EirikL Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Kan folk være så snill å lese "Gode tips og retningslinjer for bruk av forumet"! Det er sinnsykt irriterende å lese gjennom en tråd og så dukker det opp en tulling som enten på død og liv skal skrive på sms språk eller dialekt, med den ene forkortelsen etter den andre. Kom igjen folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Irritert meg også =/ men er redd for å få nettbank om jeg sier noe Er det virkelig så vanskelig å skrive bokmål? Jeg er stolt av dialekta mi, men syns ikke det passer seg å skrive den fordet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2009 Hehe, man skal være stolt av dialekten sin. Men det passer dårlig i et nettforum. Jeg skal nok klare å bære en eventuell nettbank, ingen fare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EBørøsund Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Irriterende ja, skriv på bokmål, å gjerne les over det enselv har skrevet før man trykker på OK-knappen. Å Eirik, er det for mye tid her inne som gjør at dette irriterer deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Kan man ha FOR mye tid her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Kan man ha FOR mye tid her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EBørøsund Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Sant sant;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2009 Espen, prøver du hinte frem at jeg har for mye fritid for øyebliket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EBørøsund Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Espen, prøver du hinte frem at jeg har for mye fritid for øyebliket? Nei, hvordan kan du tro det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Espen, prøver du hinte frem at jeg har for mye fritid for øyebliket? Nei, hvordan kan du tro det? Får ikke Eirik seg noe å gjøre snart har han straks tatt igjen meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 jepp... mange som skriver på dialekt... men jeg fortstår heldigvis nesten alle hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Burde laget en egen dialekttråd^^ Synd det ikke er frihet til slikt =p skrevet en settning eller 5 på bokmål som folk skulle oversatt til SIN dialekt^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Burde laget en egen dialekttråd^^ Vi har det. Den kalles "Tulletråden". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Jaaa, men dialekt brukes jo hvor som helst nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Jeg liker dialekter selvom jeg ikke selv er oppvokst med dialekter (med mindre man kan kalle riksmål eller konservativt bokmål en egen dialekt). Allikevel vil jeg mene at vi burde ha egen standard i Norge for hva som er korrekt norsk når man henvender seg til offentligheten (altså kun en særskilt standard). I Tyskland har de Hochdeutsch som av historiske årsaker er basert på den dialekten som brukes i Hannover området. De tyske dialektene varierer i en slik grad at folk som bor i de forskjellige områdene av Tyskland ofte har store problemer med å forstå hverandre hvis de bruker deres lokale dialekter og derfor var det helt nødvendig med en felles standard i det offentlige rum. Tilsvarende er det også i Danmark der de har rigsdansk (minner om bokmål) som felles standard. I England har de Received Pronunciation (RP) eller mer populært omtalt som Queen's English... dog forandrer denne formen seg hurtig bl.a pga. innvandring og et mer egalitært samfunn generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå