Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Det å opprettholde en spredt bosetning og tilstrekkelige jordbruksarealer, er noe som i en krisesituasjon kan vise seg å være svært viktig, på lik linje med å ha et tilstrekkelig militært forsvar av landet. Autofil-bonden er lite egnet til å vinne sympati for bønders arbeidsforhold - men han er nok lite representativ for store deler av bondestanden. Sist jeg sjekket, tjente de fleste bøndene rundt meg langt mindre enn de som drev de lokale dagligvareforretningene. Det står derfor en viss respekt av bønder som arbeider lange arbeidsdager, med mindre årslønn enn en industriarbeider - men med det magedobbelte ansvaret. Bilinteresserte kan likevel lære mye av norske bønder i måten bøndene har klart å finne ledende politikere til å tale deres sak, og bilentusiastene hadde være et vanskeligere bytte for nye direktiver hvis man hadde hatt en sterkere interesseorganisasjon i ryggen.
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Det å opprettholde en spredt bosetning og tilstrekkelige jordbruksarealer, er noe som i en krisesituasjon kan vise seg å være svært viktig, på lik linje med å ha et tilstrekkelig militært forsvar av landet. Det at vi skal oppleve en krisesituasjon der vi var avhengig av norskt landbruk er usannsylig. Er en forsikring mot noe som sannsynligvis ikke kommer til å skje, verdt i overkant av 10 milliarder hvert år? Sist jeg sjekket, tjente de fleste bøndene rundt meg langt mindre enn de som drev de lokale dagligvareforretningene. Det står derfor en viss respekt av bønder som arbeider lange arbeidsdager, med mindre årslønn enn en industriarbeider - men med det magedobbelte ansvaret. Forskjellen ligger i at staten ikke lønner kjøpmenn, men bønder. En kjøpmann får sin inntekt ut fra hva han er verdt i markedet - selger han lite tjener han lite, selger han mye tjener han mye. Bilinteresserte kan likevel lære mye av norske bønder i måten bøndene har klart å finne ledende politikere til å tale deres sak, og bilentusiastene hadde være et vanskeligere bytte for nye direktiver hvis man hadde hatt en sterkere interesseorganisasjon i ryggen. Her er jeg enig.
Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Forskjellen ligger i at staten ikke lønner kjøpmenn, men bønder. En kjøpmann får sin inntekt ut fra hva han er verdt i markedet - selger han lite tjener han lite, selger han mye tjener han mye. Slik jeg ser det, lønner ikke staten bønder, men investerer i en framtidig kriseberedskap. Å opprettholde en spredt bosetning er dessuten viktig - jeg antar at beboere i Oslo-området er lite interessert i at alle landets eks-bønder skal flytte til dit for å bosette seg og finne nye jobber. Vedr. dagligvarehandelen, så benytter den seg av prinsippet om at man ikke selger en vare for hva den er verdt, men for hva markedet går med på å betale.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Dersom argumentene for landbrukssubsidiene hadde vært backet av nettopp din argumentasjon om kriseberedskap skulle jeg nok ha ikke hatt så sterke følelser for det slik tilfellet er i dag. Jeg er dog generellt skeptisk til en hver bransje som ikke bare lever av subsidier men også må ha kraftige tollrestriksjoner på import av varene de selv lager for å kunne være kompetative. Og verdisettingen av en vare er jo nettopp det du beskriver der i en fri økonomi; varen er verdt nettopp hva markedet er villig til å betale, ikke nødvendigvis hva det har kostet å produsere varen. Og godt er det!
Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Jeg er dog generellt skeptisk til en hver bransje som ikke bare lever av subsidier men også må ha kraftige tollrestriksjoner på import av varene de selv lager for å kunne være kompetative. Tollmurene på import av matprodukter er nok et resultat av proteksjonisme - dvs. en misforstått politisk tenking. At de er noen fordel for norsk matproduksjon, er jeg imidlertid svært tvilende til. Her har nok Norges Bondelag vært med på å ødelegge for sin egen sak.
