Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en 2001 bmw 325XI og betalte ganske mye for 4wd i forhold til hva det kostet for 2wd versjonen av samme bilen. Jeg hadde ikke på forhånd satt meg inn i hvordan 4wd systemet på denne bilen fungerte, men stolte på selger som mente dette var et godt system.

3 åpne differ og ingen sperrer gjør at det i teorien er mulig å sette seg fast selv om bilen mister feste på bare 1 hjul. Dette har BMW løst ved å bruke elektronikk som de kaller ADB-X. Denne har som funksjon og bremse ned det hjulet som spinner nok til at de andre hjulene får kraft og trekker bilen frem. Hvis begge bakhjulene spinner er slaget tapt, ADB-X har ingen bremsefunksjon på senterdiffrensial så det eneste som kommer til forhjulene da er 38% av kraften som skal til for at bakhjulene spinner.

38% av kraften som skal til for å snurre et hjul rundt i løs snø er ikke veldig mye så det vil si at da sitter du fast selv om begge forhjulene har godt feste.

Er det noen andre her som har erfart noe av det samme som meg?

Har noen prøvd forskjellen mellom denne modellen og modeller med xDrive?

Skrevet

xDrive er et langt mer sofistikert system med bl.a en slags våtplateclutch som justerer kraften foran-bak i kombinasjon med ABS bremsene og DSC systemet. Normalt har systemet en fast fordeling på 60:40 ihv. bak-foran, men fordelingen kan fordeles 100:0 eller 0:100 avhengig av situasjonen. I tillegg kan systemet låse fordelingen til 50:50 (samt 100:0-0:100 side til side) hvis det er nødvendig. Systemet arbeider også i kombinasjon med Dynamic Traction Control (DTC) slik at kraften til et hjul (alle fire) kan varieres avhengig av om hjulet/ene spinner eller ikke. I tillegg har xDrive en slags "bakkeholder" funksjon som gjør at man ikke trenger å bruke bremsene for å holde bilen stille når man starter bilen i en bakke. Og som en siste bonus har xDrive også Dynamic Stability Control (DXC). xDrive er kjent for å være blandt de bedre 4x4 systemene på markedet... og dermed vesentlig bedre enn det gamle systemet som ble brukt i bl.a E46.

Skrevet

Har du prøvd skikkelig hvordan det fungerer i praksis? (Du snakker mye om teori)

Er overrasket over hvor godt elektronikken hjelper bare med bakhjulstrekk (Har rygget opp bakke med bakkestart, med ett hjul (piggfrie) på grus og ett på is så glatt at folk ikke klarte å stå der og bilen ikke var mulig å svinge en gang med alle hjulene på isen).

Likevel har det vel ihvertfall i tester blitt sagt at X-drive er et bedre, og veldig bra system, som har fordeling mellom for- og bakaksel.

Men dukker vel uansett snart opp noen her med egne erfaringer.

Stol ihvertfall aldri på selgere, ihvertfall ikke når det kommer til tekniske spørsmål!

Skrevet
Har du prøvd skikkelig hvordan det fungerer i praksis? (Du snakker mye om teori)

Nei... jeg har ikke selv testet systemet... bare for å gjøre det helt klart. Det er imidlertid bedre å vite litt om hvordan systemet skal virke i teorien enn å ikke vite noe om systemet i det hele tatt. Vedr. min beskrivelse av xDrive er dette hentet fra det britiske bilmagasinet CAR som er relativt kjent for god journalistikk og nogenlunde korrekt informasjon i relasjon til teori-praksis.

Ellers er jeg enig med deg i at elektronikken i bl.a E46 med bakhjulstrekk virker forbløffende bra når det er glatt. Betingelsen er imidlertid at man bruker hodet og utnytter systemet på en fornuftig måte. Jeg har flere ganger kommet meg frem på skikkelig vinterføre der andre biler (også 4x4) har måttet gi opp.

Skrevet

Takker for svar :)

Vet dere noe om når xDrive kom på de forskjellige modellene?

Jeg har en 2001 520i også, denne kommer seg frem like bra som 325IX'en bare man bruker hodet. Det er kona som kjører 325ix og poenget med innkjøp av 4wd var at hun skulle få det litt lettere. Men det hjelper ikke det når dritten setter seg fast på flatmark.

Skrevet

Nei... jeg har ikke selv testet systemet... bare for å gjøre det helt klart. Det er imidlertid bedre å vite litt om hvordan systemet skal virke i teorien enn å ikke vite noe om systemet i det hele tatt. Vedr. min beskrivelse av xDrive er dette hentet fra det britiske bilmagasinet CAR som er relativt kjent for god journalistikk og nogenlunde korrekt informasjon i relasjon til teori-praksis.

Ellers er jeg enig med deg i at elektronikken i bl.a E46 med bakhjulstrekk virker forbløffende bra når det er glatt. Betingelsen er imidlertid at man bruker hodet og utnytter systemet på en fornuftig måte. Jeg har flere ganger kommet meg frem på skikkelig vinterføre der andre biler (også 4x4) har måttet gi opp.

Spørsmålet var ment til trådstarter! :)

Interessant å høre faktiske erfaringer med forskjellige system.

Min erfaring totalt sett (med E39 siden jeg bare har kjørt E46 en knapp mnd.) er at så lenge bilen er i bevegelse kommer jeg meg som regel frem med den, og det med å bruke hodet er veldig viktig ja!

Har kjørt opp en lang bratt bakke, første snødag et år, på sommerdekk uten problem (vinterdekkene var i en garasje på toppen) med Carinaen kort etter at andre visstnok hadde kjørt seg fast på vinterdekk. Er godt kjent i den bakken, ellers hadde jeg nok ikke prøvd.

Skrevet

Jeg har en 2001 520i også, denne kommer seg frem like bra som 325IX'en bare man bruker hodet. Det er kona som kjører 325ix og poenget med innkjøp av 4wd var at hun skulle få det litt lettere. Men det hjelper ikke det når dritten setter seg fast på flatmark.

Så placebo-effekten gjør seg ikke gjeldende? :lol:

Skrevet

Så placebo-effekten gjør seg ikke gjeldende? :lol:

Lol, nei. Hun var vant med mitsubishi galant med ekte 4wd, så det var litt nedtur at "nybilen" som kostet 3xgalant satt seg fast så fort. Men må jo si at den eneste nedturen med bmw'en er 4wd systemet, alt annet er tipp topp :)

Skrevet

Hadde en 525ix og påden var det bare å gi full gass så alle hjula spant :) Da tok jeg meg fram bedre enn alle audiene rundt om kring, til og med på alle bakkestarter!

Det du kan prøve er å koble ut DSC ved å trykke inn knappen en gang.

Er ganske sikker på at elektronikken begrenser deg så mye at du bare sitter fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...