Gå til innhold

Mister motorkraft BMW 532i e39.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Når jeg var ute å kjørte i går med min fars bil så mistet bilen motorkraften. Motoren gikk på tomgangshastighet, opp til 1500 OMDR, og gikk ikke rent. Dette skjedde helt plutselig under kjøring, uten forsvarsel. Kom såvidt opp en bitteliten bakke til gardsplassen. Sort røyk av eksos. Stoppet opp og kikket i motorrom, og da var manifoil helt rødglødende. Startet igjen etter en liten stund, gikk ca 4 km før de samme symptomene kom tilbake. Manifoil og litt av eksosanlegget var igjen rødglødende. Bilen starter lett forøvrig. Ikke noen symptomer på noe galt før motoren plutselig kutter ut.

Bilen er altså en e39 523i 97 mod. KM stand ca 197000.

Har folket her inne noe som helst anelse på hva som er problemet? Luftmengdemåler? Lamda? Er ikke akkurat bilmekaniker, for å si det mildt, så takker for alle tips. Noe som blir kostbart?

Skrevet

Innmaten i katalysator som har løsnet og blokkerer eksosen?

Ikke vært borti det selv men vært mange tråder om det. Kan sjekkes ved å løfte opp bilen og banke på katalysatoren og høre om den skrangler.

Skrevet

Må takke for svar. Det skal sjekkes.

Katalysatoren ble byttet for 3 år siden, og har gått bare litt over 30 tusen km ca, bare til informasjon.

Skrevet
Må takke for svar. Det skal sjekkes.

Katalysatoren ble byttet for 3 år siden, og har gått bare litt over 30 tusen km ca, bare til informasjon.

Har ikke noe å si det kan jo være den for det og i og med at manifolden ble rødglødende kan jo tyde på at eksosen har vanskelig for å komme ut.

Tror ikke dere bør kjøre så mye med bilen for å si det sånn.

Skrevet

Ja, for all del, jeg betviler overhodet ikke kunnskapen til dere her inne. Da må altså katalysatoren byttes? Jeg fikk såvidt kjørt bilen hjem på fredag kveld når det skjedde, og den har stått stille siden. Spørs om falken må komme å frakte bilen til verksted da? Ettersom man vel ikke skal taue biler med automat.

Men dette er altså ikke symptomer på lamda eller luftmengemåler?

Skrevet
Ja, for all del, jeg betviler overhodet ikke kunnskapen til dere her inne. Da må altså katalysatoren byttes? Jeg fikk såvidt kjørt bilen hjem på fredag kveld når det skjedde, og den har stått stille siden. Spørs om falken må komme å frakte bilen til verksted da? Ettersom man vel ikke skal taue biler med automat.

Men dette er altså ikke symptomer på lamda eller luftmengemåler?

Tvilsomt, manifolden hadde nok ikke blitt rødglødende da og bilen hadde nok gått mer ujevnt både på tomgang og under kjøring.

Men ta å dunk litt på kat'n og hør om det er noe som er løst inni der.

Skrevet

Ok, jeg er takknemlig for svar.

Det er vel ikke noe garanti for dette uansett? Den ble altså som sagt byttet for 3 år siden, og har ikke rullet mer enn 30 tusen siden den ble byttet. Det ble gjort av et autorisert bmw verksted her i Hamar.

Skrevet

Kan ikke skade å ta det opp med dem hvis det viser seg at den er ødelagt. Skulle tro at kjøpsloven gjelder på deler og, og da burde det i såfall være 5 års reklamasjonsrett på den?

Skrevet

Yes, det skal undersøkes i morgen. Hvis ikke så blir det vel noen tusen i utgifter på bil igjen da :P Hau.

Er dette noe som er greit å bytte selv forresten? Min bestefar er jo en pensjonert bilmekaniker, men pga alderen så er det grenser for hva han orker å begi seg ut på :wink:

Skrevet
Yes, det skal undersøkes i morgen. Hvis ikke så blir det vel noen tusen i utgifter på bil igjen da :P Hau.

Er dette noe som er greit å bytte selv forresten? Min bestefar er jo en pensjonert bilmekaniker, men pga alderen så er det grenser for hva han orker å begi seg ut på :wink:

Tja, min erfaring med Bmw er at eksos deler ikke sitter så godt fast som på andre biler, men ja det er ganske greitt å skifte, eneste man må tenke på er at man skrur løs lamdasonden før man tar det ned så man ikke river av ledningen.

Skrevet

Var borti at vaier til traction spjeld fliset seg opp å ble hengende med spjeldet nesten lukket. Såvidt det gjekk på framover.

Skrevet

Når manifold blir rødglødende kan det også tyde på ettertenning. Det vil si at motor tenner for sent, og mulig årsak til at den kan gjøre det, kan være veivakselgiver som står nede på veiva i framkant av motor som er feil med.

Eksosmanifold blir rødglødende hvis brennstoffet antennes i eksosanlegget i stede for inne i forbrenningskammeret!

Dra på verksted med bilde, få tatt en diagnose på den. gi gjerne tilbakemelding på ka de finner ut isåfall! :)

Hilsen Anders

Skrevet
Spørs om falken må komme å frakte bilen til verksted da? Ettersom man vel ikke skal taue biler med automat.

Ikke noe problem å taue en automat, hvis du leser instruksjonsboken så står det følgende:

1. Set the selector lever to N

2. Maximum towing speed:

70 km/h (approx. 43 mph)

3. Maximum towing distance:

150 km (approx. 93 miles).

Mao. sett bilen i N, ikke tau den fortere enn 70km/t og ikke lengre enn 15 mil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...