Gå til innhold

During fra drivlinjen i oppoverbakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en god stund siden var det noen tråder om symptomen during/rommling i drivlinjen og spesielt i oppoverbakker. Jeg tror kun E46 med automatgear var nevnt.

Jeg har fortsatt dette problemet og vil nå gjøre en oppdatering.

Når det er kalt ute nå om vinteren, så er fenomenet borte helt til bilen er kjørt varm, så kommer det tilbake. Det er spesielt i oppoverbakker at det begynner å dure i drivlinjen. Det spiller ingen rolle om jeg setter i S og endrer gear manuelt.

Jeg merker fenomenet at jeg kjører i jevn tempo i hastighet mellom 50-90. Holder jevn gass og ser at turtallet begynner å synke. Når duringen oppstår som hjelper det å slippe litt på gassen og ser at turtallet øker litt og duringen forsvinner. Det hjelper ikke å gi mer gass som om noe bremser motoren, men trår jeg mye nok, så kan automatkassa gjøre en kick-down og da løsner det igjen.

Jeg misstenker konverteren siden da rumlingen da det virker som at det er turtallet på motoren som endrer lydkarakteren og ikke hastigheten. Altså turtallavhengig, men romlingen føles å komme med fra bakre del av drivlinjen, men alle vet at lyf kan forplante seg i karroseriet, slik at man blir lurt til å tro at lyden kommer fra et annet sted.

Det var flere som hadde denne symptomen og som har prøvd flere ting.

Er det noen som fant ut hva som var galt, eller snakker vi om å måtte bytte konverteren, som vil koste sjorta? En ny konverter ligger på over 20000kr + olje og arbeid snakker vi om over 30000kr og det er ikke noe særlig for en 6år gammel BMW 320dA Touring.

Skrevet

Jeg hadde tilsvarende symptomer og during i min tidligere E36 323i med manuelt gear og da var mellomakselen problemet. Den ble skiftet (til rundt 5-6000 kroner her i Danmark) og problemet var borte. Akkurat hvordan man kan få ubalanse i en mellomaksel sånn uten videre fikk jeg aldri et godt svar på. Jeg har antydning til en svak during ved belastning i 3. og 4. gear på vår nåværende 2003 E46 318d Touring med manuelt gear også, men den bilen har snart kjørt 190000 Km... og det har ikke blitt mer during i løpet av de siste 60000 Km... så jeg avventer situasjonen til f.eks Hardyskiven må skiftes en eller annen gang om ikke så alt for lang tid.

Jeg tror derfor ikke nødvendigvis at ditt problem er konverteren iom. at det like gjerne kan være mellomakselen som kan være årsaken til during. Forøvrig er det en kjent sak at drivlinjen på E46 diesel/automatmodellene ikke er helt harmonisk i alle situasjoner... mange klager over ulyder og lite sofistikert gearing.

Skrevet

E46 har oljefylt motorfesteputer vist dem begyner å læk så kan du opplev en during i bilen.

men så har du den mellomakslingen at opphengslagret i selve gumiforingen rundt begynner bli løs i "fisken" så når man begynner å drægtungt så vell akslingen altid gå opp mot karroseriet å da kan man få en svigning på mellom akslingen.

har mellom akslingen vært nede på bilen din før?

vist det har vært det så må man sjekk over alle faste ledd står helt likt på linje og dem løseleddene sår helt på linje vist ikke så er ikke mellomakslingen i balanse lengere..

også har du hovedforinger som står oppunder baksetet vist dem begynner å bli løs i "fisken" så kan du få during i bilen :wink:

Skrevet

Har noe liknende på min E39 og, med automat.

Når den går i "lockup", så blir det litt vibrasjoner i heile bilen.

Har tenkt mer på at det kan være opphengsfestene til girkassen, eller hardyskiven som er slitt...eller er eg heilt på jordet nå?

Skrevet

Takker for tips!

Ja vi vil vel egentlig tro mer på den enkleste og billigste årsaken og ikke vil akseptere "Worst case". Det kan godt være mellomakslingen og opphengslageret, men det er noe som ikke stemmer med logikken.

Jeg ser for meg at vibrasjonen på mellomakslingen vil øke med hastighet og turtallet på akslingen. Dette skjer ikke.

Det virker som duringen er motorturtallsavhengig sånn mellom 1500-2000rpm. Altså større sannsynlighet at det er på primærsiden av gearkassen. Og så skal det så lite til for å løsne durningen ved å bare lette på gassen i 1sek. Slipp og trå inn igjen er nok. Men ser at når man slipper gassen, så spretter turtallet litt opp. ca. 300rpm. Det virker som at når duringen oppstår så bremses motoren. Det nytter ikke å trå mer på gassen for da hører man at duringen blir mer tydelig.

Men uansett merkes lyden mer midt under bilen og det er ikke mye logisk hvis det er konverteren. Jeg tror ikke det er noe motorfeste, gearkassefeste eller lignende da det helt tydelig er forstyrrelser på selve drivlinjen. Jeg håper at det må være f.eks opphengslageret, men selv om den er skadet, så blir det dyrt da mellomakslingen er også dyr, men da ikke like dyr som konverteren.

Jeg hadde på min gamle E34 525i en vibrasjon som viste seg var inngående drivknute på diffen. Men da var det en helt annen type vibrasjon som var hastighetsrelatert og ikke turtallsrelatert.

RS

Jeg hadde tilsvarende symptomer og during i min tidligere E36 323i med manuelt gear og da var mellomakselen problemet. Den ble skiftet (til rundt 5-6000 kroner her i Danmark) og problemet var borte. Akkurat hvordan man kan få ubalanse i en mellomaksel sånn uten videre fikk jeg aldri et godt svar på. Jeg har antydning til en svak during ved belastning i 3. og 4. gear på vår nåværende 2003 E46 318d Touring med manuelt gear også, men den bilen har snart kjørt 190000 Km... og det har ikke blitt mer during i løpet av de siste 60000 Km... så jeg avventer situasjonen til f.eks Hardyskiven må skiftes en eller annen gang om ikke så alt for lang tid.

Jeg tror derfor ikke nødvendigvis at ditt problem er konverteren iom. at det like gjerne kan være mellomakselen som kan være årsaken til during. Forøvrig er det en kjent sak at drivlinjen på E46 diesel/automatmodellene ikke er helt harmonisk i alle situasjoner... mange klager over ulyder og lite sofistikert gearing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...