sondre Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 har en 2002 525dat med nivåregulering bak (luftputer...) og nå har venstre støtdemper foran begynt å lekke (svetter olje) og lager ulyder over ujevnheter i veibanen som det er en del av om dagen... Har blitt forespeilet originale støtdempere (må jo bytte begge) hos et BMW verksted til 2800,- pr stykk pluss materialer for 800,- i tillegg. (6400,- pluss arbeid) Jeg har mest lyst på originalt, men ser at Mekonomen har støtdempere til denne (ved å søke på regnr) til 1605,- pr stk. Hva er forskjellen på disse kontra originale? Bilen har gått 163 tusen km så de har jo holdt bra så langt og jeg vil ikke kjøpe uoriginalt hvis de ikke er garantert like gode som originalt (dvs. holder like lenge og har like gode dempe-egenskaper). Har noen erfaringer med Mekonomen sine kontra originale? Er det eventuelt noen andre tips jeg bør se på (skal ikke ha senke eller sports dempere da dette er en utpreget familiebil...) Beklager den utsrukturerte formen på dette innlegget, men dere skjønner sikkert hva jeg lurer på. Er det eventuelt noen som kan gjøre jobben til en god pris i Asker/Bærum området?
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 BUMP.. Er det ingen som har erfaring fra støtdemperene som Mekonomen bruker, de blir jo billigere ferdig montert enn bare demperene fra BMW... Er originale BMW dempere så mye bedre at de er verdt prisen???
tomasb Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Nei. Om BMW`s dempere i det heile tatt er bedre, er di ikkje verdt den ekstraprisen. Men viss ikkje har 11 tommeltotter, så er det jo ikkje noe pes å skifte dempere selv....
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Ok tomasb, hva trenger jeg, holder det med en garasjejekk og hva slags verktøy? og fremgangsmåte? Kan greie å skru, men vil ikke gjøre noe uten å vite nøyaktig hva jeg skal gjøre.
///Mysild Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 du må i hvertfall løsne topplagerene, sikkert 2-4 bolter som fester støtdemperen nede, så må du ha fjærklemmer, mest sannsynlig 13,15-18 og 22 pipe, muttertrekker/skralle, et knippe banneord, og godt lys...
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 i og med at jeg må stå ute tror jeg det blir lite aktuelt... ser at jeg på koed får dempere for under 2250,- for to hvordan er disse sammenlignet med Mekonomen? www14538 - Støddæmper, E39, for - NOK 816,00 - 2 stk - NOK 1.632,00 Netto NOK 1.632,00 Fraktkostnader (8,80 kg) NOK 155,00 Moms (25%) NOK 446,75 Totalt NOK 2.233,75
EBørøsund Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Ligger guide under DIY på venstresiden her, om hvordan man senker en e39, blir samme prosedyre. Fjærklemmer koster ca 200 kroner på biltema, og jobben tar ca 30minutt;) Verd det for å spare masse penger i arbeid;)
tomasb Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Ligger guide under DIY på venstresiden her, om hvordan man senker en e39, blir samme prosedyre. Fjærklemmer koster ca 200 kroner på biltema, og jobben tar ca 30minutt;) Verd det for å spare masse penger i arbeid;) Og for å spare enda mer på banninga, drit i fjærklemmene fra biltema. Heiv driten til hel... etter å ha køddet med di i 3-4 timer. Kjøpte nye klemmer på bilextra for ca 500 kr, og jobben tok ca 2 timer då...begge sider.
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Fant denne anvisningen på nett: Montering av fjærben foran Ved å bruke dette verktøyet, fantasisk bra synes jeg uten å ha kikket på det mer enn i 5 min: Workshopdata Edit: Klikk på "Bytte Modell eller Type" nesten helt øverst på siden for å bytte modell eller type.
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Original BMW støtdemper er det Bilstein som er leverandør? Sorry for mange innlegg på rekke og rad, men plutselig dukker det opp nye stemmer i hodet mitt.... EDIT: skriveleif
Odd-M Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Original kan være alt mulig. De får sansynligvis produsert slikt på anbud etter en kravspesifikasjon som alle andre. Men Bilstein er riktig nok en av de brukte produsentene, sammen med f.eks Sachs, Koni osv. Jeg har uoriginale Sachs gassdempere forran på min. De originale var som luftpumper å betrakte da jeg kjøpte bilen ved 157' km. Sachsdemperen er nå kjørt over 50' km og føles fremdeles bra. Tror jeg betalte under tusenlappen pr stk og da hadde jeg ikke engang vurdert å kjøpe de originale. Angående montasje så skal du få et skikkelig speidertips fra meg. Det første du må gjøre ved demontering er å løsne den toppmutteren på demperen. Ikke skru den av men løsne den en halv omdreining. Hvis ikke kan det kreves slagtrekker for å få den av, da innerbeinet på demperen går fritt rundt når det står uten belastning fra bil og fjærer. På enkelte dempere er det mulig å bruke en ringnøkkel og holde igjen innerbeinet med en umbrako eller torx, men det var ikke tilfelle på min E39.
sondre Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Da har jeg fått bekreftet av BMW verkstedet at det er Sachs som har produsert original demperen på bilen jeg har, så da har jeg bestilt 2x dempere, Sachs Super Touring hos Torshov og ett stk. service/monterings kit. Ble advart om å ikke å kjøpe for harde (det er jo en familie bil som aldri vil se en bane) så det blir ikke sportsdempere som i tillegg er mye dyrere.
sondre Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Skrevet Februar 4, 2009 Da har jeg shoppet Sachs Supertouring BMW støtdempere (SAC556832) og et servicekit (SAC9000083) hos Torshov bilrekvisita (TB). TB reklamerer på sine websider -> her med at de har prisgaranti. Jeg fant ut at Nylunds Bilelektrisk AS i Stavanger selger samme støtdempere (de har bekreftet delenummeret på e-post) til 1090,- pluss frakt (inkl. mva). Jeg skrev ut -> denne siden og tok den med til butikken når jeg skulle hente støtdemperene. Resultat: støtdemperene som nå har en veiledene pris hos TB på 3680,- (for 2 stk, enhetspris 1840,-) fikk jeg 1502,- kroner avslag på Så jeg endte på en totalpris på 2499,- for 2 stk. støtdempere og 1. stk. servicekit. For den "samme" støtdemperen skulle BMW verkstedet ha 2800,- pr stk og 800,- for servicekittet, totalt 6400,- og iflg. mekaniker/verksmester er det "samme" støtdemper... Så nå er det bare å avtale tid med mekanikeren og finne en kveld som passer Og fortsatt ha råd til å fylle tanken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå