Gå til innhold

Hvor mangen Hestekrefter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt vet de hvor mye og hvordan motoren trenger luft osv, men for å holde effekten og kostnader nede og holdbarheten oppe så velger dem å ta noen komprimiss for å få en bedre motor. Noen av disse går på å gi motoren en sikker blanding av luft og bensin i tilfelle noen klarer å putte på f.eks 91oct eller forringet kvalitet på bensinen så skal ikke motoren ta skader. Andre går på forurensinger og avgifter. For de som kan tingene sine så skal det ikke allverdens arbeid til for å få 200hk utav en 2liters 16v motor og enda lettere få utav en 2liters 24v motor, men allikevel velger omtrent alle produsentene å holde seg på rundt 150hk, Hvorfor? avgifter, holdbarhet kanskje

Det er en kjent sak at catter bremser eksoshastigheten noe som virkelig senker fyllingsgraden i sylindrene. Sportscatter er mye mer åpne og dermed øker fyllingsgraden og hva skjer da? jo effekten øker. :D

Tar en vekk cat så får en minst mulig motstand i eksosen og en får igjen økt fyllingsgraden. Problemet nå er at den orginale chipen er programert for ett sikkert system med høy motstand i eksosen og vil derfor ikke lenger være i nærheten av optimalt. Derfor er en livemap av den aktuelle motoren ett "krav" for å få utnyttet forandringen på motoren. Dette gjelder tildels også med luftfiltre, men her er forskjellen langt mindre.

Obs!! vær veldig kresen ved valg av luftfiltre og gjerne undersøk litt om filteret du skal kjøpe har de egenskapene en gjerne vil ha.

F.eks pipercross slipper gjennom masse luft, men også langt større partikler (les sand)

K&N er vel de eneste som faktisk har samme tetthetsgrad som de fleste orginalfiltre og allikevel slipper gjennom mer luft pr cm2.

Valg av det store trompet K&N filteret (tror det heter K&Ni 57) er pga den enorme flaten dette har samt egenskapene av trompeten for å få økt lufthastigheten.

e34_525tds: når det kommer til BMW så kan en jo se på motorsport hvor mye forbedringer de gjør på motoren uten at det setter ned holdbarheten så mye. Hvilke forandringer gjør de for å få effekten opp?

Orginal eksosen forsvinner nok samme med chipen. En annen kam kommer fort i og gjerne litt porting. Disse tingene er ikke gjort orginalt og dette er for å holde effekten nede.

Skrevet

Hei gjen,

,må da påpeke at jeg ikke er uenig med noe du sier Tommy turbo, men er oppgitt av slike temaer som dette. Har ikke tatt meg tid til å svare skikkelig.

Men å holde effekten nede/ holdbarheten oppe, for ikke å snakke om kjørbaheten, og utslipp/forbrenning, så er ikke et for lite luftfilter vegen man går altså. Dog map,kam,porter,tenning, blanding er med på dette.

Du får meg aldri til å være med på at original luftfilteret er for restriktivt om man bytter eksos, og iallefall når det man bytter det ut med er det man ser på bildet. "RAM" effekten er noe som brukes på e46 (og så og si alt annet og, men enketl å se på e46). Ved at lufttrakten står i grillen. dette gir god tilførsel av kald luft.

Et restriktivt luftfilter vil gi dårligere effekt ja, men det vil også gi mange andre uønskede bivikrninger, dårligere drivstofføkonomi f.eks.

for øvrig skvisa dem i sin tid 300hk ut av e36 320i (husker ikke hvilken klasse den gikk i, original bmw motorsport bil).

Og ja, kjent sak at cat bremser, MEN IKKE 15-20 hk!!!

e28 vs e34 535, der utgjorde det 7hk, og grunnet mapping kan jeg si at du nesten garantert ikke får de 7 hk igjen ved å fjerne caten, med mindre man også remaper..