336mik Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Kanskje litt stygt sagt imot bøndene her til lands,men driver man en bedrift som ikke går rundt,så er det som en hvilken som helst annen næring,man går konkurs. Nå har ikke jeg den fjerneste anelse om hvor mye jobb,og hvor mye inntekter feks 30 kuer gir. Det jeg vet er,at gir de ikke nok,så er det tydeligvis ikke lønnsomt å drive med.Kjenner til et par som har drevet smått med kuer,men som har gitt seg,og begge er meget fornøyd med den besluttningen,i stedet for å tviholde på farsarven(er sånn som jeg opplever det,veldig mye at man skal føre arven videre). Forøvrig litt flaks for meg at den ene jeg kjenner ga seg,for i fjøset der han hadde kuene,er det nå verksted,og jeg har verkstedpalss. Og folk flest irriterer seg også gjerne over at en del bønder har en vanlig jobb ved siden av. Kan gjerne virke som jeg er kynisk nå,men dette er realiteten.
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Slik jeg ser det, lønner ikke staten bønder, men investerer i en framtidig kriseberedskap. Å opprettholde en spredt bosetning er dessuten viktig - jeg antar at beboere i Oslo-området er lite interessert i at alle landets eks-bønder skal flytte til dit for å bosette seg og finne nye jobber. Vedr. dagligvarehandelen, så benytter den seg av prinsippet om at man ikke selger en vare for hva den er verdt, men for hva markedet går med på å betale. Om du kaller det å lønne eller investere er i for seg ikke så viktig - det er snakk om at staten gir penger til bønder. Ordet jeg bruker har en negativ klang, mens ditt ord har en positiv. La oss kalle det for å subsidiere, så møtes vi på midten. Som sagt over er det å oppleve en krisesituasjon der alle hater oss såpass mye at de ikke er villige til å handle med oss, nesten som utopi å regne. Selv Cuba har andre land å handle med. Om målet er å opprettholde en teoretisk mulighet for selvforsynnig, vil det uansett være mer rasjonelt å lage enkelte knutepunkter som vi beholdt - eller knutegårder ... Hvert år går det med flere milliarder kroner på denne forsikringen (1)(2), er det virkelig verdt det? For øvrig snakker jeg ikke om å fjerne bønder som sådan, men å fjerne subsidiene de mottar.
BMW89 Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Slik jeg ser det, lønner ikke staten bønder, men investerer i en framtidig kriseberedskap. Å opprettholde en spredt bosetning er dessuten viktig - jeg antar at beboere i Oslo-området er lite interessert i at alle landets eks-bønder skal flytte til dit for å bosette seg og finne nye jobber. Vedr. dagligvarehandelen, så benytter den seg av prinsippet om at man ikke selger en vare for hva den er verdt, men for hva markedet går med på å betale. Om du kaller det å lønne eller investere er i for seg ikke så viktig - det er snakk om at staten gir penger til bønder. Ordet jeg bruker har en negativ klang, mens ditt ord har en positiv. La oss kalle det for å subsidiere, så møtes vi på midten. Som sagt over er det å oppleve en krisesituasjon der alle hater oss såpass mye at de ikke er villige til å handle med oss, nesten som utopi å regne. Selv Cuba har andre land å handle med. Om målet er å opprettholde en teoretisk mulighet for selvforsynnig, vil det uansett være mer rasjonelt å lage enkelte knutepunkter som vi beholdt - eller knutegårder ... Hvert år går det med flere milliarder kroner på denne forsikringen (1)(2), er det virkelig verdt det? For øvrig snakker jeg ikke om å fjerne bønder som sådan, men å fjerne subsidiene de mottar. la os si alle bøner i norge går konkurs og alt bare forfalle blir ikke noe fint og bo på lansbygda da, og alle flytter til byen da blir det vanskligere med alt transport snøbrøyting og alt er mange bønner som gjør dette og bønner handler masse redskaper og produkter industrien lager dette vil da stoppe opp. bare tenk norge uten bønner da er ikke sikkert du ville fått mere og rutte med pga da ville arbeids løsheten vært mye støre og det vil si mere sosial penger ! faktume er åpner vi for fri inport og ikke gir bønene no hjelp i form av tilskud kan ikke en bonde i norge drive selv ikke de største pga norge er ikke egnett vet ikke om du har vert ute av byen du bor i men hadde ikke det vært synd og bare se igjen grodde steder med en gang du kom ut av byen.
lagrinn Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 det med at det er bøndene som står får en spredt bosettning er jeg vell ikke akkurat enig i, ikke mange bønder ville flyttet til bystrøk om dem hadde lagt ned gårdsdrifta. Det som irriterer meg er at dem nye bøndene er omtrendt som dem ny rike ifra oslos beste vestkant, det er traktorer i millionklassen, store hus på gården, hytter og støler i hue og ræva osv, og dem fleste bøndene jeg kjenner veit om er også stin i kroner, så synd på dem er det ikke i mine øyne. inn på topic Dette landet har en helt syk holdning til avgifter, og bil er deres største melkeku, og den gjennomsniotlige mannen i dette landet har ikke lært seg og si imot regjeringen, bare se på dem politiske meningsmålingene, frp ligger ikke så godt ann lengere gitt
Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 La oss kalle det for å subsidiere, så møtes vi på midten. "Subsidiere" har nok en negativ klang hos meg, så nei takk. Som sagt over er det å oppleve en krisesituasjon der alle hater oss såpass mye at de ikke er villige til å handle med oss, nesten som utopi å regne. Selv Cuba har andre land å handle med. Problemstillingen for meg går ikke så mye på om andre ønsker å handle med oss - dessuten spiller en konvensjonell militær krisesituasjon en birolle i min oppfatning av mulige krisesituasjoner. Når det gjelder overføringene til landbruket, kan de synes feilslåtte siden så lite av dem ender opp som konkurransedyktig kjøpekraft for den jevne gårdbruker. Å skylde på bøndene for høye matvarepriser vil derfor kunne være for lettvindt, om ikke direkte feilaktig. At varer selges i butikken for den summen kjøperen er villig til å gi, tror jeg er et sentralt moment - og at norske forbrukere for lett går med på å betale høye priser. Sammenlign bare med hvordan norske bilkjøpere aksepterer å betale 100.000+ kroner for en ny bil sammenlignet med hva samme bil koster for en tysk forbruker - samt at den norske bileieren i tillegg betaler av egen lomme for å reparere slitasje forårsaket av hardt klima og ofte dårlige veier.
axor Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 jer er fra jæren, hvor det er mye landbruk. Jeg bor ikke selv på gard, men jobber på gard, han jeg jobber hos regna ett år hvor mye han hadde i timen (han hadde på det daværende tidspunkt 30 kyr, og han bygget minkhus) han hadde da 3200 arbeidstimer x 75kr timen.. Så at bønder er overbetalte er bare noe tull, klart at folk må kjøpe egne maskiner her.. grunnen til det er jo at med vår natur blir det ikke så mange steder og dyrke på.. At bønder invisterer i store kjøretøy, stort utstyr o.l. er generellt bare tull, Hvor jeg jobber ble det ifjor kjøpt inn en stor traktor, men denne blir brukt til hva den er verdt, og i tillegg til å bare jobbe hjemme, så har de fleste endel leiekjøring (av de med stor maskinpark).... tror etterhvert dere hadde synes det hadde vært synd og spise bare produkter som er import..
lagrinn Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 jer er fra jæren, hvor det er mye landbruk. Jeg bor ikke selv på gard, men jobber på gard, han jeg jobber hos regna ett år hvor mye han hadde i timen (han hadde på det daværende tidspunkt 30 kyr, og han bygget minkhus) han hadde da 3200 arbeidstimer x 75kr timen.. Så at bønder er overbetalte er bare noe tull, klart at folk må kjøpe egne maskiner her.. grunnen til det er jo at med vår natur blir det ikke så mange steder og dyrke på.. At bønder invisterer i store kjøretøy, stort utstyr o.l. er generellt bare tull, Hvor jeg jobber ble det ifjor kjøpt inn en stor traktor, men denne blir brukt til hva den er verdt, og i tillegg til å bare jobbe hjemme, så har de fleste endel leiekjøring (av de med stor maskinpark).... tror etterhvert dere hadde synes det hadde vært synd og spise bare produkter som er import.. 75 kr timen, har han da tatt med alle "godene" han har som bonde? en traktor til 1 mill koster ikke bonden 1mill etter at bruksfradraget osv er trukket ifra.
