Gå til innhold

E36 95 mod Touring ombygd til 3,2liter Alpina med 260 hk.


Eirik Viste
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer bare interessen for en slik bil. Er usikker på om jeg vil sette denne motoren inn i en Touring. Er nå en 320 motor i bilen. Den er planlagt ombygd med M3 understell og 3,2 liter Alpina motor med kun 30.000 km.

Så er det noen der ute som kunne tenke seg en praktisk liten familiebil med sportsbilegenskaper og motorkraft? Det er i alle fall en spesiell bil siden E36 ikke leverte kraftigere motor enn 328i i Touring utgaven.

Bilen har i utgangspunktet ikke mye utstyr. Men har el soltak og el vinduer framme. Og M3 styling. 17 toms orig. BMW alu vinterhjul.Lyse grått stoffinteriør.Montrealblau met.

Bare lufter om jeg våger å legge såpass motor og understell i en eldre Touring. Men da har jo dere som har barn mulighet til å slå to fluer i en smekk. Familiebil og sportsbil i en bil.

Touring leveres jo med større motor i de nyere utgavene som E46 330i og 335i med over 300 hk i den nyeste 3 serien. Men de blir da svindyre.

Prisantydningen vil ligge på ca 120.000 kr som er prisen som mange 328 selges for.

Setter pris på en tilbakemelding om dette. Spesielt dere med barn.

Eirik. 92 22 65 44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tidligere skriftlig klarsignal om å godkjenne en 316 til M3, så dette går nok bra. Med en 320 har en ikke problemer med aksellast og totalvekt.

Denne bilen synes jeg er bra å kjøre nå, men blir helt sikkert mye bedre. Og en finner fort ut at Touring er bra når en trenger bagasjeplass eller transportere litt større gjenstander. Mange som er vant til Touring har vanskelig for å gå tilbake til en sedan.

Godt å vite at det er interesse for en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer bare interessen for en slik bil. Er usikker på om jeg vil sette denne motoren inn i en Touring. Er nå en 320 motor i bilen. Den er planlagt ombygd med M3 understell og 3,2 liter Alpina motor med kun 30.000 km.

Så er det noen der ute som kunne tenke seg en praktisk liten familiebil med sportsbilegenskaper og motorkraft? Det er i alle fall en spesiell bil siden E36 ikke leverte kraftigere motor enn 328i i Touring utgaven.

Bilen har i utgangspunktet ikke mye utstyr. Men har el soltak og el vinduer framme. Og M3 styling. 17 toms orig. BMW alu vinterhjul.Lyse grått stoffinteriør.Montrealblau met.

Bare lufter om jeg våger å legge såpass motor og understell i en eldre Touring. Men da har jo dere som har barn mulighet til å slå to fluer i en smekk. Familiebil og sportsbil i en bil.

Touring leveres jo med større motor i de nyere utgavene som E46 330i og 335i med over 300 hk i den nyeste 3 serien. Men de blir da svindyre.

Prisantydningen vil ligge på ca 120.000 kr som er prisen som mange 328 selges for.

Setter pris på en tilbakemelding om dette. Spesielt dere med barn.

Eirik. 92 22 65 44

Bare å kjøre igang Erik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at Eirik er ein særdeles hjelpsom og hyggelig kar. Ingen fare å handle av han :wink: Dette blir nok en svært potent familieræser dersom prosjektet blir gjennomført. Og med motor som omtrent ikkje er innkjørt engang 8) håpar du gjennomfører Eirik, og hadde eg vært i markede for en slik bil hadde eg vært svært interessert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med BT i dag, og det var ikke gode nyheter. Ser ut til at jeg får problemer med å godkjenne min 320 Touring med 3,2 liter Alpina siden E36 ikke ble levert med større motor enn 2,8 liter. Det hjelper ikke at Alpina laget 4,6 liter V8 med 333 hk i samme karosseriet. For da er det ingen BMW lenger.

Tenker for tiden om jeg skal sette inn 3,2 liter motoren og gjøre den lik en 328. Sette på vanlig M52 innsug, og bruke hjernen og dysene fra 320. Da blir effekten redusert. Så blir planen å godkjenne den som 328. Det bør være en enkel sak siden det bare er ventilerte skiver bak og kraftigere diff/drivakslinger/dobbel eksos som må skiftes. Etterpå godkjenning kan en få på plass Alpinainnsuget med logoen slipt vekk. Da gjenstår bare å få inn Alpina hjernen, og vips har en ca 260 hk.

Et annet alternativ er å sette inn en M52B28 motor. Etterpå kommer det på et modifisert M50 innsug og spesialtilpasset chip. Det skal gi ca 230 hk. Blir ingen sinke det heller. Denne løsningen ble nettopp gjennomført av en annen som skiftet ut 320 motoren. Han er superfornøyd med effekten og bilen er råsterk over hele registeret.

Kanskje tar jeg Alpina motoren med meg i bilen og gjør ombyggingen av bilen sammen med min mekaniker i Tyskland. Der har jeg også tilgang til flere deler jeg trenger. Kanskje får jeg tak i skinninteriør til bilen også? Sønnen til mekanikeren kjører også E36 328 med sort sportsskinninteriør.

Bilen er ikke så fin lenger på utsiden lenger. Skal gjøre et forsøk på å få kjøpe det interiøret.

Men en ting er sikkert. Det blir en sprek og bra bil av dette projektet. Og med et helt topp understell og kraftigere bremser enn det som brukes i 328.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er typisk BT å stoppe noe sånt. Det hadde vært en spennende bil å prøvekjøre en 3,2 touring. Vurderte dette halvseriøst selv da noen pene 328 og 320 har vært solgt nå. Bt har fortalt meg at så lenge Alpina bruker egne VIN nummer er de å betrakte som Alpinaer(eget bilmærke) og ikke BMWer! Hvordan fikk du godkjent vektøkning på foraksel på 316 en da? Søkte du før 2008? Jeg har fått AVSLAG.

LURER nå fælt på hva jeg skal bruke 316en coupeen til. 318isbil med turbo? S14 motor eller annonse på autodb?

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt når det skal være så vanskelig. Spesielt når vi vet at karosseriet og delene er så og si identiske på BMW og Alpina. Og at jeg i tillegg ville bruke et enda kraftigere understell og bremser enn det Alpina bruker.

Men som jeg skrev tidligere. Det er mye mulig at det kommer en 3,2 liter

oppi bilen. Men at motordekselet med 3,2 blir byttet med et annet. Og at logoen på innsuget slipes ned og lakkeres på nytt. Da skal det ganske mye til at noen blir mistenksomme. Så jeg har langt i fra gitt opp å bruke denne motoren. Setter en inn en M3 motor, ser en straks at en har skiftet motor hvis en bare har litt peiling.

Godkjenningen fra BT var under forutsetning at BMW godkjente vektøkningen. Jeg tok ingen sjanser på det, og solgte bare 316 bilen videre. Det er veldig risikabelt å satse på en motorombygging fra 4 sylindre til 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...