Gå til innhold

Ulyd fra motor, tipper på koksing. E39 520 99. Tips ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har bilen min gått nesten 220000 km. Alle servicer fulgt til 170000 km. Men etter det har jeg tatt alt selv. Byttet olja til riktige intervaller osv.

Men nå har den fått en ulyd, når jeg gir gass fra tomgang så kommer det en liten tut-lyd. Den vedvarer ikke, den dukker bare opp som en kort lyd i det motorens turtall øker fra tomgang.

Har tatt av oljepåfyllingslokket og ser at det er litt mørk belegg. Noen som har hatt tilsvarende på sine biler?

Lurer litt på om det vil hjelpe å bare ta av veivhusventilasjonen og rense opp alt der.

Har og en klassisk klunkelyd fra forstillinegn. Det til tross for at jeg har byttet dempere, tårnlager, endeledd på styring både indre og ytre. Byttet og foringene på stab staget. samt "forbindelsesstaget" til stabstaget på venstre siden. Men lyden er der fortsatt og den virker til å komme fra venstre side.

Begynner nesten å lure på om noe annet et sted i nærheten er løst og lager lyden. Det skjer bare ved heftig vibrasjon, ikke over vanlige fartsdumper liksom.

Skrevet

Angående lydene i forstillinga...har du skifta alt der frammi og det er thight og fint kan du jo sjekke om kaliperene er skikkelig faste..og at det ikke er slakk i gliderne slik at de kan lage lyd.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da er problemet med ulyden i motoren løst. Byttet i går veivhus"ventilen" og renset opp veivhusventilasjonen. Var mye koks og grums i rørene. Men det verste var nok der hvor oljen går i retur ned til bunnpanna. Her går den i et rør som ligger utenpå peilepinnen, og her var det helt tett.

Skrevet

Det var veldig lurt å gjøre rent denne utluftingen aventuelt bytte veivhusventilen slik du har gjort (pga lyd for din del),det har vært mange biler i kulda nå som har blåst ut motorolja pga frysing akkurat i denne ventilen eller rørene til og fra denne.

Skrevet
Det var veldig lurt å gjøre rent denne utluftingen aventuelt bytte veivhusventilen slik du har gjort (pga lyd for din del),det har vært mange biler i kulda nå som har blåst ut motorolja pga frysing akkurat i denne ventilen eller rørene til og fra denne.

Jeg er en av dem... :?

Skrevet
Var det mye jobb å bytte ventilen?

Måtte du av med innsugsmanifolden, eller kommer du til uten?

Kommer til denne ved å ta bort luftfilterboksen.

Skrevet

Det er den ventilen som er avbildet ja. Jeg byttet min siden det sitter en membran inni og er usikker på hvor bra det blir om man bare renser her. Delen kostet ikke mer enn 400 ca orginalt så.

Men tettheten lå faktisk ikke i ventilen. Det var tett i det ytre røret som leder oljen ned til bunnpannen. Her gikk jeg på med løsningsmidler og måtte til slutt stake opp med tynne tynne strips for å få ut koksen som hadde tettet igjen.

Røret som da gikk opp fra peilepinnen og til "ventilen" var da full av "majones" lignende her.

Du slipper å ta av hele innsuget, men jeg måtte av med spjeldhuset på min for å komme bra nok til. Luftfilterboksen måtte og ut ja. Det er ganske trangt og klønete men det lar seg gjøre.

Skrevet
Det er den ventilen som er avbildet ja. Jeg byttet min siden det sitter en membran inni og er usikker på hvor bra det blir om man bare renser her. Delen kostet ikke mer enn 400 ca orginalt så.

Men tettheten lå faktisk ikke i ventilen. Det var tett i det ytre røret som leder oljen ned til bunnpannen. Her gikk jeg på med løsningsmidler og måtte til slutt stake opp med tynne tynne strips for å få ut koksen som hadde tettet igjen.

Røret som da gikk opp fra peilepinnen og til "ventilen" var da full av "majones" lignende her.

Du slipper å ta av hele innsuget, men jeg måtte av med spjeldhuset på min for å komme bra nok til. Luftfilterboksen måtte og ut ja. Det er ganske trangt og klønete men det lar seg gjøre.

Takk for info!

Må se på dette en dag ånden kommer sigende over meg 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...