Gå til innhold

Lyd oppgradering E61.Earthquake SWS-8, JL HD900/5,BSW Stage1


Anbefalte innlegg

Av høytalera så har ein to alternativ som passer rett i. Det er Audio-System X-ION 200 som Hammerz skriver, samt BSW pakken som kunn består av mellomtone og diskant.

Ei lita oppsummering:

Alternativ 1:

BSW Stage 1 til E60/E61 (mellomtone og diskant framme og bak) - Pris ca 4500 inkl frakt, MVA og fortolling til Norge

Earthquake SWS-8 sub - Pris ca 2500 for to stk plus eit par hundre for kontakter.

Alternativ 2 som Hammerz skriver om her:

Det er Audio-System X-ION 200 (Sub, mellomtone og diskant framme) - Pris 3500,-

Uansett kva for sett ein velger bør ein også inn med ny forsterkar. Her er nokon alternativ som har støtte for Høgnivå inngang samt ballanced differential signal"

Her er nokon alternativ:

- JL Audio 900/5 (4x100 watt + 1x 500) - Pris 750 - 1000 $. Skulle vell bli 7000 - 8000 inkl frak, MVA og fortolling til Norge. Eg har denne og den fungere meget bra!!. Trulig den beste klasse D forsterkaren som er på markedet i dag

- Blaupunkt THA-555. Mykje brukt og har eigen adapter kable for tilkobling til orginal spillaren. Pris 3000 - 4000,- trur eg.

- Kicker ZX700/5 - Pris 400 - 450 $. Skulle vell bli 3500 - 4000 levert i Norge. (Pass på å kjøp 2010 modellen) Har også hørt nokon klage over litt støy på denne

- Apline PDX-5 - Pris 400 - 450 $. Skulle vell bli 3500 - 4000 levert i Norge. Denne må ha høg til lav nivå adapter da den ikkje har støtte for høgnivå inngang.

Er også viktig å avklare for for annlegg ein har i bilen. Dette vil være styrande for korleis ein kan oppgradere. Har ein t.d. Logic7 (Hifi pro) eller Individual så går signala på fiberoptisk kabel bak til forsterkaren, slik att ein må hente ut signala etter forsterkaren. Det er også ulikt på Hifi pakke på biler før og etter 2009l. På biler før 2009 blir mellomtone og diskant dreven av HU (Radio/Navi enhet) mens subbane er dreven av ei eigen forsterkar plassert bak i bilen. På 2009 og nyar har ein eigen forsterkar på alt plassert bak i bilen. Det er faktisk desse som er desidert enklast å oppgradere av alle. Da kan ein byte heile forsterkaren og hente både inn signal og alle høytalerkablane bak. Ein for også kjøpt adapter som eg kobler til orginal kontakten.

Først og fremst er jeg gla for, at jeg har Pro Logic 7 :-)

Tror du må smiske med "haugejan", Hammerz. Kanskje han hjelper deg :-)

Jobber du innen bilstereo eller er det bare en hobby? Virker som du er meget oppegående på dette emnet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først og fremst er jeg gla for, at jeg har Pro Logic 7 :-)

Tror du må smiske med "haugejan", Hammerz. Kanskje han hjelper deg :-)

Jobber du innen bilstereo eller er det bare en hobby? Virker som du er meget oppegående på dette emnet:-)

Kunn hobby, men er vell over snittet interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis den enkleste utgaven. Er ikke opplistet med noe ekstrautstyr i spesifikasjonene.

Bilen er hos "doktor" på GS nå, så får ikke sjekket nøyere.

Lyden er knapt middelmådig, men det virker som om det er sub'er under forsetene.

Kan hende jeg var litt kjapp med bestillingen, for ser at forsterkeren de leverer er en 4-kanals, og du anbefaler 5.

Finner ikke noen god forklaring på koblingen av dette på nettet, men forhåpentligvis ligger det med en eller annen form for instruksjon.

Ellers kan det hende jeg må be deg om råd underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis den enkleste utgaven. Er ikke opplistet med noe ekstrautstyr i spesifikasjonene.

Bilen er hos "doktor" på GS nå, så får ikke sjekket nøyere.

Lyden er knapt middelmådig, men det virker som om det er sub'er under forsetene.

Kan hende jeg var litt kjapp med bestillingen, for ser at forsterkeren de leverer er en 4-kanals, og du anbefaler 5.

Finner ikke noen god forklaring på koblingen av dette på nettet, men forhåpentligvis ligger det med en eller annen form for instruksjon.

Ellers kan det hende jeg må be deg om råd underveis. :)

Da har du seks element. 6,5" sub og 4" mellomtone framme og 4" mellontone bak.

Dette settet er kunn for oppgradering av høytalerane framme, så eg antar att forsterkaren er tenkt slik att to kanaler skal gå til sub og to til mellomtone/diskant. Da vil element bak forsatt være kobla til original spillaren. Du må trekke nye kabler til subbane under seta når du skal koble til forsterkaren. Du får gje ein lyd når du har fått det så skal vi nokk finne ut korleis det skal koblast til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betilte du BSW stage 1 fra USA, eller er det noen som fører BSW sine produkter i norge?

Hvis du bestilte dette selv, hvordan fikk du pakken sendt? Ser bare at den billigste metoden annbefaler ikke BSW at man bruker, men den andre kostet jo nesen like mye som høytalersettet?

Trur ikkje det er nokon i Norge som fører BSW. Eg sendte det med JetCarrier. Meiner frakta frå USA til Norge kom på 465.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har nå fått utstyret fra AudioSystem og fått på plass høyttalere i dørene og SUB-er under setene . SUB-ene og diskantene passet perfekt, mellomtoner trengte en smule tilpassning. Har trekt tre par nye kabler på begge sider fra bagsjerommet og til henholdsvis nye SUB-er, dørene og til de opprinnelige kablene til SUB-ene. De siste er tenkt benyttet til innganger på High/Low converter. Inntil videre er kablene koblet sammen uten ekstern forsterker, og kvaliteten på lyden er VELDIG merkbar. Er egentlig ganske fornøyd allerede :-)

Har tenkt å la eksisterende høyttalere i hattehylla forbli tilkoblet den opprinnelige forsterkeren, eventuelt oppgradere disse med nye, samt diskanter.

Bruke to kanaler på den nye forsterkeren til SUB-ene og to til diskanter/mellomtoner i dørene.

Høres dette vettugt ut, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått utstyret fra AudioSystem og fått på plass høyttalere i dørene og SUB-er under setene . SUB-ene og diskantene passet perfekt, mellomtoner trengte en smule tilpassning. Har trekt tre par nye kabler på begge sider fra bagsjerommet og til henholdsvis nye SUB-er, dørene og til de opprinnelige kablene til SUB-ene. De siste er tenkt benyttet til innganger på High/Low converter. Inntil videre er kablene koblet sammen uten ekstern forsterker, og kvaliteten på lyden er VELDIG merkbar. Er egentlig ganske fornøyd allerede :-)

Har tenkt å la eksisterende høyttalere i hattehylla forbli tilkoblet den opprinnelige forsterkeren, eventuelt oppgradere disse med nye, samt diskanter.

Bruke to kanaler på den nye forsterkeren til SUB-ene og to til diskanter/mellomtoner i dørene.

Høres dette vettugt ut, eller?

Dette høyrest fornuftig ut ja, men skal du byte høytalera bak bør også desse gå vi ein forsterker. Dette på grunn at att orginal høytalerane er veldig lett drevne, mens dei fleste uoriginal treng meir power for å spille bra. Mest trulig vil du ikkje merke noko forskjell om du byter desse eller ikkje. Det er kunn dei som eventuelt sitter bak som vil merke noko forskjell. Har eit høg til lavnivå adaptert liggande som du kan få. Sei frå dersom du er innom Førde av og til. Hadde vært interessant å høyrt korleis oppsettet ditt spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, haugejan.

Driver med en oppgradering tilsvarende det som du har gjort. Har listet opp det som er gjort så langt på denne tråden:

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=176291

Har standard anlegg med 6 høyttalere, oppgradert med Audio System X-Ion 200 høytalerpakke. Neste steg er å koble forsterkeren som er en 4 kanals Mosconi One. (http://www.mosconi.org/one60_4.html)

Kunne trenge noen råd og tips fra deg, særlig med tanke på hvordan jeg skal ta ut signal fra cd/radio spilleren. Jeg har ikke tatt ut spilleren ennå. Det jeg er mest redd for er å klippe av feil ledning bak på spilleren.

Har du tilgang til skjema som viser hva de forskjellige lederne på pluggen går til, og hvordan man går fram for å ta ut signal til forsterkeren, samt kobler sammen høyttalerledningene som kommer i retur fra forsterkeren.

Lurer også på hvordan du har trukket kablene mellom cd/radiospiller og forsterkeren som jeg skjønner at du har plassert på venstre side bak i bilen.

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei, haugejan.

Driver med en oppgradering tilsvarende det som du har gjort. Har listet opp det som er gjort så langt på denne tråden:

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=176291

Har standard anlegg med 6 høyttalere, oppgradert med Audio System X-Ion 200 høytalerpakke. Neste steg er å koble forsterkeren som er en 4 kanals Mosconi One. (http://www.mosconi.org/one60_4.html)

Kunne trenge noen råd og tips fra deg, særlig med tanke på hvordan jeg skal ta ut signal fra cd/radio spilleren. Jeg har ikke tatt ut spilleren ennå. Det jeg er mest redd for er å klippe av feil ledning bak på spilleren.

Har du tilgang til skjema som viser hva de forskjellige lederne på pluggen går til, og hvordan man går fram for å ta ut signal til forsterkeren, samt kobler sammen høyttalerledningene som kommer i retur fra forsterkeren.

Lurer også på hvordan du har trukket kablene mellom cd/radiospiller og forsterkeren som jeg skjønner at du har plassert på venstre side bak i bilen.

På forhånd takk :D

Ser ut får tråden din att du har fått på plass det meste. Ser også att du har brukt adapter i staden for å koble deg inn på orginal kablinga og det er veldig bra!! Eg har trekt kabler frå orginal spillaren i same på venstre side bak til forsterkaren. Har for det meste lagt det i lagt med resten av kablinga, men måtte være litt kreativ over ratt stammen. Elles var det veldig kurant å få plassert det.

Har tilgang til WDS (koblings skjema) og TIS (For demontering/montering) så skulle det være noko er det berre å ta kontakt så kan eg sender over oppskrift på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...