bmw328ci Skrevet Januar 23, 2009 Skrevet Januar 23, 2009 off, blir nærvøs av slike tråder om subframe disaster må få sveisa inn forsterkninger og bytte traversforinger når det blir varmere i været..
Geir Anders Skrevet Januar 23, 2009 Skrevet Januar 23, 2009 Har sett dette skje med 1.9l Z3 roadster (140hk\180nm). Så det kommer mest annpå hvordan man bruker bilen sin. Uansett er det en dårlig jobb av BMW.
Bimmerlars Skrevet Januar 23, 2009 Forfatter Skrevet Januar 23, 2009 Ringe autozentrum og det er ingen utvidet garanti når det er E36, men E46 er 10 år. Km stand nevnte de ikke noe om. Jeg fikk priser på gulv og skal skifte det. Låner utstyr av kjente på karosseriverksted så det her håper jeg går bra
BreitBau Skrevet Januar 23, 2009 Skrevet Januar 23, 2009 Første du gjør er å tilpasse platen under, til karosseriet.. Når denne er formet som karosseriet, holder du den "koppen" bolten går inn i, der den skal være, om den da ikke fortsatt sitter til karosseriet.. Slipp en tusj ned gjennom hullet her og merk av på den nye platen hvor hullet skal være.. Borr ut hullet og fest deretter platen til karosseriet med nagler og sveising. Viktig å rengjøre karosseriet til sveising FØR du begynner å nagle.. Jeg naglet det på flest mulig plasser.. Når jeg tilpasser platen passet jeg også på å brette den rundt kanten og etter formen av karosseriet under der slik at jeg fikk flest mulig plasser å feste denne fast med nagler på.. Sveis deretter "koppen" fast til platen og du er stort sett i mål.. Platen er av 1,5 mm tykkelse.. Dette er tykkere enn karosseriplaten som er brukt originalt.. Kan også sveise forsterkninger oppå dette.. Det viktigste er at koppen er hel, og at platen blir festet tilstrekkelig.. Og at bolten passer selvfølgelig.. Hvertfall slik at du får strammet til.. Helt nøyaktig hvordan traversen står er samme.. Så lenge du får strammet alt inntil og det ikke er alt for stort avvik fra originalt går det fint.. Er jo derfor man har hjulstillingskontroll ikke sant Dersom det er revnet bak også, finner du koppen 10 cm bakom skilleveggen til setet. Her er det værre fordi koppen sitter bare i plata, ikke i seteveggen slik den gjør fremme.. Dermed er det greit å fikse den fremme først, deretter tilpasse en plate til hullet bak. Skru opp traversen i de andre 3 boltene. Stikke en tusj fra nedsiden og opp på den nye platen og voila, du har ett nytt merke du kan borre ett hull til bolten etter.. Når du har borret hull til bolten setter du i bolten og ser automatisk hvor "koppen" skal stå bak der.. Skru koppen fast til bolten og punktsveis koppen til plata.. Deretter er det ut med bolten, ned med traversen og sveise koppen skikkelig fast til plata du har tilpasset.. Så fester man plata, og deretter er det bare å skru opp igjen opphenget.. Viktig å feste platene nedenfra og opp... Lykke til..
Bimmerlars Skrevet Januar 24, 2009 Forfatter Skrevet Januar 24, 2009 Tusen takk for godt svar Platen man får er vel ferdig formet som gulvet? Ser på tegningene jeg fikk at man får fremre og bakre traversoppheng løst. Er ikke dette punktsveiset? Bore ut punktene, tilpasse det nye gulvstykket, måle opp med krysspinne og sveise fast? Eller får man ikke helt ut til punktene slik at det som skal byttes må skjæres ut? Er gulvet dobbelt eller enkelt?
BreitBau Skrevet Januar 24, 2009 Skrevet Januar 24, 2009 Hvis du tenker på forsterkningene er de tilpasset, men jeg måtte jo fikset hullet i gulvet først, og da ble det brukt 1,5 mm plater der..
Bimmerlars Skrevet Januar 25, 2009 Forfatter Skrevet Januar 25, 2009 Okei, så du kjøpte ikke orginalt gulv? Hvis du ser på f eks GS sine tegninger over gulvet så tenkte jeg å kjøpe nr. 9 og 12 på tegningen der
Reset Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 Hm, spørsmål! om jeg kjøper dette "utbedringskittet" er det da tilpasset, bare å plukke ned bakstilling å sveise dem på? thats it? eller må jeg tilpasse en del for å få dem på ?
Breitling Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 De forsterkningene som du får kjøpt løse, er ferdig tilpasset karosseriet. Går ikke an å montere dem feil. Hvis du allerede har en Subframe Disaster, så må denne utbedres før du kan sveise på forsterkningsplatene fra M3.
Reset Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 Ja, jeg skjønner! Men jeg ser mange sier det er bare å "brette" på plass stålet, pungte det fast, så sveise på forsterking?
Breitling Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 Kommer an på hvor alvorlig skaden er....hvis det bare er en sprekk el lignede så er det bare å legge en ny sveis (holder ikke bare å punkte det skadde området, må helsveises), slipe ned, for så å sveise platene på plass. Hvis du ser i tråden om min bil, så hadde jeg fått revet vekk hele innfestningen på 2 plasser, og de resterende 2 var det sprekker i. Måtte lage nye karosseriplater for å erstatte de skadde områdene, mye arbeid. Hadde en karosserimann til å gjøre denne jobben på kveldstid, da det ble for utfordende for meg. Legg gjerne ut bilder at det skadde området på din bil, så er det lettere å bedømme hvor mye arbeid det blir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå