BimmerE46 Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 Skulle du vurdere 520i (bensin) så vil jeg anbefale å finne en 520i etter 2001 som har M54B22 motoren på 2,2liter som yter 170HK. Denne føles mye bedre enn den gamle 2,0literen. Ja men da har du den forsikringsforskjellen igjen da, som blir en del dyrere. Men det er jo klart at den er morsomere å kjøre.
ESveen Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 Sikker på det? Tviler på at den er dyrere. Da statistikken på den gammle er verre pga. ungdomsbil og et større antall biler. 2,2'en jeg hadde for to år siden kosta 2000 mindre enn 2,0'en jeg vurderte. Har du prøvd kalkulatoren på gjensidige?
BimmerE46 Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 Er denne bilen "bra alternativ" for min samboer, pendler 150 km daglig. Er denne verdt pengene? http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde
ESveen Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 Den så fin å grei ut, men kanskje finne en med lavere km. stand? Når samboeren din kjører på den så mye faller den endel i pris. Heldigvis endel 520i på markedet, så der kan man leite litt å gjøre en god handel.
BimmerE46 Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 ja kanskje ikke så dumt det, men er det bedre å finne en som er velholdt og passet godt på, enn en som har kjørt noe mindre? Men takk for tipset.
Gjest Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 hei, lest litt av innleggene her. for det første, jeg ville styrt unna 520d når det gjelder diesel. 525tds ER en bedre "pakke". Jeg har jobbet myyye med disse motorene både privat og på verkstedet jeg jobber på (bmw forhandler). Spes med manuell får denne motoren gjøre det den er god til.. føles ganske slapp med automat. hva angår vedlikeholds kostnader, er også tds meeeget bra. dersom alle oljeskift er er tatt ila intervall, vil det være en ide å bytte register på ca 350 000. da er ofte den ene strammeren begynt å slites. turboslanger må sjekkes, den ene pleier å sprekke akkurat i "svingen" og motorfester (gummi, oljefylte). Diselpumpen har fått et ufortjent dårlig navn, er egentlig ikke noe problem at disse ryker, har dog sett flere som er byttet uten at det egentlig var feilen. Lekkasje fra pumpen kan dog være et problem. koster ca 2500 å få byttet disse, om du demonterer pumpen selv. om ikke kan du plusse på ca 4 arbeidstimer. styr unna 520i, veldig slapp motor (den har 150 hk, men den fungerer bare over 4500 rpm). 2.2 er bedre, men ikke noe veldig bra. Og når du skal kjøre så langt så sparer du inn MYE på drivstoff utgifter om du kjører diesel. 525d og 530d er også gode biler, men mye dyrere. Spes 520d og 530d sliter med turboer som tar kveld. Også går det en injector i ny og ne. Relativt kostbart. Ser at du ikke vil ha automat, noe som er bra.spes på diesel. og de som sier de kan kjøre en 520ipå 0,9, ja da kan man også kjøre en tds på under 0.6. de som kjører 520 i på 1.3 ligger vel på ca 0.8 på en tds. og de som har insett at dem burker mellom 1.8 og 2.0 på en 520i, vil bruke ca 1.0 på en tds vanlig forbruk på langkjøring, selv om du tråker på en del, vil ligge på ca 0.7 med en tds med manuell. kom på, vannpumpe er en typisk feil på tds, ryker vanligvis etter ca 150 000. har sett dem vare over 200, og har sett dem ta kveld etter 120... så gjerne bytt hver 110, relativt billig, tror pumpen koster ca 750 kroner, og det er ikke så mye arbeid å bytte. det var det jeg rakk nå.. lykke til
Torbjørn E39 Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 Før jeg kjøpte 525dat hadde jeg en 98 E39 520iat. Altså automat med 150hk. Synes den gikk greit nok, kunne ligge å gire mye opp og ned i bakker og det er vel det eneste negative jeg kan si. Forbruk hadde jeg min ned i 0,73 på langkjøring, kjørte dog pent og jevnt men også mye med cruisekontrol. Uansett hvilken E39 du velger så finn en du får full historikk på, det viktigste er det som er gjort de siste 3 år kvitteringsmessig. Du merker fort ved prøvekjøring om det er mye slinger i valsen. Du danner deg også fort et bilde når du ser helheten på bilen, parkeringsskader, slitasje innvendig på seter og ellers interiørmessig. 520 jeg hadde var alle setene hele på selv om bilen snart rundet 200k med velourseter. Finn også en som er nylig EU-godkjent så slipper du å tenke på det i løpet av første eie-året. Lykke til i søket etter pendler bilen, den finnes nok der ute..........
Aquarius Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 Er vel også en god ide å se NØYE etter rust på E39. Korriger meg og jeg tar feil, men falserust på dører, luke, panser og tanklokk har vel vært et kjent problem på disse.
BimmerE46 Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 hei,lest litt av innleggene her. for det første, jeg ville styrt unna 520d når det gjelder diesel. 525tds ER en bedre "pakke". Jeg har jobbet myyye med disse motorene både privat og på verkstedet jeg jobber på (bmw forhandler). Spes med manuell får denne motoren gjøre det den er god til.. føles ganske slapp med automat. Og når du skal kjøre så langt så sparer du inn MYE på drivstoff utgifter om du kjører diesel. 525d og 530d er også gode biler, men mye dyrere. Spes 520d og 530d sliter med turboer som tar kveld. Også går det en injector i ny og ne. Relativt kostbart. Ser at du ikke vil ha automat, noe som er bra.spes på diesel. og de som sier de kan kjøre en 520ipå 0,9, ja da kan man også kjøre en tds på under 0.6. de som kjører 520 i på 1.3 ligger vel på ca 0.8 på en tds. og de som har insett at dem burker mellom 1.8 og 2.0 på en 520i, vil bruke ca 1.0 på en tds vanlig forbruk på langkjøring, selv om du tråker på en del, vil ligge på ca 0.7 med en tds med manuell. kom på, vannpumpe er en typisk feil på tds, ryker vanligvis etter ca 150 000. har sett dem vare over 200, og har sett dem ta kveld etter 120... så gjerne bytt hver 110, relativt billig, tror pumpen koster ca 750 kroner, og det er ikke så mye arbeid å bytte. det var det jeg rakk nå.. lykke til Oki der var det meninger i massevis, tusen takk for nyttig info. Og din anbefaling er: 525tds? er denne rimeligst totalt sett, mtp rep, forsikring, drivstoff???
BimmerE46 Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 Før jeg kjøpte 525dat hadde jeg en 98 E39 520iat. Altså automat med 150hk. Synes den gikk greit nok, kunne ligge å gire mye opp og ned i bakker og det er vel det eneste negative jeg kan si. Forbruk hadde jeg min ned i 0,73 på langkjøring, kjørte dog pent og jevnt men også mye med cruisekontrol.Uansett hvilken E39 du velger så finn en du får full historikk på, det viktigste er det som er gjort de siste 3 år kvitteringsmessig. Du merker fort ved prøvekjøring om det er mye slinger i valsen. Du danner deg også fort et bilde når du ser helheten på bilen, parkeringsskader, slitasje innvendig på seter og ellers interiørmessig. 520 jeg hadde var alle setene hele på selv om bilen snart rundet 200k med velourseter. Finn også en som er nylig EU-godkjent så slipper du å tenke på det i løpet av første eie-året. Lykke til i søket etter pendler bilen, den finnes nok der ute.......... Takker for anbefalinger her også, mye hjelp å få her, og det er jo det jeg ser etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå