Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ser man på så gamle statestikker må man jo se på hvor mye sikkerheten har økt i bilene, og hvor mye fokus det er på trafikksikkerhet i dag. Å sammenligne med de siste årene blir mer korrekt. Men det er rett, det var ikke noe bedre før.

Det man forsøker er å holde dødstallene nede. Og det virker jo som om strengere straffer, lavere fart der ikke passer med høy fart og flere kontroller hjelper på. De tar flere av råkjørerne.. Og det var det jeg mente. Det blir flere av dem som kan holde høy fart.

Det skal være unødvendig med så mange drepte i trafikken, selv om vi har en veldig "bra" statistikk i forhold til andre land.

Jeg synes vi ikke på noe slags måte skal bli slappere med kontrollene. Bøtene står fint til ugjerningen. Hvordvidt vi bør ha høyere straffer i andre saker er en annen diskusjon.

Veldig enig i dette - hver eneste trafikkdrepte er tross alt en for mye...

Det jeg også kan være svært enig i, er spm ditt i siste avsnitt, angående strengere straffer for andre forbrytelser. Jeg kan for såvidt egentlig være enig i bøtesatsene - de virker!!(skal svi) - men at det skal "koste mindre" å nappe veska til ei gammel dame enn å kjøre 20 over, eller å pisse i ei bakgate for den slags skyld - henger ikke i hop!

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Ser man på så gamle statestikker må man jo se på hvor mye sikkerheten har økt i bilene, og hvor mye fokus det er på trafikksikkerhet i dag. Å sammenligne med de siste årene blir mer korrekt. Men det er rett, det var ikke noe bedre før.

Det man forsøker er å holde dødstallene nede. Og det virker jo som om strengere straffer, lavere fart der ikke passer med høy fart og flere kontroller hjelper på. De tar flere av råkjørerne.. Og det var det jeg mente. Det blir flere av dem som kan holde høy fart.

Det skal være unødvendig med så mange drepte i trafikken, selv om vi har en veldig "bra" statistikk i forhold til andre land.

Jeg synes vi ikke på noe slags måte skal bli slappere med kontrollene. Bøtene står fint til ugjerningen. Hvordvidt vi bør ha høyere straffer i andre saker er en annen diskusjon.

Er stortsett enig med konklusjonen din ellers, men synes de burde fokusere mer på rus i forhold til fart enn slik de gjør i dag, og i større grad ha kontrollene på steder hvor det er viktigst at farten holdes lav.

Tror kanskje vi og har kommet til et ulykkesnivå der veier med større marginer for førerfeil er det som må til for å klare en markert nedgang over tid.

Er helt sant at det er førerens ansvar å kjøre etter vei og forhold men vi vet godt at dette ikke alltid skjer, og dette fører ofte til at andre og helt uskyldige blir offer for konsekvensene, så synes derfor at det er viktig med ting som f. eks. 3-feltsveier med midtdeler som de har i Sverige.

bare noen mnd. siden sist jeg kjørte gjennom Sverige, og det på veier som i følge noen jeg var på møte med der var så dårlige at vi burde kjøre en annen vei. For å si det enkelt så hadde vi sikkert redusert antall drepte på norske veier med 25-50% om alle våre stamveier hadde samme standard som de var flau over.

Skrevet
Er stortsett enig med konklusjonen din ellers, men synes de burde fokusere mer på rus i forhold til fart enn slik de gjør i dag, og i større grad ha kontrollene på steder hvor det er viktigst at farten holdes lav.

Veldig enig i dette med rus..og en ting jeg har tenkt på er også hvorfor ikke polititet måler promille på alle som blir stoppet i også fartskontroller?

Se for deg at det er veldig rolig den dagen, så kan man enkelt vinke inn biler som også holder fartsgrensen, og dermed målt promille samtidig som man måler fart! De svina som kjører med alkohol i blodet må tas, og det er bare en måte å gjøre det på....

Skrevet

Hawkon88: Bilene blir bare raskere og raskere, og bilkjøringen farligere. Det var det en stor sak om i sommer. Gjør vi ikke noe som helst slags opptrapping vil vi se mer fartsovertredelser.

