robel Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Syns jeg har lest her inne at det ikke er bra for bilen å hoppe over gir. Har følelsen av det sjøl også Toyota og radio norge har hatt en del sånne miljø-sparende reklamer i det siste på radioen, der en av disse reklamene sier at man skal hoppe over gir for å spare drivstoff. Noen som har peiling, og kan svare på om dette er bra eller ikke bra for bilen?
SteffenM2 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje. Don't shoot me if im wrong!
Hansh Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.Don't shoot me if im wrong! Man har da fortsatt lov til å skifte gir med litt følsomhet? Turtallet vil jo uansett variere etter hvor langt du drar ut på giret, hvor langt du lar turtallet falle osv. EDIT: Kom litt feil ut først..
robel Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Skrevet Februar 5, 2009 Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.Don't shoot me if im wrong! Man har da fortsatt lov til å skifte gir med litt følsomhet? Turtallet vil jo uansett variere etter hvor langt du drar ut på giret, hvor langt du lar turtallet falle osv. EDIT: Kom litt feil ut først.. Hehe bra du redigerte den litt, for jeg fatta ikke helt poenget ditt i første inlegget Men det virker jo sant det du sier da... Veit ikke helt hva jeg skal tro jeg. Toyota hadde vel aldri gått ut å sagt noe slikt hvis det var skadelig for bilen? Men jeg ble så i tvil for jeg mener bestemt at jeg har lest her inne en plass der en fyr forklarte veldig godt at det faktisk ikke er bra for bilen...
Torbjørn H Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Har vel ingenting å si det vel? Om man bruker pedalene riktig?
hagenisse Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 I såfall er bilen min ødelagt. Jeg girer ofte rett fra 2. til 5.
Hansh Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.Don't shoot me if im wrong! Man har da fortsatt lov til å skifte gir med litt følsomhet? Turtallet vil jo uansett variere etter hvor langt du drar ut på giret, hvor langt du lar turtallet falle osv. EDIT: Kom litt feil ut først.. Hehe bra du redigerte den litt, for jeg fatta ikke helt poenget ditt i første inlegget Men det virker jo sant det du sier da... Veit ikke helt hva jeg skal tro jeg. Toyota hadde vel aldri gått ut å sagt noe slikt hvis det var skadelig for bilen? Men jeg ble så i tvil for jeg mener bestemt at jeg har lest her inne en plass der en fyr forklarte veldig godt at det faktisk ikke er bra for bilen... Trøtt barn og holdt på med middag da jeg svarte så var ikke helt konsentrert! Jeg kommer nok i kategorien som ødelegger bilen hvis det er skadelig, skjer omtrent aldri at jeg er innom alle girene på vei oppover.
Spiritus Sancti Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Med hiacen begynner jeg i 2-3-5.. Da er bilen min ødelagt for lenge siden.. Har kjørt sånn med den bilen i 12000km siden jeg kjøpte den og den er like fin enda.. Så tviler på at det har noe å si..
E36Cab1 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Dette er ikke bra nei. Hvis ikke jeg tar helt feil, sliter det på synkroringene, da det er mere mellom rom i turtall, som synkroringene må kompansere for, dette gir slitasje.Don't shoot me if im wrong! Nope, gjør ingen mer skade enn "vanlig" oppgiring igjennom alle gira dersom en lar turtallet falle langt bok ned så inngående aksel&kubben har omtrent samme hastighet som utgående. Er når denne forskjellen er stor slitasjen på synkronringene skjer,da dreva må bremses fort ned for å gå i inngrep. Sånn sett er aggressiv nedgiring og akselerasjon de verste tilfella på unødvendig slitasje...
hagenisse Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Synkringene gjør jo ikke stort ved skikkelig nedgiring!
jensemann23 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 jeg kjører ofte 1,3-5 . gir på 325-en. Har 3,38 i utveksling på diffen, så den går jo overalt i 5. gir:p
E36Cab1 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Synkringene gjør jo ikke stort ved skikkelig nedgiring! Unntatt å bremse ned hastighetsforskjellene,som er relativt viktigt...
hagenisse Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Sier du nå at folk ikke dobbeltclutcher...?
Hyggmaister Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Haha....Tror ikke jeg kommer til å slutte med å hoppe over ett gir og 2 jeg Skulle det bli krise, har jeg en kasse til overs like vel Hagenisse og E36cab1: Selvfølgelig dobbelclutcher OG mellomgasser man alltid, gjør det selv i rushtrafikken jeg Trodde det var normal praksis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå