Gå til innhold

Hva trenger jeg? (Trimming - E90 Td)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å forklare i overskriften, men jeg tenker på å trimme 318d E90`en min - og jeg lurer på hva som er lurt å gjøre på en diesel maskin for å trimme den, mekanisk...

Jeg kan litt om trimming av bensinbiler, men som jeg har forstått så har ikke alt like mye for seg på en diesel- som på en bensinmaskin.

Det jeg har planlagt er:

ACS "piggyback" motorstyring

Større IC og rør

Garrett GT28

K&N 57i konfilter

BoV laget for diesel (kun for lyden, har ikke mye for seg på en diesel pga mangel på spjeld?)

2.5"/3" Cat-back eller få tak i større manifold og videre ut

Re-map av ECU`en for å optimalisere (vet ikke om dette har noe for seg med ACS`en?)

Big brake kit foran/bak fra (Sett inn forslag)

Setter pris på hjelp fra både folk som sverger ved elektronisk tuning samt de som foretrekker mekanisk trimming. Vil ikke ha noe sinnsvakt bane greier, men en bil som gir like mye effekt som utseende og lyd!

Skrevet

Hvorfor heller ikke legge disse pengene i en saftigere motor orginalt som du bare chipper??

Den motoren din er jo ikke akkurat laget for å kjøre dragrace....

Skrevet

Joa, det er klart...

Poenget mitt var bare at du i stedet for å bruke masse kr på å skremme opp denne motoren kunne du heller lagt det i en motor med mer sprut i utgangspunktet

Men for all del, all honør dersom du får en råtass av denne motoren, er ikke så mange som trimmer diesel utover det å chippe, så kan bli moro å se hva du ender opp med...

Lykke til!

Skrevet

Diesel trim er kult.

Håper du fullfører planene dine :)

Eneste jeg kan hjelpe deg med er å annbefale K-sport bremser.

Har et par spørsmål ang. prosjektet.

1. Hvordan er det med en Turbo utviklet til bensin på en diesel bil? Kommer ikke en diesel på turtallssperra når turboen virkelig begynner å blåse?

2. Er det ikke bortkasta penger å kjøpe piggyback når du bare kan map'e ecu og få samme resultat?

3. Hvor mange hester tror du du lander på etter dette? Enda viktigere, hvor mange Nm får du?

Skrevet

Du blir nok avhengig av en turbo med VNT teknologi for at du skal få noe særlig effekt på bunnen av turtallskalaen ,finnes vel oppgraderinger eller modifiserte VNT turboer å kjøpe. Bruk den orginale DDE styreenheten med ny programvare . Dysene klarer nok å levere en del mere diesel slik at disse kan brukes sammen med en ny turbo. Det du sikkert bør bytte er rør til og fra intercooler (er di av plast på din bil ?) .

Skrevet
hvordan blir det med større IC da. da blir det jo seinere respons da? må jo full opp meir volum

Ja, må lage til et system for å lade opp trykket fort igjen... Har ett par forslag til det.

Eneste jeg kan hjelpe deg med er å annbefale K-sport bremser.

1. Hvordan er det med en Turbo utviklet til bensin på en diesel bil? Kommer ikke en diesel på turtallssperra når turboen virkelig begynner å blåse?

2. Er det ikke bortkasta penger å kjøpe piggyback når du bare kan map'e ecu og få samme resultat?

3. Hvor mange hester tror du du lander på etter dette? Enda viktigere, hvor mange Nm får du?

Jeg har sett på K-Sport bremsene, og de virker lovende. Kan være at jeg går for de.

Angående turboen så har jeg sett litt på hvor mye plass jeg har i motorrommet og hvor på turtallsregisteret motoren "slipper taket".

T28`en kommer til å trenge ca 3,500 RPM for å gi noe merkbar effekt, så jeg lurer på om jeg skal bygge den inn sammen med den orginale turboen, med et spjeld som åpner for den turboen som gir mest luft. Det som og er viktig er å ha en wastegate på luftsiden som blør ut overtrykk så jeg ikke mater for mye innpå. Alternativt bytte ut orginal turboen med en kompressor og samme prinsipp. Når jeg skriver orginal turbo, så mener jeg en turbo med orginal effekt, men med kulelager. Jeg tror "nyeste" 530d/535d`en har et sånt oppsett med to turboer? Uansett koster disse tingene mye penger, så jeg får se når og om dette blir gjort....

