Gå til innhold

M3 S52 Motor - Kjøpe brukt

Anbefalte innlegg

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Man skal ha inngående peiling på eldre BMW før man er påståelig nok til si at bilen har ulovlig motor. Det er en hard deal da kunden på sin side harnakket sier den er lovlig, og at han vil kreve verkstedet for kjøregodtgjørelse når han kommer fra Trafikkstasjonen uten en feil. Og da er det FÅ verksmestere som skriver merknad. Med mindre man er 110% sikker i sin sak. Og mekanikerne er jo ikke idioter, de ser jo fort hva som er helt på trynet, og ikke.

Takk og lov finnes det enda verksted som er av den gamle skolen med hoder som faktisk gjør det de var tiltenkt før paragrafrytterne kom.

Skrevet

er enig med oddis her. jeg hadde ikke hatt noe problem og kjørt bilen min inn på kontroll med en slik motor i allefall. hadde den som testkjørte bilen kommentert at den gikk litt vel bra hadde jeg bare sagt å???sier du det?? hmmm tja er vel chippet da vel.

Skrevet

Tenker på en US utgave ja, si meg er det forskjell på tidligere E36 M3 og de som kom de siste to årene? Utifra motorer som selges løst der borte ser det ut som om de siste har større effekt utifra hva de skriver.

Grunnen til at jeg tenkte på overhaling er at jeg har god erfaring med å skru fra hverandre motorer for å bytte pakninger, stempelringer, lagre, vannpumpe osv. Dette har ikke brukt å koste meg mer enn et par-tre tusen og har vært vel verdt pengene, men kostnaden ved noe slikt er altså sjukt mye høyere på en bmw rekkesekser ?

Tenkte 240 var en god økning fra en 318 :P Sånn for morro skyld, er det noe gøyalt man kan gjøre med de amerikanske motorene?

Skrevet

Tatt fra Wiki:

The 1996-1999 model years had displacement bumped up to 3.2 L, still with 240 hp (179 kW), but torque increases to 320 N•m (236 ft·lbf) which is the same S52B32US engine used in the early M Roadster and M Coupe. The manual gearbox remains a 5-speed despite the European versions being upgraded to 6-speed. The 1996+ model is known for being more difficult to tune for performance, due to slightly smaller intake manifold runners and more complicated electronics (OBDII)

Er du ute etter seriøs trimming så har de turbo/kompressor hos Active Autowerke. Ellers tror jeg du kan bruke samme oppskrift som på M52 (323/328) men det får noen andre bekrefte. Er ikke mange som satser på de motorene i Europa gitt :wink:

Skrevet

Trur turbo og greier er noe man skal unngå, i og med at man ikke får godkjent ombygging lengre vil man helst ha noe som er lett å få gjennom på verksteder som bare ser på om ting ser orginalt ut og er i god forsvarlig stand. Sneglehus og dumplyder er nå noe til og med idioter klarer å legge merke til :)

Skrevet

Det finnes nok noen verksted som driter i det. Har vært noen episoder der eu kontrollør har gitt litt ekstra på og funnet ut at denne opel'n ikke er org og har de 110HK som står i vognkortet, men bare gitt faen i det PGA det var gøy og kjøre/ kan ikke svike kompiser osv..

Selv kom E30 min ut i fra EU ok med 2 2'er feil. Ene var Håndbrekkslampa som lyste og andre var gåen opphengskule (?)

Han har jobba siden 18 på verskted og er nå i dag verkstedsjef. (40-50 åra)

På måfå lot jeg en kompis(19 år og gått 1 år som lærling) av meg ta eu testen privat. Da dukka det opp at jeg kunne vurdere nye støtdempere forran snart, 4 hjulskontroll og ulyd i bakstilling.

Klakke lydd ved jukking på gass

Samttidig som ha stussa på at lyktene mine forran var fulle av vann, sprekk i begge nærlysa, knust høyre blinkers...

(alt dette ble fiksa før eu ok, untatt lykter da jeg måtte ha bilen godkjent, leverte den inn hos første verkstedet igjen og den kom igjennom)

Noe sier meg at jeg skulle fått igjennom 535 turbo der det stod 2.0 på toppdekselet eller innsuget hos det første verkstedet.

Uansett hvor mye det hadde plystra og poppa..

Men sånn er ikke jeg, jeg liker å ha alt på mitt tørre når det kommer til bil. derfor 535 blir banebil.

Nok om det.

Men ang det med ombygg fra 4 syl(318f.eks) til 6 syl(330f.eks). Er kaross på begge bila det samme?

Skrevet

Hva slags motor er det du har "overhalt" for 2-3000? Volvo B20? :roll:

Får ikke lenger godkjent 6er i 318 pga for mye endring i aksellast foran... Ville heller kjøpt en 325 eller 328. Kommer til å spare deg for mye haueverk...

Skrevet

hehe volvo b20, tja det beste er vel og legge litt i det og kjøpe seg en med lav km stand og godt holdt. er vel greit og bytte vannpumpe og slikt før man putter den nedi hølet tenker jeg. men syns selv at denne motoren er genial for en 320-328 i disse tider med disse "umulige" ombyggings tider. :lol:

Skrevet

K20, B16, H22 motorer jeg har mest erfaring fra, honda alle mann og rekkefirere. Når jeg sier overhaling er det snakk om å gjøre alt arbeidet selv, alt av deler kjøpes i usa hovedsaklig eller andre steder der man slipper å bli flådd. Bare på fordelere sparer man jo 5000 kronra kontra norsk pris.

Ifølge en mekanikerkompis skal E36 er være så nært identiske at det bare er å bytte over uten problemer og bekymring. Lettere enn mitt eget ombyggingsprosjekt (VEI civic til VTI civic)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...