Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner med og påpeke at dette ikke har med bil og motorprat, men er for alvorlig for meg og legge inn i tulletråden :( .

Så til saken:

Seint i går kveld og i dag tidlig rente det inn med gratulasjoner på mobilen min, kom meg avgårde på jobb og der fortsatte gratulasjonene og komme fra arbeidskamerater :oops: . Dagen den gikk og så ble det tid for lunch, vi tråkka til kantina for og trøkke noe for i gapet. Latteren satt løst rundt bordet :lol: og maten ble fortært. Etterpå gikk vi og satt oss i en sofagruppe og fortsatte med pisspreik og svada ( dette er en heelt vanlig lunch tradisjon) Så kom sjefen selv og ba meg bli med på kontoret en tur :?::idea: .

Jøss :P , nå vanker det jaggu meg gave og greier sikkert tenkte jeg. Og det hadde jeg rett i, men ikke heelt etter eget ønske igrunn :roll: . For den sjenerøse gaven firmaet ga meg var et oppsigelses varsel :shock: . Så da står denne bmw gutten straks uten jobb osv. Dritkiipt igrunn, men hva kan en gjøre?

Skrevet

Jobbet på et lager, dreiv ute med kabler, rør og kveiler osv.

Ja det er skikkelig kiipt egentlig for jeg har jobbet der i mange år.

Skrevet

Uff... slikt er kjedelig og vil naturligvis få betydning for både bilbruk/eierskap og alt annet som krever økonomiske ressurser. Vi må nok bare forsøke å venne oss til at de gode tidene er forbi og det er som alltid de som kom sist med på karusellen som er mest utsatte. 2009 blir ikke et morsomt år i økonomisk forstand og når arbeidsløsheten først biter seg fast tar det lang tid før vi er tilbake der vi var. For å repetere meg selv... E90/91 blir ikke en typisk ungdomsbil med det aller første og det er egentlig ikke bare negativt. Det skal lønne seg å satse på en utdannelse og en karriere... man bør ikke få det hele med en gang.

Skrevet
Begynner med og påpeke at dette ikke har med bil og motorprat, men er for alvorlig for meg og legge inn i tulletråden :( .

Så til saken:

Seint i går kveld og i dag tidlig rente det inn med gratulasjoner på mobilen min, kom meg avgårde på jobb og der fortsatte gratulasjonene og komme fra arbeidskamerater :oops: . Dagen den gikk og så ble det tid for lunch, vi tråkka til kantina for og trøkke noe for i gapet. Latteren satt løst rundt bordet :lol: og maten ble fortært. Etterpå gikk vi og satt oss i en sofagruppe og fortsatte med pisspreik og svada ( dette er en heelt vanlig lunch tradisjon) Så kom sjefen selv og ba meg bli med på kontoret en tur :?::idea: .

Jøss :P , nå vanker det jaggu meg gave og greier sikkert tenkte jeg. Og det hadde jeg rett i, men ikke heelt etter eget ønske igrunn :roll: . For den sjenerøse gaven firmaet ga meg var et oppsigelses varsel :shock: . Så da står denne bmw gutten straks uten jobb osv. Dritkiipt igrunn, men hva kan en gjøre?

Utrolig trist, men du veit det at det skal være en veldig god grund til for å si opp folk. Jeg bel sagt opp en gang i et firma. Spurte hva grunnen var.. jo kjemien mellom meg og sjefen var ikke bra mente han... jeg lo litt for meg selv og sa ok.. :roll: Det er en sjef jeg kansje ser 1-2 min i løpet av en uke. :!:

Men kontaktet advokat som jobber med arbeidsrett. Dette endte med at jeg fikk jobben igjen lynraskt!

Ellers hadde det blitt et greit erstatningsbeløp på min konto etter evt en rettsak som jeg hadde vunnet uten tvil.

Etter dette ble jeg medlem i LO (altså organisert)

Lykke til videre i hvertfall

Skrevet

Kjiip greie kompis!

