kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 var ute og kjørte idag, var bare en liten tur. plutselig gikk tempraturen helt over på rød. så jeg stoppet bilen for å sjekke om det var kjølevesken som var borte men den va der, så peiliet jeg oljen og da var det et hvitt skum på peilepinnen. har hørt at det er sånn vann i oljen ser ut. jeg kjøpte bilen 18 desember i fjor og har ikke grisekjørt noe med den. den blir brukt til og fra jobb eller til butikken. slik har den blitt brukt den siste måneden. aner ikke hva jeg skal gjøre, har bare lyst til å grine. men hva kan ha skjedd? og hvor DYRT er dette og få ordnet? mvh kristian olufsen
Glennski Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Hei Har du luftet anlegget? Virker som det kan være problemet siden temperaturen går på rødt
kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 har ac og har ikke noe problemer med og få varm luft. den slengkte seg bare over på rødt..
Simpel Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 At temperaturen bikker over på rødt kan ha mange årsaker. Luft i systemet som nevnt, eller det kan være sirkulasjonssvikt (vannpumpe eller termostat). Hvitt skum i oljen er vel ikke av det gode nei. Har det forsvunnet noe kjølevæske eller er nivået det samme?
kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 i romhjulen måtte jeg skjifte noen bolter på termostaten. og etterfylte da. og nå for litt siden ble det meldt 10 minus så jeg fant ut jeg skulle fylle på frostveske. da var det mellom min og max mn tenkte det bare var noe luft som var kommet ut siden siste etterfylling. men i dag da dette oppsto merket jeg ikke noe forskjell på nivået i radiator.
bad_ip Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Hvordan ser det ut under oljepåfyllingslokket? Muligens det bare er kondens som gjør at du har fått litt gugg på peilepinnen. Så er det jo som nevnt over at det kan være luft, termostat, vannpumpe. Og skifting av toppakning på et merkeverskted blir fort 20-25k.
kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 håper det bare er luft..... har ikke akkurat råd til dette på lærlingelønn....
Simpel Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Vel, bare å prøve det billigste først. Luft systemet og se om det er bare det som skal til
Odd-M Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Det virker på meg som om du må etterfylle kjølevæske med jevne mellomrom. Har du hvit gugge i olja (peilepinne og topplokk) så indikerer det fukt i olja. Er det MYE hvit gugge så tror jeg du har en lekkasje, er det lite så tror jeg det dreier seg om kondens som forsvinner med en lang kjøretur. Men alt i alt er det mye her som indikerer havari på toppakning. Plutselig koking, etterfylling og hvit gugge.
Jan Tore Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Ikke at jeg er noen ekspert, men det er vel ikke så forferdelig vanskelig å skifte toppakningen selv?
Nytern Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Sånt skjer, en må være forberedt på at det koster penger å ha nyere Bmw.
kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 bilen er jo ganske ny da, 2000 md. menmen, som du sier slikt skjer....:/
kristian olufsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 Det virker på meg som om du må etterfylle kjølevæske med jevne mellomrom. Har du hvit gugge i olja (peilepinne og topplokk) så indikerer det fukt i olja. Er det MYE hvit gugge så tror jeg du har en lekkasje, er det lite så tror jeg det dreier seg om kondens som forsvinner med en lang kjøretur.Men alt i alt er det mye her som indikerer havari på toppakning. Plutselig koking, etterfylling og hvit gugge. det var liksom ingen gugge, mer som et skum. det var ikke MYE av det heller. og under påfyllingslokket så jeg ingen ting...
Simpel Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Det er forresten ikke helt gratis å ha litt eldre bmw heller. Men nå er det ikke sikkert at topp-pakningen har gått. Har hørt om topper som har blitt byttet (anbefalt og gjort av verksted) og så er det en banal ting som fx vannpumpe som egentlig er problemet. Prøvd å lufte ut? Kommer det forresten hvit eksos? (Kan godt gjøre det uten at toppen har problem på denne årstiden). Olje i kjølevannet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå