Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I'll quote myself:

Delvis OT men gjelder kjøretøyforskrifter:

Med tanke på kor restriktivt det er her i Norge mht ombygging,modifisering og generell endring av kjøretøyet(lys,decibel på eksos,avgass-krav etc) så kan en begynne å lure på hvilke regler som gjelder i Usa f.eks.

Har sett på ulike program på Discovery(Overhaulin,American Hot Rod,Rides osv..) og der blir jo det meste forandret på uten at det virker som at dette må godkjennes av noen instans.

Trodde det var ganske strengt der borte,bl.a i Calefornia mht avgasser,men virker som det er "tut&kjør" opplegg.

Noen som veit om dette er tilfelle?

• Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

I California er det strengt med avgasser, men pre-74 (eller 73)-biler er untatt dette. Det er heller ingen regler på hva gjelder sikkerthet eller godkjenning av ombygging, så lenge bilen ikke forurenser mer enn forskriftene sier. I likhet med Norge er kravene basert ut fra hva den hadde lov til å slippe ut når den var ny.

California har tidligere hatt en ordning der man fikk 1000$ for å kvitte seg med biler som var så og så gamle og forurenset så og så mye, noe som gjorde at mange biler som i dag regnes som klassikere forsvant fra veien.

En del av byene i California ligger i områder der forurensing har hatt en tendens til å samle seg og dette er mye av grunnen til de sterke restriksjonene. Eks. er enkelte bilmodeller ulovlige i staten til tross for at de er lovlige i nesten alle andre. Jeg mener dette gjelder Vw Jetta tdi.

;)

Skrevet

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon som beviser at matvarekvaliteten nødvendigvis må gå ned om vi droppee statsstøtten til bøndene - for driver bøndenene i Norge med kvalitetskontroll?

Å jada det er kvalitets sikkring i det norske landbruket!

Mutter å fattern sitter med en eneste stor papirmølle titt og ofte med kvalitetsikkring og hms i landbruket.

Uten statsstøtten kan vel stort sett hver eneste gård legge ned, det er så mange som ser i skattelistene å tenker, dæven bøndene tjener sykt godt, men i skattelisten vises ikke utgiftene en bonde har, eller dere ser kanskje på hvor stor og flott traktor han har kjøpt, men den traktoren har han lånt opp under ørene for å få råd til. En annen ting er time lønna en bonde har, om du hadde jobbet 12 timers dag 7 dager i uka der eneste mulighet for fri er å ha avløser (som skal ha betalt) hadde nok du ville hatt noe igjen for det også. (her snakker jeg da av erfaring om melk/storfe-kjøtt produksjon)

Men om folket vil legge ned norsk landbruk så sett i gang, skal ikke så mye til, men glem ikke at det allerede er underskudd på melk og at vi da lever i en verdan med sult.

Skrevet

Nå prøvde jeg å bringe tråden inn på sporet igjen med å svare på et spørsmål relatert til tråden i større grad enn din argumentasjon, men pokker heller.

dæven bøndene tjener sykt godt, men i skattelisten vises ikke utgiftene en bonde har, eller dere ser kanskje på hvor stor og flott traktor han har kjøpt, men den traktoren har han lånt opp under ørene for å få råd til. En annen ting er time lønna en bonde har, om du hadde jobbet 12 timers dag 7 dager i uka der eneste mulighet for fri er å ha avløser (som skal ha betalt) hadde nok du ville hatt noe igjen for det også. (her snakker jeg da av erfaring om melk/storfe-kjøtt produksjon)

Du har sannsynligvis rett når du sier at jeg ikke ville levd under slike økonomiske kår, men det rettferdiggjør ikke dermed at de skal få mer - eller beholde det de har. Poenget mitt er at bøndene mottar subsidierer fra staten pluss eventuell lønn på siden av. Disse subsidiene mottas for at det skal være mulig (i de fleste tilfeller) å drive gårdsbruk, men hvorfor skal man drive med det når det ikke lønner seg? Hvilken gevinst gir det å drive gårdsbruk i seg selv?

Men om folket vil legge ned norsk landbruk så sett i gang, skal ikke så mye til, men glem ikke at det allerede er underskudd på melk og at vi da lever i en verdan med sult.

Argumentet faller på sin egen urimelighet. I en periode med mangel på mat vil matprisen gå opp, dermed vil områder som ikke før var økonomisk forsvarlig å dyrke på bli det. Norge står for øvrig for en forsvinnende liten del av den totale produksjonen i verden.

Der er fakta. Hver gang prisen på norske produserte varer går opp importerer de istede eller staten senker import avgiftene..

Deltok på årets gartnerkongress hvor dette problemet ble tatt opp.

Du slår fast at dette er fakta til tross for at jeg har påpekt at de allerede selger dyre produkter, noe som slår fot under fastslåingen din. Obs her borte selger og Manstad sine produkter - dette er dyre, norske kjøttprodukter.

Hadde noen kjøpt produktene for den prisen kvaliteten fortjenner hadde vi solgt uten og nøle men slik er det ikke.

Kvalitet i seg selv har ingen pris. En vares fortjente pris er ut fra hva markedet er villig til å gi. Mang en produsent har ment at prisen de får ikke tilsvarer produktet de selger, men det er så enkelt at da har ikke produktet hatt nok "kvalitet" (det være seg med god smak, fin farge, billig pris os.v.) i forbrukerens øye til å forsvare et kjøp.

Skrevet

la os si alle bøner i norge går konkurs og alt bare forfalle blir ikke noe fint og bo på lansbygda da, og alle flytter til byen da blir det vanskligere med alt transport snøbrøyting og alt er mange bønner som gjør dette og bønner handler masse redskaper og produkter industrien lager dette vil da stoppe opp.

Du forutsetter to ting: At ingen bønder kan leve av det de produserer uten subsidierer og at absolutt alle kommer til å flytte fra utkant-Norge kun fordi subisidene forsvinner. Da forutsetter jeg at du beviser det.

Forresten er det ingenting som hindre bønder i å måke snø selv om de ikke finner det økonomisk forsvarlig å være bonde mer, så det er uvesentlig i denne sammenhengen.

bare tenk norge uten bønner da er ikke sikkert du ville fått mere og rutte med pga da ville arbeids løsheten vært mye støre og det vil si mere sosial penger !

Samtidig ville man ideelt sett hatt et lavere skattetrykk. Uansett så handler det ikke alltid om å komme best økonomisk ut av det selv. Jeg er prinsipielt motstander av å støtte næringer som ikke kan greie seg selv.

ktume er åpner vi for fri inport og ikke gir bønene no hjelp i form av tilskud kan ikke en bonde i norge drive selv ikke de største pga norge er ikke egnett vet

Om ikke en bonde kan konkurrere på pris, kan han ifølge mange det på kvalitet. Appel, Bmw og Bang & Olufsson har alle bevist at det å selge billig ikke nødvendigvis trenger å være en forutsetning for å overleve.

vet ikke om du har vert ute av byen du bor i men hadde ikke det vært synd og bare se igjen grodde steder med en gang du kom ut av byen.

Unnskyld meg, men mener du at Vinterbro er en by? Vinterbro ligger i Ås, en kommune som blir regnet som norges landbrukskommune og som også huser Norges Landbrukshøyskole. For øvrig kan det nevnes at jeg har Ørstavik som et av mine mellomnavn. Dette fordi deler av familien min eide en av de større gårdene i Ørsta. Morssiden av familien min drev en husmannsplass inne i Losby –skogene. Til tross for at jeg vokste opp i drabantby på østkanten av Oslo (Furuset/Tveita/Lutvann for de som er kjent), har jeg senere vært på stedene hvor jeg har mine røtter fra. Derfor vil jeg tørre å påstå at har vært utenfor "byen".

PS: Tror du det hadde vært mulig å slutte et stening med punktum (.) og starte den med stor bokstav (A)? Det kan være litt problematisk å få med seg alt du mener pg.a. den noe forvirrende skrivemåten. Selv har jeg og fått diagnosen dysleksi i min barndom.

:wink:

gikk litt fort måtte rekke butikken. sory for det.

mente det at bøner har allerede traktorer og slikt til og brøyte. dette må ander kjøpe og hvis dette bare skal brukes til og brøyte i byen i to tre uker må de ta seg veldig godt betalt.

og når en bonde levere en ku får han kansje 9kr kg for dyre ferdig slakte vekt. Vi betaler jo endel mere det vil si det er et mellom ledd som tar en stor forteneste.

Jeg mener det er dette vi må gjøre noe med ikke bønenne hadde bønnene fått halvparten for kjøtte sitt så hadde ikke de trengt hjelp,

sånn er det med mange andre av de produktene vi for fra bønner også.

Men jeg forstår hva dere mener men jeg mener at dere må sjekke fakta litt før dere hyler ut, og prøve og se ting fra flere vinkler.

Skrevet

Men jeg forstår hva dere mener men jeg mener at dere må sjekke fakta litt før dere hyler ut, og prøve og se ting fra flere vinkler.

Jeg har sjekket fakta og jeg har linket til faktaen jeg baserer mine uttalelser på. Norske bønder får subsidier, ergo er det naturlig å tro at de ikke kan greie seg uten det. Jeg er prinsipielt imot å støtte næringsdrivende som ikke har vett nok til å greie seg selv, altså vil jeg droppe subsidiene. Om norske bønder er et slikt unikum som enkelte skal ha det til (tenker da på den allerede debatterte kvalitets-uttalelsen) så burde det være mulig å greie seg uten subsidier. Er det ikke det, så er det leit.

Skrevet

men kjøper det kjøtte som er biligst enkelt og greit pga det er en forbruks vare, det vil jeg si at Appel, Bmw og Bang & Olufsson ikke er.

mulig det er det for noen men det vil ikke jeg gå in på nå.

torsk smaker torsk og sei smaker sei.

Skrevet

haha SAS :P

null kroner til mange ander industrier også sikkert der dere jobber også.

Skrevet
Jeg er prinsipielt imot å støtte næringsdrivende som ikke har vett nok til å greie seg selv,

Null kroner til SAS, altså.

Ja. Dog er det nok i Sas' tilfelle mer et forsøk fra regjeringen på å stimulere den generelle økonomien, enn å redde flyselskapet. Men jeg er imot krisepakkene uansett.

men kjøper det kjøtte som er biligst enkelt og greit pga det er en forbruks vare, det vil jeg si at Appel, Bmw og Bang & Olufsson ikke er.

Vel, da må du gjerne forklare hvordan biff, dyre eksklusive skinker, design-vann fra Voss, vill-laks og lignende luskusvarer kan ha et marked.

Skrevet

mange av disse får faktisk støtte fra staten blant annet vill-laks men samme det.

dette er ferdig varer jeg prater rå varer.

Skrevet

Mange vil påstå at en bil eller et fjernsynsapparat bare er forbruksvarer - og at det ikke er noen vits i å kjøpe jåleutgavene.

Imidlertid er det nok et faktum at mange er villige til å betale ekstra for høyere kvalitet - også på kjøtt og fisk. Og ja, det er kvalitets- og smaksforskjeller på kjøtt og fisk også.:)

(Apple har jeg ingen idé om hva er, men antar det har noe med frukt å gjøre - stor forskjell på frukt også.)

Skrevet
mange av disse får faktisk støtte fra staten blant annet vill-laks men samme det.

dette er ferdig varer jeg prater rå varer.

I sammenhengen jeg listet produktene var det ikke spesielt relevant om de fikk subsidierer eller ikke, da alle produktene likevel er betydelig dyrere enn hva de billigste innenfor sjangeren ligger på. Vi kan derfor slå fast at folk er villige til å betale mer for kvalitet, selv på forbruksvarer.

:)

Skrevet

Mange vil påstå at en bil eller et fjernsynsapparat bare er forbruksvarer - og at det ikke er noen vits i å kjøpe jåleutgavene.

Imidlertid er det nok et faktum at mange er villige til å betale ekstra for høyere kvalitet - også på kjøtt og fisk. Og ja, det er kvalitets- og smaksforskjeller på kjøtt og fisk også.:)

(Apple har jeg ingen idé om hva er, men antar det har noe med frukt å gjøre - stor forskjell på frukt også.)

ja du har vel egentlig rett.

Skrevet

Forrest Gump, er det deg?

:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...