 modellen. På X5 kom ZF kassa i 2004 tror jeg, sammen med M57TUD30 motoren.

E38 har ikke hatt GM kasse i det hele tatt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Såvidt jeg vet har alle E39 530D GM kasser, men de ble forbedret etterhvert. ZF kom ikke før på E60 modellen. På X5 kom ZF kassa i 2004 tror jeg, sammen med M57TUD30 motoren.

Der tar du nok feil. kom ny kasse når comonrail motoren dukket opp mener jeg.

Skrevet

Har selv 2004 mod 330d, kjørt den 60.000 siden jeg fikk den ifjor sommer. Har tenkt å beholde den en stund til. Er det noe annet jeg bør tenke på enn det som er nevnt i tråden her? Oljeskift, varm motor før hardkjør osv. Er det noe preventivt å gjøre, eller merker jeg hvis dyser og andre ting begynner å gi seg?

Viser 166000 på tellerern nå.

Skrevet

Veivhus ventilasjons filteret er alltid en god ide. Min forrige E39 530d begynnte å spise dyser til frokost ved 180K km. Men tror den var chippa vel å merke.

Skrevet

Kjører man nogenlunde fornuftig med original motor holder girkassen uten problemer. Det er som regel kun ved chip og særlig på den tyngre X5 at disse kassene har hatt problemer av betydning.

Jeg ville IKKE ha vurdert en dieselbil som har vært eller er chippet, uansett fabrikat. Det fører bare med seg problemer. Ingen fabrikanter produserer en bil med spec som tåler 20-30% effektøkning innenfor forventet levelengde. Det koster for mye penger.

Min bil har rullet noe over 200' km, hvorav 50' i mitt eie, uten noen form for problemer av betydning. Jeg har ingen planer om å skifte ut bilen og regner med den ruller videre uten mekaniske problem i mange år. Det kan jeg forøvrig ikke si om bensinmotorene fra BMW jeg har vært borti hvor det etter lignende kjørelenger har vært behov for omfattende vedlikehold og reparasjoner.

Jeg fant et velholdt 100% originalt eksemplar med kun en pertentlig eier og alle papirer i orden. Ikke chip, senk, ultralavprofil, styling eller annet jalla som forringer teknisk kvalitet, opplevd kvalitet og verdi på bilen. Hvis du finner noe slikt til fornuftig pris er det bare å kline til.

• 11 months later...
Skrevet

Der tar du nok feil. kom ny kasse når comonrail motoren dukket opp mener jeg.

Er ikke alle 530D common-rail da??

Skrevet
jo, alle er commonrail, motoren heter M57.

Stemmer. Og det er GM kasse i 530D E39, alle årsmodeller, det er bare å krype under å se hvis man er i tvil. Slik så det ut på min 02 modell:

rpsxzuhbwwie09kkl8q8.jpg

Finnes dog noen ulike varianter av GM kassen. Den ble noe forbedret underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...