Fant ut det ble bortkasta med begge systemer, jeg får enten bruke den ene eller den andre. Fordelen med ACS`en er at de tar over garanti og reklamasjon på det elektriske anlegget i en så ny bil.

Hvor mange hest eller dreiemoment jeg får vet jeg ikke, for jeg tror ikke det er blitt gjort før? Men jeg antar at jeg vil klare 250HK og opp imot 400Nm

Du blir nok avhengig av en turbo med VNT teknologi for at du skal få noe særlig effekt på bunnen av turtallskalaen ,finnes vel oppgraderinger eller modifiserte VNT turboer å kjøpe. Bruk den orginale DDE styreenheten med ny programvare . Dysene klarer nok å levere en del mere diesel slik at disse kan brukes sammen med en ny turbo. Det du sikkert bør bytte er rør til og fra intercooler (er di av plast på din bil ?) .

Hmmm - får se på det - kanskje du er inne på noe der, det vil eliminere nødvendigheten for to enheter. Dysene skal klare å mate på det som trengs, det er en commonrail, med god kapasitet.

Rørene til IC`en er av plast pr. idag, men jeg har fått tak i ø 76mm titan rør som en kamerat skal bøye til for meg. Han mente det gikk greit å bøye det så lenge de områdene som ble bøyde ikke selvherdet for mye (for da blir titan sprøtt og knekker).

Men alt dette koster penger, og jeg merker at det begynner å knipe litt allerede.... så vi får se hvor fort dette kommer til å gå (no pun intended)

Skrevet
Hva skal du med et big brake kit hvis du ikke skal på bane...? :?

Forøvrig må det da være mye enklere og bedre på alle måter å bare handle en 330d isteden?

For quote noe som jeg har lest en plass (Husker ikke hvor):

"Det er like viktig med 100 til 0 som 0 til 100."

Hvorfor kjøpe en 330 når jeg har en ny 318 (320)? Og hvor er gleden av å bygge den til akkurat som jeg vil ha den?

Skrevet

Men bilen stopper jo ikke noe fortere med større bremser.

Mulig gleden ved å bygge bilen selv er verdt det, men jeg er stygt redd for du ender opp med en bil som både går og holder dårligere enn en 330d - og koster like mye / mer..

Men jeg har ikke noe konstruktivt å komme så jeg skal holde kjeft.. :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Hvorfor ikke omprogrammere bilen med f.eks. Hartge? Du beholder garantien og resultatet blir veldig bra: litt over 200 hk og 400 nm ut på hjulene. Opplegget du skisserer virker litt "Gatebil.no"... 320D-motoren er forskjellig fra 318D-motoren. Du kan se på www.hartge.de...

Skrevet
Hvorfor ikke omprogrammere bilen med f.eks. Hartge? Du beholder garantien og resultatet blir veldig bra: litt over 200 hk og 400 nm ut på hjulene. Opplegget du skisserer virker litt "Gatebil.no"... 320D-motoren er forskjellig fra 318D-motoren. Du kan se på www.hartge.de...

Litt over 200 HK og 400 Nm ved svinghjulet tenker jeg vi sier... ved bakhjulene har du mye mer moment.

Forøvrig er jeg helt enig i at slike prosjekter som dette normalt har en kjedelig tendens til å bli langt mer kostbart enn man planlegger på forhånd... og jeg er også usikker på om resultatet blir bra. Det er ikke lett å trimme en dieselmotor og samtidig beholde kjørbarheten og ikke minst en fornuftig økonomi.

BMW henter 204 HK ut av M47 motoren i bl.a 123d og det er med to turboladere. Dette er imponerende, men merk deg at momentet ikke er så veldig mye høyere enn for bl.a 120d utgaven med 177 HK (og kun én turbolader)... 400 Nm ved 2000 rpm vs. 350 Nm ved 1750 rpm. Årsaken er momentbegrensninger på drivverket (spesielt gearkasse og clutch)... så skal du ha mer må du evt. forsterke gearkassen du har (dyrt) eller kjøpe en ny (svindyrt). Gearkassen i din bil er unik for 118d og 318d (E90/91) modellene så jeg tror ikke at den tåler så veldig mye mer enn de 300 Nm som motoren har originalt (E90/91 320d har en annen og sterkere gearkasse).

Forøvrig... alle 318d variantene fom. E46 har et motorvolum på 1951 cm3 eller mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...