Skrevet

e34_525tds: vi er nok ikke så uenig om det meste. Jeg snakker ikke om kun å fjerne eksosen, men å bytte til komplett high flow eksosanlegg. Dvs potter hvor eksosen går direkte gjennom og ikke rundt omkring inni dem.

Når det kommer til filtre så har jeg tidligere skrevet at jeg heller ville gått for K&N innsatsfilter kontra det lille som står på den bilen her det er snakk om. Det trompet filteret som brukes er gjerne 3-4ganger så stor overflate på. I tillegg ved bruk av trompeten får en bedre virkning enn orginalt.

På en porsche gikk effekten vesentlig ned ved å benytte to vanlige konfiltre fra K&N istedenfor det store orginale filteret. Dette er pga overflaten på filteret.

Effekten går ofte opp hvis en bruker f.eks pipercross eller HKS sine "svamper" og luftfiltre. Disse slipper jo gjennom det meste nesten helt opp til stor sand og derfor ikke anbefalt.

Nå er jeg ikke så voldsomt kjent med BMW sitt motorstyring, men er det ingen forandringer på E28 og E34 bortsett fra cat og litt mapping? Ingen som har undersøkt hvor mye mer en kan få ved å få disse chipet? (Snakker da selvsagt om reel effektøkning og ikke slik som mange sier)

På Ford sin 2,9EFI motor som yter 145hk så går effekten opp i nesten 170hk ved bare å bytte ut eksosen til 2,8 literens eksos. (Denne motoren gav også bare 145hk)

(Dette er målt)

Grunnen til denne økningen er at dimensjonen blir større på rørene og det er ingen cat. Selvsagt så er det jo ganske liten liter effekt på så stor motor og en ser at en av bremsene som er satt på for å holde effekten nede er gjort i eksosanlegget.

Men igjen på den andre siden så ser en jo at de fleste som monterer effektanlegg osv mister effekt. En som drev med bremsing i Bergen fortalte at omtrent ALLE bilene har bremset med effektanlegg bremset mindre enn orginalt både på effekt og moment. De som var chipet i tillegg (ferdig chip) klarte å komme seg opp igjen til orginal effekt. Derimot de som var livemapet fikk en vesentlig effekt økning og moment økning.

Dette gjelder generelt uansett merke.

Skrevet
Tviler på den fær 8 hk med de modifikasjonene..

Tipper den har akkurat like mange som når den er orginal. KN filter hjelper ikke en dritt. Effektanlegg hjelper nok noe i mellomregisteret og bunndrag, men ikke på toppeffekten alene.

hehe, her var det mye "jantelov" ute å gikk ;)

"Du skal ikke tro du har mer HK enn orginalt!"

tror nok at effektanlegget og sportsluftfilter med varmeskjod hjelper litt,men kansje ikke så mye.

men syntes bilen er sprek jeg,og godt fornøyd med den :)

Skrevet

hehe, her var det mye "jantelov" ute å gikk ;)

"Du skal ikke tro du har mer HK enn orginalt!"

tror nok at effektanlegget og sportsluftfilter med varmeskjod hjelper litt,men kansje ikke så mye.

men syntes bilen er sprek jeg,og godt fornøyd med den :)

Et KN filter eller et annet 3-parts sportsfilter gir ikke alene vesentlig flere hestekrefter i kombinasjon med en standard motor (dette er dokumentert av bl.a danske FDM - danskenes ekvivalent til norske NAF), men hvis motoren er trimmet og den trenger mer luft for å kunne yte maksimalt er det også viktig med en bedre lufttilførsel (flow)... og da er det ikke så dumt med et konfilter eller tilsvarende.

De fleste såkalte "power" filterene selger godt fordi mange mener at de er tøffe, men man skal som antydet ikke undervurdere placeboeffekten... :wink:

Skrevet
Jeg har aldri kjøpt eksos og kn filter til sugemotor pga effekten. Som oftest pga lyden.

Og det er jo også en del av placeboeffekten... more show than go... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...