Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns jeg har lest her inne at det ikke er bra for bilen å hoppe over gir. Har følelsen av det sjøl også :P

Toyota og radio norge har hatt en del sånne miljø-sparende reklamer i det siste på radioen, der en av disse reklamene sier at man skal hoppe over gir for å spare drivstoff.

Noen som har peiling, og kan svare på om dette er bra eller ikke bra for bilen? ;)

Skrevet

Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.

Don't shoot me if im wrong!

Skrevet
Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.

Man har da fortsatt lov til å skifte gir med litt følsomhet? Turtallet vil jo uansett variere etter hvor langt du drar ut på giret, hvor langt du lar turtallet falle osv.

EDIT:

Kom litt feil ut først..

Skrevet

Man har da fortsatt lov til å skifte gir med litt følsomhet? Turtallet vil jo uansett variere etter hvor langt du drar ut på giret, hvor langt du lar turtallet falle osv.

EDIT:

Kom litt feil ut først..

Hehe bra du redigerte den litt, for jeg fatta ikke helt poenget ditt i første inlegget :P

Men det virker jo sant det du sier da... Veit ikke helt hva jeg skal tro jeg.

Toyota hadde vel aldri gått ut å sagt noe slikt hvis det var skadelig for bilen?

Men jeg ble så i tvil for jeg mener bestemt at jeg har lest her inne en plass der en fyr forklarte veldig godt at det faktisk ikke er bra for bilen...

Skrevet

EDIT:

Kom litt feil ut først..

Hehe bra du redigerte den litt, for jeg fatta ikke helt poenget ditt i første inlegget :P

Men det virker jo sant det du sier da... Veit ikke helt hva jeg skal tro jeg.

Toyota hadde vel aldri gått ut å sagt noe slikt hvis det var skadelig for bilen?

Men jeg ble så i tvil for jeg mener bestemt at jeg har lest her inne en plass der en fyr forklarte veldig godt at det faktisk ikke er bra for bilen...

Trøtt barn og holdt på med middag da jeg svarte så var ikke helt konsentrert! :lol:

Jeg kommer nok i kategorien som ødelegger bilen hvis det er skadelig, skjer omtrent aldri at jeg er innom alle girene på vei oppover.

Skrevet

Nope, gjør ingen mer skade enn "vanlig" oppgiring igjennom alle gira dersom en lar turtallet falle langt bok ned så inngående aksel&kubben har omtrent samme hastighet som utgående.

Er når denne forskjellen er stor slitasjen på synkronringene skjer,da dreva må bremses fort ned for å gå i inngrep. Sånn sett er aggressiv nedgiring og akselerasjon de verste tilfella på unødvendig slitasje...

Skrevet

Haha....Tror ikke jeg kommer til å slutte med å hoppe over ett gir og 2 jeg :P Skulle det bli krise, har jeg en kasse til overs like vel :D

Hagenisse og E36cab1: Selvfølgelig dobbelclutcher OG mellomgasser man alltid, gjør det selv i rushtrafikken jeg :D Trodde det var normal praksis :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...