Farrukh M Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 Leser ofte at folk som har m52b28 kan bruke innsug fra m50b25, men hva med vi som har m50b25,har vi noen alternativ for å bytte innsug å få litt mer effekt? Men uti fra det jeg vet så er eks carbon innsug til m3(ebuy),en stor carbon BOX og det skal liksom øke effekt? Hvis det er å bare lage stor BOX så skal ikke det være vansklig å lage en slik i stål/glassfiber eller hva!?(noen som har prøvd ?) Jeg ser mange biler spes japse biler som bruker feit rør og bare filter på toppen, men hva gjør de med luft mengde måler,hvordan fungerer det? Hvis jeg bygger en kraftig rør fra front fange og direkte inn til luft filter boks,som er den eneste åpning slik at luften presser seg inn,tror dere det kan gi litt effekt i høy hastighet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 M52b28 har samme innsug som M52/M50B20, mye mindere de røra som går ned i toppen. Er vel også mindere spjellhus, så derfor blir det mere effekt med B25 på B28. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 Det er ikke bare å bytte til verken M3 innsug eller større plenum (innsug som du kaller det).. Da plenumet blir større vil luften inn mot motoren gå saktere, noe som igjen vil føre til at du får en dårligere fyllingsgrad i motoren.. Dårligere fyllingsgrad i motoren gir dårligere forbrenning og du taper dermed hester..Flaskehalsen som er LMM gjør nemlig til at det ikke blir noe bedre flow, og når du da har større plenum går den lufta saktere.. Grunnen til at de med 328 bytter til 325 er fordi deres motor er strupet ned, og her er plenumet for lite i forhold til hva som kunne ha vært originalt montert.. 325 plenum er nemlig større enn på 328... Plenum og utforming av disse er ett studium.. Det er ikke bare å sette i sammen noe.. Dersom du absolutt vil ha noe mer ut av motoren din, bør du vurdere turbo.. Chip. kvasskam, ventiler, fjærer, big bore throttlebody, osv blir alt for dyrt iforhold til effekten du henter ut.. Når du monterer en slange til filterboksen for å lade overtrykk i høy hastighet, så vil det nok funke som en liten turbo ja.. Som en veldig veldig liten turbo.. Tror ikke trykket du greier å opparbeide er særlig stort.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 Skal du bytte innsug på M50B25 så burde du gå for Dbilas sitt system.. mer eller mindre bolt inn Eller, Du kan bruke spjeldhus fra M3.. Da må du bygge om oljefilterhus også, og lage deg en adaptertplate som du skrur fast i toppen, deretter spjeldhus. Og da kan du skaffe deg carbonbox. Gjør du det med noe kvasserekammer så får du ut litt effekt og et helt annet register. Jeg har noen kvasserekammer på min motor.. Og den kutter nå på 7500 uten at jeg kjenner at den drår dårligere, bare kutter plutselig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 D-Bilas innsugs-kit koster jo over 20 000 og man får bare 25hk, om det er så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 26, 2008 Share Skrevet Desember 26, 2008 Hvor kommer M3lmmen inn i bildet her? Og om den virker på M50 vet jeg ikke. Som sagt, dyrt og trimme motor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 27, 2008 Share Skrevet Desember 27, 2008 Men uti fra det jeg vet så er eks carbon innsug til m3(ebuy),en stor carbon BOX og det skal liksom øke effekt? Hvis det er å bare lage stor BOX så skal ikke det være vansklig å lage en slik i stål/glassfiber eller hva!?(noen som har prøvd ?) Jeg ser mange biler spes japse biler som bruker feit rør og bare filter på toppen, men hva gjør de med luft mengde måler,hvordan fungerer det? Hvis jeg bygger en kraftig rør fra front fange og direkte inn til luft filter boks,som er den eneste åpning slik at luften presser seg inn,tror dere det kan gi litt effekt i høy hastighet? Som BreitBau skriver så er det nok ikke så lett som å bare lage en boks desverre, og mange av de karbonboksene på makedet (som ebay) gir ikke annet enn fetere lyd ( som i seg selv kan være grunn nok ) De har vel bygd om til datasprut eller eventuelt så har de ikke lmm. f.eks. Jeep Cherokee 4.0 ( fra 90 tallet ) har MPFI (Multi Point Fuel Injection) og der er det ingen lmm. Og da er det jo bare å designe ett filter med rør som gir maks flow (ikke dermed sagt størst mulig her heller). Foreldra har en sånn med KN filter og varmeskjold så det kan bekreftes at det ikke er lmm selv om det er innsprøytning Tror ikke du vil få merkbar effekt, men motor vil kanskje få noe kaldere luft og tilgang på mer luft som gir litt mer respons ( i høy fart der lufta presser på ). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Desember 27, 2008 Share Skrevet Desember 27, 2008 M52b28 har samme innsug som M52/M50B20, mye mindere de røra som går ned i toppen. Er vel også mindere spjellhus, så derfor blir det mere effekt med B25 på B28. Sikker på at dette stemmer helt? Temmelig sikker på at dersom man vil ha mer effekt i m52b28, må man ta innsuget ifra 3 litern til bmw (som sitter i feks 330).. Dersom man derimot vil ha mer effekt i b23 motoren, er det 2.5 innsuget som er tingen.. Rett meg dersom jeg tar feil, dette er bare noe jeg har fått med meg i en tråd her på bimmers.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Desember 27, 2008 Share Skrevet Desember 27, 2008 Sikker på at dette stemmer helt? Temmelig sikker på at dersom man vil ha mer effekt i m52b28, må man ta innsuget ifra 3 litern til bmw (som sitter i feks 330).. Dersom man derimot vil ha mer effekt i b23 motoren, er det 2.5 innsuget som er tingen.. Rett meg dersom jeg tar feil, dette er bare noe jeg har fått med meg i en tråd her på bimmers.. Kun hvis du har m52b28tu, altså med dobbel vanos, da må du benytte innsuget til 3 literen.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 27, 2008 Share Skrevet Desember 27, 2008 Det stemmer, Med andre ord E36 328 Bruker E36 325 innsug. E46 328 bruker E46 330 innsug. E36 328 har kun enken vanos. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Desember 27, 2008 Share Skrevet Desember 27, 2008 Da var det iallefall litt rett i det jeg hadde fått med meg, takk for rett opplysning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 28, 2008 Share Skrevet Desember 28, 2008 Da var det iallefall litt rett i det jeg hadde fått med meg, takk for rett opplysning Ja, eller veldig feil om du vil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 29, 2008 Share Skrevet Desember 29, 2008 Hvordan er dette på M50B20? Vil vel være en effektøkning der også med B25 innsug hvis 328 bruker B20 innsug. Er jo større gasspjeld på B25 også. Har en M50B25 delemotor stående.. hmmm Noen som har prøvd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Desember 29, 2008 Share Skrevet Desember 29, 2008 Hvordan er dette på M50B20?Vil vel være en effektøkning der også med B25 innsug hvis 328 bruker B20 innsug. Er jo større gasspjeld på B25 også. Har en M50B25 delemotor stående.. hmmm Noen som har prøvd? Funker ikke, innsuget på M50B20 er allerede optimalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 29, 2008 Share Skrevet Desember 29, 2008 Hvilke negative konsekvenser får det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå