Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for innspill! Bilen stod for anledningen i gaten utenfor blokken jeg bor i, så den var et enkelt "mål" :cry:

Etter en del polering i går så ser det ut til at ripen er såvidt gjennom klarlakken. Det hvite var nok bare løs klarlakk/lakk. Å få den helt vekk er umulig, men jeg skal prøve med rubbing og kanskje våtsliping.

Kan meguiars ScratchX gjøre noe særlig med dette?

Angående våtsliping... er dette noe jeg bør prøve på selv? Fint papir og vann? Og bør hele lokket slipes, eller bare ripen? Og så polering?

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Takker for innspill! Bilen stod for anledningen i gaten utenfor blokken jeg bor i, så den var et enkelt "mål" :cry:

Etter en del polering i går så ser det ut til at ripen er såvidt gjennom klarlakken. Det hvite var nok bare løs klarlakk/lakk. Å få den helt vekk er umulig, men jeg skal prøve med rubbing og kanskje våtsliping.

Kan meguiars ScratchX gjøre noe særlig med dette?

Angående våtsliping... er dette noe jeg bør prøve på selv? Fint papir og vann? Og bør hele lokket slipes, eller bare ripen? Og så polering?

Jeg har enda til gode å fjerne noen riper med ScratchX. Du må nok til med roterende maskin og en god polish. (Menzerna)

Med våtsliping bør du bruke 2500korn papir som du bløter godt i vann, puss der ripen er og litt utenfor, deretter bruker du roterende maskin for å polere bort ripene fra papiret.

Mer om våtsliping her.

http://www.detailersclub.no/forum/index ... =449&st=30

Du kan jo se om det er noen på det forumet som bor i nærheten og kan hjelpe deg.

Det blir fort dyrt om du skal handle inn alt utstyret kun for den ene ripa.

Skrevet

Vannslip området med p2000 papir.

Poleres så opp med grov rubbing og ull pute.

Gå over med fine rubbing og vanlig poleringspute.

Du er nødt til å ha en ordntlig poleringsmaskin, hvis du skal få det til. Pass på og ikke slip gjennom klarlakken.

Skrevet

Takker for tipsene! Blir vel til at jeg får tak i noen som har greie på våtsliping og prøver dette. Kan jo ikke bli værre enn det er nå... :cry:

Og spoiler blir det nok ikke :wink:

Skrevet

Føler med deg, for mange år siden kjøpte moren min en '97 Bmw E36, blank og fin, ingen bulker. Samme uka som den ble kjøpt, så sto den ute en dag. Da vi skulle på butikken en tur, da fant vi to paralelle striper som gikk fra midten ved skiltet, oppå koffertlokket bortover siden på bilen og ut på panseret. Midt på panseret ble det laget en fin krussedull.. :cry::cry:#-o:cry::-({|=:-({|=

Har ikke gjort noe med det..

Skrevet
Vannslip området med p2000 papir.

Poleres så opp med grov rubbing og ull pute.

Gå over med fine rubbing og vanlig poleringspute.

Du er nødt til å ha en ordntlig poleringsmaskin, hvis du skal få det til. Pass på og ikke slip gjennom klarlakken.

Hvordan skal han bli kvitt ripa uten å slipe gjennom klarlakken da? Når ripa er ned til lakken...

Skrevet

Er vel ikke noe og gråte over om du har en ripe i lakken. Missunelsen er så stor så det kommer flere.

Er vel bare og få dette lakert og håpe det ikke blir flere riper :arrow:

Skrevet

Om ripa er ned i fargen, gjennom klarlakken, nytter det ikke hvor mye dere våtsliper og polerer, får ripa er i base lakken å blir desverre ikke borte da.

Må slipes ut, å lakkeres på nytt får å få det som før, og farge forskjell er ikke noe å bekymre seg får da vi legger farge kun på skaden, og bare klarlakk ut mot bakskjærmene (som har annen vinkel enn luka så blir skjelden farge forskjell der uansett)

Jobber som bil lakkerer og fikser slike ting daglig, desverre :)

• 2 months later...
Skrevet

et godt tips er vell og ta litt sterk rødsprit på en klut og vaske over. gjørde detta på en bil i helgen. ripa ble faktisk borte. fikk tipset av en proff lakkerer!

Skrevet
et godt tips er vell og ta litt sterk rødsprit på en klut og vaske over. gjørde detta på en bil i helgen. ripa ble faktisk borte. fikk tipset av en proff lakkerer!

Sikker på at du ikke drakk rødspriten.?? Altså, en ripe er ikke noe du fjerner, en ripe = lakk som allerede er borte.! Og da nytter det svært lite å tørke over med rødsprit der lakken mangler, så fremst ikke bilen din er lakket med rødsprit.! Det du trodde var en ripe, var noe som hadde lagt seg utenpå lakken..!

Skrevet

Sikker på at du ikke drakk rødspriten.?? Altså, en ripe er ikke noe du fjerner, en ripe = lakk som allerede er borte.! Og da nytter det svært lite å tørke over med rødsprit der lakken mangler, så fremst ikke bilen din er lakket med rødsprit.! Det du trodde var en ripe, var noe som hadde lagt seg utenpå lakken..!

Du har rett i dette tilfellet Deep Dish. Ripen er ned i lakken og den må lakkeres, men det er jævla sure penger nå i denne tiden :cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...