Gå til innhold

E34, lading av batteri.

P.O.M.
 Share

Anbefalte innlegg

Et dumt spørsmål kanskje men jeg spør like vel. Kan batterilader kobles til + punktet i motorrommet og til et jord punkt eller må den kobles direkte til batteriet under baksetet?

Bilen har stått i garasjen i et par uker nå i kulden og starter ikke, har da tenkt å kjøpe meg en batteri lader. Kom gjerne med tips til en bra batteri lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør koble rett på batteriet, blir fort en del tap fra motorrommet og bakover, og det er vel strengt tatt bare tenkt som en nødløsning

Har og hørt om de som ikke har fått liv i bilen via kontakter i motorrom men har måttet koble rett på batteri ved starthjelp, så det kan jo tyde på et betydelig spenningsfall herfra og til batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og hørt om de som ikke har fått liv i bilen via kontakter i motorrom men har måttet koble rett på batteri ved starthjelp, så det kan jo tyde på et betydelig spenningsfall herfra og til batteri

Har vært borti det samme.

Samtidig ville jeg ikke hatt batteri i bilen ved lading, da dette tross alt utvikler knallgass/hydrogengass(?) om jeg ikke husker feil. Samt at du må/burde uansett skru opp lufteskruene(?) på batteriet slik at gassen slipper ut v. lading. Jeg ville tatt ut batteriet når jeg satte det for lading.

Kan hende det jeg babler om er vranglære, men mener det var noe slikt jeg ble fortalt en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig ville jeg ikke hatt batteri i bilen ved lading, da dette tross alt utvikler knallgass/hydrogengass(?) om jeg ikke husker feil. Samt at du må/burde uansett skru opp lufteskruene(?) på batteriet slik at gassen slipper ut v. lading. Jeg ville tatt ut batteriet når jeg satte det for lading.

Kan hende det jeg babler om er vranglære, men mener det var noe slikt jeg ble fortalt en gang i tiden.

ehh blir ikke et batteri ladet når du kjører og da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh blir ikke et batteri ladet når du kjører og da hehe.

Så lenge du ikke har noe Mega boost lader opplegg så går det helt greitt, ladet batteriet i min E34 i bilen, gikk fint det, sto over natten også, merket ikke noe til knallgassen, bare skru opp lufte skruene litt så går det greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Nå fant jeg endelig instruksjonsboken til bilen. Der står det faktisk at batteriet er enklest å lade fra uttaket i motorrommet så da er det greit.

Jeg kjøpte akkurat nå en slik CTEK lader som todleif anbefalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikkje noko spenningsfall av betydning om du ladar frå motorrommet, det er så stort tverrsnitt på ledningen og så liten ladestraum at det skal ikkje bety noko. Fordelen er jo også at du ikkje treng å ha bagasjerommet åpent viss bilen står utendørs...

Har sjøl den Ctek-ladaren som var vist over her, og den virkar heilt grei til normal bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...