Ja hva kan man gjøre i en slik situasjon? Hva er grunnlaget for oppsigelsen? Har det med finanskrisen å gjøre? Du står jo helt fritt til å svare på dette spørsmålet uansett! ;)

Hvis det er en "gyldig" oppsigelses-grunn til stede så veit jeg ikke hvilke rettigheter/muligheter man har? Man kan vel alltid klage?

Er denne jobben relatert til utdannelse/kompetanse som du har? Er det andre firmaer som tilbyr lignende jobb og som du kan søke på?

Lykke til uansett!

Skrevet

Var du den som ble sist ansatt? Du sier jo at du har jobbet der noen år...

Ta kontakt så fort som mulig med NAV da det er 4-5 ukers behandlingstid der nå. Du vil jo ha rett på dagpenger som utgjør 62% av lønnen de 3 mnd du tjente BEST de siste 3 årene.

Skrevet

Auda, dette var ikke hyggelig lesning. Håper for din del det ikke var en rettmessig oppsigelse, men det var det sikker ikke. Ville uansett sjekket saken med advokater.

Lykke til uansett hva du måtte foreta deg!

Skrevet

Nedskjæringer. og jeg har den uheldige lasten at jeg har ødelagt ryggen pga for mye tunge løft i min oppvekst. så jeg var den personen med minst verdi i økonomisk sammenheng. Produserte minst av alle da jeg ikke klarer alle oppgavene som andre kan. Dette er nok en konsekvens av denne økonomiske nedgangen i markede. Arbeidsgiveren min hadde markert nedgang i salget. Jeg er ikke den siste ansatte i bedriften. Jeg skal egentlig på et møte med arbeidsgiverens lederskap på torsdag, og kunne ha med en representant/ advokat / forenings mann ol hvis jeg ville, så denne oppsigelsen er nok lovelig.

Skrevet

Da høres det ut som om Nav sannsynligvis kan hjelpe deg med omskolering fra det yrke du har nå.Mange som har fått samme beskjed som deg og som har kommet til Nav og fått tilbud om skolegang og ett nytt yrke som er mer tilrettelagt.

Om oppsigelsen er lovlig kan jeg nok ikke uttale meg om.

Skrevet

Saklig oppsigelse er ikke enkelt for en arbeidsgiver å finne. I de aller fleste tilfeller blir oppsigelser hvor arbeidstaker føler seg urettferdig oppsagt funnet ugyldige. Før en oppsigelse i det hele tatt kan bli betraktet som gyldig, skal det foreligge tre skriftlige advarsler. I perioden mellom disse advarslene (tror det er 10 dager) så skal det være dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker med hensikt å bedre situasjonen og forebygge en oppsigelse. Det juridiske er èn ting i en slik prosess, men kanskje det som er vanskeligst å takle og håndtere er det menneskelige/personlige aspektet.

Be om å få dette skriftlig fra arbeidsgiver. Ta så dette med og spander på deg en time hos en advokat som er spesialist på arbeidsrett (evt LO jurist hvis du er organisert). Uansett om oppsigelsen betraktes som usaklig, så bør du vurdere situasjonen og om det er verdt å ha jobben når forholdene er slik. En arbeidsgiver vil normalt i en slik prosess godta en sluttpakke, hvor du får en grei kompensajon mot at du sier opp frivillig. Normalt er en sånn pakke 6 måneder med lønn mot at du slutter på dagen og får en ok attest. Da mottar du lønn i 6 måneder (husk å få det utbetalt per måned og ikke i et jafs pga beskatning) og har relativt god tid å finne ny jobb. Konsekvensen kan derfor bli mer positiv enn du aner; noen måneder med dobbel lønn og du får en arbeidsgiver du er mer på god tone med .. At slike ting skjer i arbeidslivet er faktisk mer vanlig enn det folk aner, og mitt tips er å gjøre dette profesjonelt og "voksent". Fremtidige arbeidsgivere tenker uansett sitt når du har en slik sak i "bagasjen" videre i livet, og da tror jeg du er mer tjent med å ta ansvar for situasjonen og ikke klamre deg til stillingen og krava dine selv om du juridisk har alt på din side.. Normalt ordner slike ting seg bedre an du aner. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...