Det som oftest hindrer folk i å kjøre for fort er vanligvis fornuftig tankegang eller frykt for bot. Så høye bøter hjelper på.

(jeg skal la det være sagt at jeg også har kjørt for fort, og gjør det noen ganger. men trangen har roet seg ettersom jeg har hatt lappen en stund. jeg passer dog på å være ekstra varsom i områder der jeg vet det kan være unger og fotgjengere)

Nettopp..

Problemet er at bilene er blitt såpass gode (ref a6en) at man føler man kjører i 40- selvom man holder 80.. Så man øker ikke risikoen noe mer ved å kjøre i 110 med a6en, kontra 80 med comboen.Og veinettet henger kraftig etter, med større og større etterslep. Selv kjører jeg taxi de fleste kvelder og netter i helgene, så ungdommer i diverse biler av ymre grad av sikkerhet og motor som skal showe, ser jeg innimellom. Det og en noe uheldig kombinasjon av røde/grønne lys som tvinger opp farten for klare en grønn bølge..

336mik, Du har mange gode poeng, syns bare at det er litt dumt at du er et litt for sterkt ytterpunkt til at mange desverre ikke tar argumentene dine på en saklig måte.

Hadde politikerne gjort jobben sin, hadde det vært gangbro, og rekkverk mellom fortau og veibane, og veien hadde vært så god at det hadde vært 80sone, så 336mik slapp å bryte fartsgrensen. Det er synd at politikerne drar med seg politiet på feilslått politikk. Det gjelder forøvrig ekspertene også. Jeg kan referere til den nye sotrabroen:

Et konsulent firma ble leid inn for å fastslå om oss som bor på Sotra (en øy) trenger 1 eller fler felt for å slippe kø tur/retur Bergen. Ekspertene konkluderte med at det kun var behov for 1felt. Ok.. Det vil hjelpe i dag.. men det kommer til å gå 5-7år før den nye broen er kommet, og da er trafikken såpass stor, at det går knappe 2019 før køen begynner igjen.. Også kommer det ny bro igjen i 2029, istedet for å bare bygge en firefelts bro no, også slippe unna en haug med utgifter for utbygging av veien senere..

Bøtenivået. Statistikk (har desverre ikke noe håndfast, men mener å huske 110% at det er fakta) viser at folk IKKE kjører roligere som følge av høyre bøtesatser.

Fartsgrensene: Hadde farsgrensene hvor det er FORSVARLIG å kjøre i 80+ hatt 80kmt sone, og ikke 60, så hadde nok mange latt være å bryte dem i likestor grad, og kanskje hatt mer respekt for dem. Når jeg kjører langt (Feks over stord) ligger jeg innenfor lappengrensen hele veien, og er litt mer oppmerksom i 60sonene..

En påstand jeg har tenkt litt på, som det kanskje er noe sannhet i: For lave fartsgrenser sløver billistens evne til å være oppmerksom, og kunne vurdere farten etter forholdene (både veidekke og området rundt)

Det jeg også syns er tragisk, er at når det blir snakket om antall drepte i trafikken, så trekkes aldri de som er ruset ifra på statistikken.. Å kjøre bil med 1,5++ i promille/pillerus, og samtidig kjøre i 160.. Det sier jo seg selv at det blir som å klate opp et 100meter høyt fjell uten tau! Dømt til å gå gale..

Skrevet

Veldig enig i dette med rus..og en ting jeg har tenkt på er også hvorfor ikke polititet måler promille på alle som blir stoppet i også fartskontroller?

Se for deg at det er veldig rolig den dagen, så kan man enkelt vinke inn biler som også holder fartsgrensen, og dermed målt promille samtidig som man måler fart! De svina som kjører med alkohol i blodet må tas, og det er bare en måte å gjøre det på....

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så har det de siste årene vært meningen at politiet skal ta promilleprøve på alle de stopper, f. eks. i en fartskontroll. At de ikke følger opp dette er bare latterlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...