Gå til innhold

Chipping av BMW 525DA

baekken
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Vurderer å chippe min 525DA 2005 modell E60 . Altså gå inn på hjernen, ikke BOKS. er det noen som vet hvordan dette vil gå? de sier jeg vil få en økning fra 177-215 hk. Pluss NM vil øke betraktelig. Skulle få det til rundt 6000 kr..

Noen som vet om dette virkelig er verdt pengene sine??:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann. Vurderer å chippe min 525DA 2005 modell E60 . Altså gå inn på hjernen, ikke BOKS. er det noen som vet hvordan dette vil gå? de sier jeg vil få en økning fra 177-215 hk. Pluss NM vil øke betraktelig. Skulle få det til rundt 6000 kr..

Jeg ville i alle tilfelle sørget for å fortsatt ha garanti. AC Schnitzer og Hartge (og ESS?) chipper bilen for deg og tar over garanti for drivverk osv. Men da koster det så vidt jeg vet mer enn 6.000,-....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle tilfelle sørget for å fortsatt ha garanti. AC Schnitzer og Hartge (og ESS?) chipper bilen for deg og tar over garanti for drivverk osv. Men da koster det så vidt jeg vet mer enn 6.000,-....

ESS tar ikke over garantien. Det er det bare Hartge og ACS som du nevnte over som gjør. Motoroppgraderingen for en helt vanlig modell koster 16-18.000kr og for at garantien fortsatt skal gjelde må den monteres av et autorisert BMW verksted (f.eks Bavaria, Stenshagen, Sulland osv.). Denne monteringen koster iht. Strandveien Auto (som er offisiell Hartge importør til Norge) 2000kr. Ergo havner man på godt og vel 20.000kr for Hartge motoroppgradering inkludert nybilgarantien. Nå er det heller ikke bare garantien som er en fordel, men derimot at både Hartge og ACS er seriøse tuningaktører. Produktene deres er testet nøye (så nøye at 2.0d 177hk motoroppgraderingen til Hartge ble over et halvt år forsinket) og utviklet over tid. Akkurat det kan man vel ikke si om TS Racing og andre hola-hola tunere som har som mål å hente ut mest mulig tall og ryke girkasse/motor.

Fredrik: Du aner vel ikke hva girkassen til E61 520d 177' er spesifisert til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omprogrammert styreenhet fra ESS ga 225hk/560nm på en 05 e60 525d ;)

Det virker seriøst når gearkassen er spesifisert til maksimalt 530 Nm... :roll:

Ikke vet jeg, men er disse tall som er oppgitt!

Har automat/manuell noe å si her ang holdbarhet? Eller er det slik at org 525d, auto eller man, kun tåler 530Nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESS tar ikke over garantien. Det er det bare Hartge og ACS som du nevnte over som gjør. Motoroppgraderingen for en helt vanlig modell koster 16-18.000kr og for at garantien fortsatt skal gjelde må den monteres av et autorisert BMW verksted (f.eks Bavaria, Stenshagen, Sulland osv.). Denne monteringen koster iht. Strandveien Auto (som er offisiell Hartge importør til Norge) 2000kr. Ergo havner man på godt og vel 20.000kr for Hartge motoroppgradering inkludert nybilgarantien. Nå er det heller ikke bare garantien som er en fordel, men derimot at både Hartge og ACS er seriøse tuningaktører.

Takk for oppklaring på dette Saltkjelen. Godt å se at jeg ikke var helt på jordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke i huet hva firma heter, er en kompis av meg som har hørt etter.. fyr'n skal visst kunne det han driver med. Han hadde sagt at han hadde chippet veldig mye biler, og sa at 525d var en bra motor å chippe, som kunne hentes mye ut av. Han hadde visst fått veldig mye bra tilbakemeldinger om at kundene var fornøyd over et positivt resultat. husker ikke helt hvor mye Nm han kunne hente ut.

Men noen som vet om det går mye bedre med en chippet 525d? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke i huet hva firma heter, er en kompis av meg som har hørt etter.. fyr'n skal visst kunne det han driver med. Han hadde sagt at han hadde chippet veldig mye biler, og sa at 525d var en bra motor å chippe, som kunne hentes mye ut av. Han hadde visst fått veldig mye bra tilbakemeldinger om at kundene var fornøyd over et positivt resultat. husker ikke helt hvor mye Nm han kunne hente ut.

Men noen som vet om det går mye bedre med en chippet 525d? :)

Jada, det er jo forsåvidt greit nok at fyren vet hva han driver med, noe som absolutt er betryggende. Men det gjør jo også TS Racing og de andre hola-hola tunerne. Hovedpoenget med Hartge og ACS er først og fremst at nybilgarantien ivaretas ettersom produktene er godkjent av BMW. Det er en grunn til at nybilgarantien frafalles når man kjøper chip av en hola-hola bedrift alà TS racing. Produktene til både Hartge og ACS er utviklet og testet over lenger tid, hvor målet deres ikke er å være den som kan skryte av flest hestekrefter og newtonmeter.. Hartge og ACS er dyrt, men her betaler man faktisk for kvalitet!

Dersom Hartge eller ACS blir for dyrt ville jeg ha dratt til ESS. Å tukle med motoren andre steder enn disse er for mitt vedkommende uaktuelt. Da forblir motoren original. Det skal sies at jeg er litt skeptisk til noe av det ESS leverer, men de er seriøse og proffe - så forhåpentlighvis vet de hva de har skapt og hva motor, drivverk og girkasse tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel feil det der.

Samme girkasse i 525/530/535 dA og den er spesifisert til max 600Nm.

Girkassen er GA6HP26Z. I lillebror 520d er marginene langt mindre.

Nope... gearkassen er GS6-53BZ/DZ og den brukes kun til modellene E60/61 525d/530d. Det er manuelt gear det er snakk om (E60/61 535d har kun automatgear).

Det er forøvrig ikke det samme delenummeret på automatgearkassene til hhv. E60/61 525d/530d/535d... og delenummeret for GA6HP26Z til E60/61/63/64 535d er unikt for disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...