Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hart bestillt 5 pakker med deler fra ebay og har mottat 3 stk. Idag ringte dem faktisk fra ett eller annet tollkontor fordi de mente verdien på en pakke ikke stemte.

På pakken sto det fuel pump:verdi 10 dollar. Den "trivelige" damen som ringte hadde da søkt på ebay etter fuel pump å funnet den billigste til 2000kr

Jeg har bare betalt 1000,- med frakt sa jeg og hun mente jeg løy.

Rolig å behersket forklarte jeg att jeg hadde bevis og kunne sende henne en e-post der summen å frakten sto.

Det har jeg nå gjort uten å få svar, men regner med hun måtte bare bite det i seg.

Hadde jeg ikke svart på tlf hadde hun bare anslått verdien til 2000,.....

Er det virkelig sånn at hvis de ikke tror verdien er rett får de ett dumt kvinnemenneske til å "søke" etter en tilsvarende vare og ta prisen derfra?

Hva hvis jeg hadde kjøpt en vare brukt?

Har jeg bare vært uheldig å blitt tatt ut i en stikkprøve?

Skrevet

Bruker å få ett skriv i posten jeg om ankommet ufortollet sending, tar bare å scanner inn den og sender en kopi på kvitteringen pr email

Skrevet

Er det virkelig sånn at hvis de ikke tror verdien er rett får de ett dumt kvinnemenneske til å "søke" etter en tilsvarende vare og ta prisen derfra?

Moms kreves inn på lik linje, enten varen er ny eller brukt.

Utrolig at de bruker tid til slikt, i stedet for å be mottager legge fram kvittering. :roll:

Skrevet

Hmmm :? Så det er ikke heeeelt lurt å be de skrive en lavere verdi enn det egentlig er altså? Og hvordan fungerer det med betaling av momsen? Kommer pakkene til det postkontoret i nærheten av deg også må man bare betale det der for å få pakken? :) Har en del pakker fra utlandet på vei selv..

Skrevet

Moms kreves inn på lik linje, enten varen er ny eller brukt.

Utrolig at de bruker tid til slikt, i stedet for å be mottager legge fram kvittering. :roll:

Moms kreves ikke inn på lik linje for nytt og brukt da. Bruktprisen kan fint være 1/10 av nypris, og da søker de ikke opp nypris og momser etter det.. Du kan få selger til å skrive Used fuel pump f.eks. Og ta den ut av pakken. Uansett er det ikke mva så lenge den koster under 200 NOK.

Skrevet

Idiotisk! Har bestilt et par ganger fra utlandet, fikk tilsendt regning i posten 14dager ca. etter at jeg har motatt værene. Men en ting jeg syns er idiotisk er å betale moms på frakta også.

Skrevet
Hmmm :? Så det er ikke heeeelt lurt å be de skrive en lavere verdi enn det egentlig er altså? Og hvordan fungerer det med betaling av momsen? Kommer pakkene til det postkontoret i nærheten av deg også må man bare betale det der for å få pakken? :) Har en del pakker fra utlandet på vei selv..

Har ofte fått selgere til å skrive lavere verdi jeg uten noen problemer, fikk til og med grenrør i posten og i dokumentasjonen som fulgte med sto det en verdi på 10$ og at det var noe Diesel testing pipes eller noe sånn, så lenge det er privat selgere kan de også påføre gave og sette verdien til uner 1000,- for å få det momsfritt det kan ikke bedrifter gjøre.

En annen ting er at man ikke trenger ål betale utenlandsk moms på en vare, kun den Norske, dette er ikke så mange som vet om, jeg fant det selv ut nylig, da jeg bestillte en Scorpion bakpotte til bilen min fra ett selskap i England som heter Larkspeed.com, vanlig pris inkludert frakt er:

264£ + frakt 59,50£ = 323,5£ men når den engelske momsen ble fratrukket ble prisen 289.59£ altså ca 2959,- altså totalt med moms NOK 3698,- til opplysning koster den samme potten på Koed 4382,- + frakt

Så da sparte jeg nesten en 1000,- lapp der.

Når pakkene kommer til Postkontoret betaler du momsen der ja for å få ut pakken, er det andre enn posten som frakter pakken DHL, Tollpost, TNT, UPS etc.. så legger de ut moms kostnadene for deg og du får en regning på dette i posten.

Har holdt på med netthandel i sikkert 10 år så jeg kan de fleste triksene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...