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 la os si alle bøner i norge går konkurs og alt bare forfalle blir ikke noe fint og bo på lansbygda da, og alle flytter til byen da blir det vanskligere med alt transport snøbrøyting og alt er mange bønner som gjør dette og bønner handler masse redskaper og produkter industrien lager dette vil da stoppe opp. Du forutsetter to ting: At ingen bønder kan leve av det de produserer uten subsidierer og at absolutt alle kommer til å flytte fra utkant-Norge kun fordi subisidene forsvinner. Da forutsetter jeg at du beviser det. Forresten er det ingenting som hindre bønder i å måke snø selv om de ikke finner det økonomisk forsvarlig å være bonde mer, så det er uvesentlig i denne sammenhengen. bare tenk norge uten bønner da er ikke sikkert du ville fått mere og rutte med pga da ville arbeids løsheten vært mye støre og det vil si mere sosial penger ! Samtidig ville man ideelt sett hatt et lavere skattetrykk. Uansett så handler det ikke alltid om å komme best økonomisk ut av det selv. Jeg er prinsipielt motstander av å støtte næringer som ikke kan greie seg selv. ktume er åpner vi for fri inport og ikke gir bønene no hjelp i form av tilskud kan ikke en bonde i norge drive selv ikke de største pga norge er ikke egnett vet Om ikke en bonde kan konkurrere på pris, kan han ifølge mange det på kvalitet. Appel, Bmw og Bang & Olufsson har alle bevist at det å selge billig ikke nødvendigvis trenger å være en forutsetning for å overleve. vet ikke om du har vert ute av byen du bor i men hadde ikke det vært synd og bare se igjen grodde steder med en gang du kom ut av byen. Unnskyld meg, men mener du at Vinterbro er en by? Vinterbro ligger i Ås, en kommune som blir regnet som norges landbrukskommune og som også huser Norges Landbrukshøyskole. For øvrig kan det nevnes at jeg har Ørstavik som et av mine mellomnavn. Dette fordi deler av familien min eide en av de større gårdene i Ørsta. Morssiden av familien min drev en husmannsplass inne i Losby –skogene. Til tross for at jeg vokste opp i drabantby på østkanten av Oslo (Furuset/Tveita/Lutvann for de som er kjent), har jeg senere vært på stedene hvor jeg har mine røtter fra. Derfor vil jeg tørre å påstå at har vært utenfor "byen". PS: Tror du det hadde vært mulig å slutte et stening med punktum (.) og starte den med stor bokstav (A)? Det kan være litt problematisk å få med seg alt du mener pg.a. den noe forvirrende skrivemåten. Selv har jeg og fått diagnosen dysleksi i min barndom.
Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Om ikke en bonde kan konkurrere på pris, kan han ifølge mange det på kvalitet. Appel, Bmw og Bang & Olufsson har alle bevist at det å selge billig ikke nødevendigvis trenger å være en forutsetning for å overleve. Bingo. Jeg tror norsk landbrukspolitikk henger fast i gamle spor - og at den hindrer bondenæringen i å utnytte sitt fulle potensiale. F.eks. tror jeg at Stoltenbergregjeringens avgjørelse om å overprøve konkurransetilsynet, og tillate en fusjon mellom Gilde og Prior vil sette produsenten i en ennå sterkere monopolsituasjon som vil gi høyere matvarepriser for norske husholdinger - uten at den vanlige bonden vil nyte godt av dette. Selv blir jeg også provosert over at norske politikere mener at jeg skal sitte hjemme og la BMWen stå - i miljøets tjeneste - samtidig som matvarer skal transporteres på tvers av hele landet, eller sogar jorden rundt før de havner på bordet hjemme hos meg.
axor Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 75 kr timen, har han da tatt med alle "godene" han har som bonde? en traktor til 1 mill koster ikke bonden 1mill etter at bruksfradraget osv er trukket ifra. alle disse "godene" er tatt med ja;) den kosta 750000 etter bruksfradraget er fratrukket... men denne kjøpte han jo ifjor.. og mye av den er allerede inntjent.. Det er ikke så mange bønder på jæren med "huset på prærien" Det skal også sies at han har mer nå, da han driver både maskinstasjon, har større melkestall og minkhus... Men også tilsvarende mer arbeid. og det ang. Traktoren.. Han sier at han bruker heller mye penger til en stor traktor, enn en bil. Bilen kjører han med maks 5.000 km i året, derfor kjører han en opel combo.. Så han sputter heller i mer penger i enn traktor enn en bil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå