baekken Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Skrevet Januar 22, 2009 Min far har ikke gjort dette da han aldri har hatt diesel... Eller turbobensin. Men faren til en kompis har en Allroad 2,7T (bensin) som er chippet, og etter et verkstedsbesøk, hvor de ikke gjorde jobben sin med tanke på at bilen var chippet, så går den til stadighet i nødprogram. Ikke like moro med 100-150 hk mot de egentlige 300 chippede hestene. Beklager, svarte feil person her nå surret litt.. må styre unna verksted trur jeg
baekken Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Skrevet Januar 22, 2009 Det er bare en ting du må huske på så lenge de går inn på hjernen i bilen. Når du har hatt bilen på service og mekanikeren skal nulle ut "service" lampa så tar de av en eller annen grunn med seg den lille justeringen som tuneren har gjort også og stiller tilbake til originalt. Alt i hjernen nullstilles vist. Fattern dreit på draget der. Han chippet sin E60 520D til 205hk hos Autopower i Arendal. Etter første service hos Bavaria Arendal så var bilen mye dauere enn før. Han fikk da fortalt at de nullstiler hele "greia" når de foretar service. 6500 kr rett ut av vinduet Det hørtes kjedelig ut:( men er vel mange som chipper bilene sine, så da kan vel ikke dette skje på hver bil da de har den på service! Hvordan går den 520d til faren din a? merket forskjell etter chipping?
Ca///e Skrevet Januar 22, 2009 Skrevet Januar 22, 2009 må styre unna verksted trur jeg Ja, eller sette bilen på et verksted som har "respekt" for chippede biler. Har dessverre dårlig med eksempler på dette.
740d Skrevet Februar 15, 2009 Skrevet Februar 15, 2009 står det data over hvor mye Nm en automat kasse skal grei der da? På selve gearkassenavnet (manuelle gear) står det en nominell verdi... f.eks "53" (GS6-53BZ/DZ) som betyr 530 Nm. Hva gearkassen i virkeligheten tåler i praksis er et annet spørsmål, men BMW holder seg konsekvent under eller ved denne belastningen... og det tror jeg er fornuftig med tanke på hvor ofte gearkassene og/eller clutchene raser. Automatgearkassene tåler mye mindre dreiemoment og derfor har de en momentomvandler som reduserer antall inngående Newtonmeter. Det verserer mange rykter vedr. hvor mye moment folk mener at gearkassene tåler, men det blir helt feil av meg å spekulere i om dette er korrekt eller ikke... jeg forholder meg kun til hva BMW gjør. Husk at drivverket består av andre deler/ting enn selve gearkassen også. Har et par generelle opplysninger som kan være av interesse og som kanskje forklarer litt av problemstillingen. 1. Converteren/momentomvandleren forsterker/øker momentet fra motoren, ikke slik sitatet over hevder, hvor den skal redusere antall inngående newtonmeter. Denne forsterkningen av momentet fra motoren er størst ved store diff.hastigheter mellom motor og gear, typisk ved igangsetting fra stillestående. Den normale verdien/faktoren for en typisk BMW-kasse er ca 2.(en dobling av momentet) Varierer dog en del mellom de forskjellige versjonene. Denne belastningen gjør at man ofte må programmere lavere ytelse på enkelte områder i motoren som man skal bruke i en automatgiret versjon, videre må man ofte velge kraftigere drivaksler og annen utveksling i diff. sammenlignet med samme motor i en bil med manuell kasse. 2. Hvis man da tar utgangspunkt i en original bil hvor "alle" parametre er gjennomtenk og gjennomprøvd F.eks, BMW 525d/530d Da blir det "litt feil" å la "chipp-guruer" gå inn i motorstyringen å ta ut det som finnes av krefter fra motoren og tro at de har gjort en heltedåd. Etter min mening bør man se en helhet hvor man tenker på bremser og ikke minst drivverk i denne sammenheng. Generellt når det gjelder 525D/530d er det dette som er hovedårsaken til problemene med automatkasser som "knekker sammen" etter chipping. De belastes langt utforbi designet max-belastning og en ivrig "lyskryss-racer" bak rattet gir som nevnt over, den mest ugunstige belastningen av automatkassen fordi converteren forsterker motorens moment kraftig. Hva er løsningen? Her må man vurdere hvert BMW-tilfelle individuellt fordi det finnes så mange motor/gear-varianter. Noen varianter (tidlige 530d-utgaver) er ikke så godt egnet til effektforhøyninger hverken motormessig eller i forhold til automat-gear. Senere 730d blir en helt annen sak. Det viktigste her blir at man forholder seg til leverandører som kan å tilpasse/programmere både styring for motor og automatkasse. Min erfaring er at dette "forvandler" en del originale bmw`er, spesiellt de som er strupt ned av ikke tekniske årsaker, til det bedre, gir nesten en ny dimensjon til bilen for de som er litt bilinteressert. Just my 2.cents.
morten bangås Skrevet Februar 15, 2009 Skrevet Februar 15, 2009 Heisann. Vurderer å chippe min 525DA 2005 modell E60 . Altså gå inn på hjernen, ikke BOKS. er det noen som vet hvordan dette vil gå? de sier jeg vil få en økning fra 177-215 hk. Pluss NM vil øke betraktelig. Skulle få det til rundt 6000 kr..Noen som vet om dette virkelig er verdt pengene sine?? Jeg chippet min 525DA hos BB-Racing (TS-Racing NordNorge avd) og jeg er kjempefornøyd. Bilen bruker mindre diesel på langkjøring, og er betraktelig sterkere, og kraften kommer mye tidligere en originalt. Hvis jeg skulle være uheldig på service og miste oppgraderingen tar BB-Racing vare på alle programmer (også din originale) slik at man både kan sette den tilbake til original, eller laste inn oppgraderingen igjen etter en "misslykket" service:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå