Gå til innhold

Språk i innlegg

EirikL
 Share

Anbefalte innlegg

Kan folk være så snill å lese "Gode tips og retningslinjer for bruk av forumet"! Det er sinnsykt irriterende å lese gjennom en tråd og så dukker det opp en tulling som enten på død og liv skal skrive på sms språk eller dialekt, med den ene forkortelsen etter den andre. Kom igjen folkens :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dialekter selvom jeg ikke selv er oppvokst med dialekter (med mindre man kan kalle riksmål eller konservativt bokmål en egen dialekt). Allikevel vil jeg mene at vi burde ha egen standard i Norge for hva som er korrekt norsk når man henvender seg til offentligheten (altså kun en særskilt standard).

I Tyskland har de Hochdeutsch som av historiske årsaker er basert på den dialekten som brukes i Hannover området. De tyske dialektene varierer i en slik grad at folk som bor i de forskjellige områdene av Tyskland ofte har store problemer med å forstå hverandre hvis de bruker deres lokale dialekter og derfor var det helt nødvendig med en felles standard i det offentlige rum. Tilsvarende er det også i Danmark der de har rigsdansk (minner om bokmål) som felles standard. I England har de Received Pronunciation (RP) eller mer populært omtalt som Queen's English... dog forandrer denne formen seg hurtig bl.a pga. innvandring og et mer egalitært samfunn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...