Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med et oljeforbruk på ca 1l per 3000km. Bmw anbefalte meg å skifte veivhusventilasjonen på mistanke først. Og i dag skulle jeg det.

Han som skulle skifte den for meg var usikker på klipsene til denne veivhusventilasjonen og lurte på om eg kanskje trengte nye klips. Men nok om det. Skrudde ned platen under og så at det kunne se ut om det lakk kjøleveske etter eller annent sted da det var litt fuktig under der og 1 dråpe kjølevæske. Radiatoren så også utvidet ut... var på en måte bananformet helt i bunnen. Og tanken om at bilen har gått varm slo oss begge. Det var det ene problemet.

Skulle sjekke litt nøyere hvordan klipsene til slangen fungerte og tok av den som sitter litt nedenfor oljelokket. Tok av den slangen og der var det masse hvitt gugg! Under oljelokket var det også merker etter hvitt gugg. Så da er det vann i oljen.

Jeg har hele tiden synes det kommer litt mye eksos ut. Men siden jeg har oljeforbruk og folk sier den skal være blåaktig har ikke jeg tenkt over det. Mye hvit eksos tyder på vann? Skulle også sjekke nivået på kjølevesken og det hørtes ikke ut som det var særlig med trykk. Bilen var noenlunde varm.

Kan dette høres ut som en gåen toppakning?

Må ta meg en tur på verksted i morgen for å sjekke dette ut. Kan ikke være bra å kjøre med den nå. :(

Men får se på det positive. Nå ser det iallefall ut som jeg finner ut av problemene så det kan bli fikset!

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Okei. Får ta den opp til bmw i morgen og få de til å sjekke om det er vann i oljen. Er vel sånn tilsetningstoff de bruker og måler avgassen på eksosen?

Venter iallefall med å bytte veivhusventilasjonen til jeg vet om toppakningen er gåen.

Hvor mye koster egentlig bytte av toppakning?

Skrevet
Okei. Får ta den opp til bmw i morgen og få de til å sjekke om det er vann i oljen. Er vel sånn tilsetningstoff de bruker og måler avgassen på eksosen?

Venter iallefall med å bytte veivhusventilasjonen til jeg vet om toppakningen er gåen.

Hvor mye koster egentlig bytte av toppakning?

minimum 10000kr:(

Skrevet
Den "gugga" kommer av kondens.. Helt normalt.

Ja får krysse fingrene for det. Må uansett få sjekke opp i det i morgen. Tipper den veivhusventilasjonen e passe tett.

Skrevet
Trodde svart var den versterøyken du kunne få (mindre man har diesel motor). ?

Svartrøyk er jo den tryggeste fargen du kan ha, om du har en høyeffekts motor (særlig turbo) det betyr at du får for mye bensin. Såklart ikke ideelt, men langt fra det værste.

Hvitrøyk er jo stort sett kondens, vanlig i kaldt/fuktig vær, men ikke for mye på varm motor da!

Blårøyk kommer når du får oljen inn i forbrennings "kammeret"

Skrevet

Snakket med både bmw jæger på kokstad. Og bavaria i dag ang denne hvite guggen. Og dette var symptomer på tett veivhusventilasjon. Noe som jeg visste den var, men var redd for denne hvite guggen. Men var visst sånn på disse motorene. Ang. eksosen så ville det være litt ekstra hvit eksos... så alt taler jo egentlig mot at det kun er tett veivhusventilasjon.

Og bilen min bruker jo ikke noe kjøleveske så toppakningen var nok ikke gåen. Så spurte jeg jo også om det med radiatoren... og disse ble sånn etter en del år. Bueformet nede i bunnen. Så denne anbefalte han meg også å få bytte da denne mest sannsynlig ville ryke om ikke så altfor lenge.

Føler meg på en måte litt lettet da jeg slipper unna med utgifter på nærmere 20k.

Eneste jeg stiller meg litt kritisk til er oljeforbruker på ca 1l per 3000km. Synes det er litt rart at veivhusventilasjonen aleine forårsaker dette. Men får bytte den og håpe at alt kommer på stell.

Skrevet
Blårøyk er ikke siste signal før motoren går til helvete. Hvitrøyk derimot!

Blårøyk tyder på slitte stempelringer, eller en annen årsak til olje i forbrenningskammeret.. Da hangler motoren din ganske sikkert på siste verset..

Hvitrøyk så dør motoren din av dårlig smørning dersom oljen blir full i vann, men i hvilket tilfelle kjører du så lenge uten merke noe?

Men blårøyk kan du kjøre langt om lenge uten å være spesielt klar over problemet.. Men hvitrøyk derimot vil du begynne å lure hvorfor i h*** du legger igjen en tåke bak deg.. Også vil du etterhvert se at øyset på tempen lyser og deretter stoppe motoren.. Vet ikke hva som er værst jeg? Jeg ville hvertfall hatt hvitrøyk.. Da trenger jeg jo bare å bytte toppakning.. Det er jo ikke noe stress..

Skrevet

Lurer på om noen har anbefalinger på verksted i bergen. Jeg skal få byttet veivhusventilasjonen. Hørte med jæger og de har ikke ledig tid før ca den 20. Og viss ventilen e tett så vil jeg helst ikke kjøre så mye med den.

Har hørt at bilreparatøren vest på sotra er flinke med bmw. Noen andre som kan være verdt å ringe til? Sjekke ut hvem som kan ta bilen min først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...