Gå til innhold

Trenger litt info om m50b25 innsud


Farrukh M
 Share

Anbefalte innlegg

Leser ofte at folk som har m52b28 kan bruke innsug fra m50b25, men hva med vi som har m50b25,har vi noen alternativ for å bytte innsug å få litt mer effekt?

Men uti fra det jeg vet så er eks carbon innsug til m3(ebuy),en stor carbon BOX og det skal liksom øke effekt?

Hvis det er å bare lage stor BOX så skal ikke det være vansklig å lage en slik i stål/glassfiber eller hva!?(noen som har prøvd ?)

Jeg ser mange biler spes japse biler som bruker feit rør og bare filter på toppen, men hva gjør de med luft mengde måler,hvordan fungerer det?

Hvis jeg bygger en kraftig rør fra front fange og direkte inn til luft filter boks,som er den eneste åpning slik at luften presser seg inn,tror dere det kan gi litt effekt i høy hastighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å bytte til verken M3 innsug eller større plenum (innsug som du kaller det).. Da plenumet blir større vil luften inn mot motoren gå saktere, noe som igjen vil føre til at du får en dårligere fyllingsgrad i motoren.. Dårligere fyllingsgrad i motoren gir dårligere forbrenning og du taper dermed hester..Flaskehalsen som er LMM gjør nemlig til at det ikke blir noe bedre flow, og når du da har større plenum går den lufta saktere..

Grunnen til at de med 328 bytter til 325 er fordi deres motor er strupet ned, og her er plenumet for lite i forhold til hva som kunne ha vært originalt montert.. 325 plenum er nemlig større enn på 328...

Plenum og utforming av disse er ett studium.. Det er ikke bare å sette i sammen noe..

Dersom du absolutt vil ha noe mer ut av motoren din, bør du vurdere turbo.. Chip. kvasskam, ventiler, fjærer, big bore throttlebody, osv blir alt for dyrt iforhold til effekten du henter ut..

Når du monterer en slange til filterboksen for å lade overtrykk i høy hastighet, så vil det nok funke som en liten turbo ja.. Som en veldig veldig liten turbo.. Tror ikke trykket du greier å opparbeide er særlig stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte innsug på M50B25 så burde du gå for Dbilas sitt system.. mer eller mindre bolt inn :wink:

Eller, Du kan bruke spjeldhus fra M3.. Da må du bygge om oljefilterhus også, og lage deg en adaptertplate som du skrur fast i toppen, deretter spjeldhus. Og da kan du skaffe deg carbonbox. Gjør du det med noe kvasserekammer så får du ut litt effekt og et helt annet register.

Jeg har noen kvasserekammer på min motor.. Og den kutter nå på 7500 uten at jeg kjenner at den drår dårligere, bare kutter plutselig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uti fra det jeg vet så er eks carbon innsug til m3(ebuy),en stor carbon BOX og det skal liksom øke effekt?

Hvis det er å bare lage stor BOX så skal ikke det være vansklig å lage en slik i stål/glassfiber eller hva!?(noen som har prøvd ?)

Jeg ser mange biler spes japse biler som bruker feit rør og bare filter på toppen, men hva gjør de med luft mengde måler,hvordan fungerer det?

Hvis jeg bygger en kraftig rør fra front fange og direkte inn til luft filter boks,som er den eneste åpning slik at luften presser seg inn,tror dere det kan gi litt effekt i høy hastighet?

Som BreitBau skriver så er det nok ikke så lett som å bare lage en boks desverre, og mange av de karbonboksene på makedet (som ebay) gir ikke annet enn fetere lyd ( som i seg selv kan være grunn nok :) )

De har vel bygd om til datasprut eller eventuelt så har de ikke lmm.

f.eks. Jeep Cherokee 4.0 ( fra 90 tallet ) har MPFI (Multi Point Fuel Injection) og der er det ingen lmm. Og da er det jo bare å designe ett filter med rør som gir maks flow (ikke dermed sagt størst mulig her heller). Foreldra har en sånn med KN filter og varmeskjold så det kan bekreftes at det ikke er lmm selv om det er innsprøytning :)

Tror ikke du vil få merkbar effekt, men motor vil kanskje få noe kaldere luft og tilgang på mer luft som gir litt mer respons ( i høy fart der lufta presser på ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52b28 har samme innsug som M52/M50B20, mye mindere de røra som går ned i toppen. Er vel også mindere spjellhus, så derfor blir det mere effekt med B25 på B28.

Sikker på at dette stemmer helt?

Temmelig sikker på at dersom man vil ha mer effekt i m52b28, må man ta innsuget ifra 3 litern til bmw (som sitter i feks 330).. Dersom man derimot vil ha mer effekt i b23 motoren, er det 2.5 innsuget som er tingen..

Rett meg dersom jeg tar feil, dette er bare noe jeg har fått med meg i en tråd her på bimmers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette stemmer helt?

Temmelig sikker på at dersom man vil ha mer effekt i m52b28, må man ta innsuget ifra 3 litern til bmw (som sitter i feks 330).. Dersom man derimot vil ha mer effekt i b23 motoren, er det 2.5 innsuget som er tingen..

Rett meg dersom jeg tar feil, dette er bare noe jeg har fått med meg i en tråd her på bimmers..

Kun hvis du har m52b28tu, altså med dobbel vanos, da må du benytte innsuget til 3 literen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette på M50B20?

Vil vel være en effektøkning der også med B25 innsug hvis 328 bruker B20 innsug. Er jo større gasspjeld på B25 også.

Har en M50B25 delemotor stående.. hmmm

Noen som har prøvd?

Funker ikke, innsuget på M50B20 er allerede optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...