benger Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Av ren rutine sjekket jeg peilepinnen til kjølevæsken som ligger i eksp.tanken. Denne var langt under normalt nivå. (Men lampen i dashbordet har ikke lyst ennå) Så da begynte å få noen mistanker. Tydeligvis forsvinner det noe kjølevæske over tid. Fyllte helt opp igjen, for å følge med i jevne mellomrom. Etter noen dager la jeg merke til at pinnen igjen hadde sunket en del ned i eksp.tanken... hmm Jeg la meg under og over bilen og lyste med lommelykt, og dette var synet jeg støtte på: *E46 320ci. M52TUB20 Gjennom støtfangeren foran, kan man se at nederste del av radiatoren har en tydelig sig mot midten. Altså radiatoren har blitt buet. Hva har skjedd? Hjelp mottas med stooor takk! Regner med at jeg er helt nødt til å bytte radiatoren, før noe værre skjer. Legg også merke til at festeklipsene har hoppet av. Igjen, takker for alle svar!
Raymond Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Jepp, bytte radiator som er tingen.. er ikke så uvanlig med disse bmw radiatorene.. hadde det samme på en bmw 750.. de synker ned på midten.. er vel plast og ikke metallramme som er synderen om jeg ikke tar feil Verkstmesteren på bmw tønsberg sa at dette slett ikke var uvanlig.. når bilene begynner bli gamle.. han sa han hadde vært borti det mange ganger..
Lars89 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Er vel det som beskrives litt ned på sida her... http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/
benger Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Men da er det bare å bestille en ny radiator og få den byttet! Skal over fjellet til Bergen om halvannen uke, så da haster det litt. Vanskelig å bytte radiatoren selv? Er dette en kostbare affære på verskted? Sikkert billigere å kjøpe Haynes boka og bytte selv. Er noe dritt å lufte systemet har jeg hørt mye om. Takk for svarene alle sammen!
bad_ip Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Jepp det der er ikke uvanlig. Min er også sånn.. men bruker ikke kjøleveske.. isåfall ekstremt lite. Så må få den byttet snart. Snakket med 2 bmw merkeverksteder og de forklarte at de bare ble sånn etter en del år. På en måte betryggende.. for jeg var redd bilen min hadde kokt og radiatoren utvidet seg.
Lars89 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Skal da være enkelt å lufte på såpass ny bil? Bytta vannpumpe og noe styr på min tidligere 99 318i og da satt jeg bare varmeapparatet på fullt, åpna lufteskruen og fyllte på til det rant ut av lufteskruen. Funka fint det
steinar84 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 min å var slik.bytta den men min lekker etter skifte. lekker fra tappeskruen på ekpansjonstanken..
Eksos Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Radiator skifte du LETT selv, omtrent like vanskelig som å skifte en sikring vil jeg påstå..
steinar84 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 et snev av forskjeld på e46 og e30. men det går. litt mer en en sikring..
Eksos Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Ja, regner med det er mer styr på E46, har aldri skifta på E30 heller Men har skifta på diverse annet på jobb, Merce m/oljekjøler integrert osv..
S.Arnesen Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Mye som må demonteres på e46 for å få ut radiatoren, men det går etter litt knoting;) Edit: mente e46 såklart...
MortenK Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Å bytte radiator sies at skal være lettere enn hva man tror. Folk flest er jo redd for å skru på bil, men enkelte ting er jo ikke så vanskerlig Jeg ville byttet radiatoren selv hvis det hadde vært min bil det hadde vært snakk om, er kanskje litt vanskerlig med lufting, men det varrierer fra bil til bil.
benger Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Er ikke redd for å skru bil selv, men blir det mye knoting og styr, så vil jeg ikke gå på det. Har litt dårlig med tid for sånne ting nå... Ser også at AC radiatoren (usikker på hva den heter, condenser eller noe) sitter foran radiatoren, men tror at begge de to bare sitter nedi hver sin skinne med noen klips og skruer. Bestiller hvertfall en ny radiator først, så får jeg se hva jeg gjør Men, "...det bare blir sånn etter noen år" Betyr ikke det at det er litt tvilsom byggekvalitet fra BMW sin side? Plastikk er jo ikke akkurat det sterkeste materialet selvom det er litt elastisk. Rart de ikke har laget en radiator med metallramme.
bad_ip Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Det kan du gjerne si... var iallefall den kommentaren eg fikk når jeg spurte om hva som kunne forårsake at radiatoren min var utvidet seg. Hvordan er det å bytte radiatoren ? Når du har kommet så langt at radiatorviften er tatt ut... hva gjenstår da? Hvilken fremgangsmåte blir det videre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå