Jump to content

Kjøle/Varmeproblem e39. Trenger sårt hjelp


Stephan.s
 Share

Recommended Posts

Langt innlegg med hendelsesforløp :P

Ja, da var det min tur med kjøle og varmeproblem på en m52b25 1997 e39 :?

Trenger sårt hjelp da jeg står for øyeblikket helt fast.

Det hele begynte mandag på vei til jobb av alle ting. Etter å ha startet bilen i -23 grader, og kjørt en(!) mil, beveget tempnåla seg nesten til rødmerket. Stoppet umiddelbart og sjekket ekspansjonstank og slanger.

Var da ikke trykk eller vann i returslangen. Den var varm, mens nedre slangen var kald og uten vann. Altså ikke sirkulasjon. (Hadde en mistanke da jeg rett og slett ikke fikk varme i kupeen på denne korte turen)

Parkerte bilen da jeg ikke turte å kjøre den til jobb.

Dagen derpå da jeg tok en sjangs for å få den til verkstedet gikk den fint(men uten varme i kupeen) i ca 1.5 mil, så la jeg merke til at nåla beveget seg forbi driftstemp, og i løpet av 20 sec var den nesten på rødmerket. Gikk da ut, åpnet lufteskruen på slangen (ikke på exp.tank) og den dampet som en gammelt tog. Ymset litt vann nedi hullet.

Samtidig som jeg åpnet lufteskruen la jeg merke til lekasje i nedre del av exp. tanken. (Dette har da vært der en stund da bilen har lekket smått siden jeg kjøpte den).(Har også fått med meg at dette er en typisk "feil" på e39).

Men den lakk ikke lite da jeg åpnet skruen. Den matet ut halve exp. tanken.

Da gikk temp tilbake til stabil, men fortsatt luft i systemet. Fikk da kjørt 2km før hele prosessen gjentok seg. Fikk den til slutt til verkstedet uten at den kokte helt.

Fikk den da der hevet i front og luftet den skikkelig på gamlemåten (les: fått den driftsvarm og luftet deretter. Har ikke hatt hell med å lufte slik som mange beskriver er riktig måte til e39)

Da fikk vi sikrulasjon, god temp i kupeen og alt virket i orden.

Kjørte til jobb samme dag uten problemer og regnet med at saken var biff.

Men så, etter at bilen hadde stått i +-15 minus i 9 timer på jobb i natt, startet jeg den opp, fikk raskt driftstemp, men ingen varme i kupe :shock: Dejavù.

På en strekke på 1.5 mil måtte jeg stoppe 3 ganger, og brukte opp 5 liter vann da den bare spyttet ut igjen så fort jeg åpnet noe som helst for å få ut lufttrykket. Det hadde altså bygget seg nytt lufttrykk over natten, til tross for at vi luftet kvelden før.

Eneste måten var å få den opp en bakke slik at fronten var høy. Da spyttet den ikke ut mer vann fra exp. tanken, samt at jeg fikk etterfylt og boblet ut av lufteskruene. Etter dette har den gått som ei klokke i 4 mil, og fått varme inn i kupeen.

Må legge til at bilen går som den skal, ikke hvitrøyk, ingen frostpropp da sirkulasjonen går som den skal så lenge det ikke er luft i systemet.

Det hele skjedde spontant.

Men, er jo tydlig at noe er galt. Spørsmålet er; hvor skal jeg begynne? Første tanke er thermostat :?

Trenger rett og slett sårt hjelp ang. dette. Klarer ikke å finne andre tråder her med tilsvarende symptomer.

Link to comment
Share on other sites

Ligner litt på vannpumpesaken min. Hadde noen sånne som du beskriver (plutselig rødmerke, damp og fortvilelse) før pumpe tok helt kvelden. Men den kunne altså svikte, for så virke fint igjen i månedsvis før den igjen holdt helvete.

Vannpumpa gått langt? Ikke akkurat det sterkeste komponentet på disse motorene.

Link to comment
Share on other sites

Vannpumpa gått langt? Ikke akkurat det sterkeste komponentet på disse motorene.

Har hørt det samme, at pumpene ikke akkurat er det beste med disse bilene. 8) Men hvor langt den er gått er faktisk usikkert. Bilen har kun vært i mitt eie så godt som 1 mnd, så skal se hva jeg kan spore opp av vannpumpebytte i papirene.

Link to comment
Share on other sites

Hei. hadde akkurat samme problemet på min e39 523ia som jeg hadde for ett par år siden.. var plaget med biln i ett par uker.. selvfølgelig sammtidig som jeg hadde fått kjøper på bilen:( Hadde også avtalt med kjøper at jeg skulle levere bilen EU godkjent, da bilen var inne på naf for kontroll ville dem ta en prøvetur å hann skallen som kjørte bilen kjørte den så varm at den stoppet. men etter den hadde fått kjølt seg ned igjen virket det som alt var ok å vi fikk fylt ny kjølevæske å luftet motoren. pratet med kjøper om saken å vi fant ut at jeg skulle dekke det det ville koste å få ordnet bilen så jeg skulle bare komme med den... så da kjørte jeg bilen nedover (50mil) Å måtte etterfylle kjølevæske å lufte 3-4 ganger.

dagen etter var jeg hos tore på autotrim i Trondheim å han ga meg pris på bytte/overhaling av topp/Toppakning, Så da jeg skulle dra å levere bilen i stjørdal gikk den varm 1 gang så da stoppet jeg på shell på hell å etterfyllte å luftet. endte med at jeg slo av 18000,- i pris slik at han skulle få ordnet toppen.

Pratet med kjøper i ettertid å motoren har ikke hatt et feilslag etter at han fikk den å nå har han hatt den i snart 2 år-. så hva som plaget den aner jeg ikke den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekket med papirer ble termostat, termostathus og vannpumpe byttet for 60,000km siden pga. lekk fra termostathuset. :? Så begynner å lure nå.

Kan det være at lekkasjen fra exp. tanken har gitt så lav vannmengde at vannpumpa rett og slett har brent seg?

Link to comment
Share on other sites

Mye vann/varme tull med bilene våres gitt, jeg hadde også en episode tidligere da den nesten gikk opp på rødmerkinga, tok da av vannpume å termostat og sjekket de, kokte termostaten og den åpnet, vannpumpen kjentes også tight og fin ut.

Fant ut at det som gjorde det var at det manglet flere liter inni blokken mens det var nok i ekspansjons tanken, fikk nå uansett luftet og etterfyllt kjølevæske og har nå kjørt i noen mnd uten problemer, skjønner ikke helt hva som gjorde det akkurat men.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering her og:

Nå begynner det å bli spennende. :? Demonterte alt i dag. Radiator er tett og fin. Ingen lekkasje eller deformering. Eneste er da exp. tanken hvor vi trolig fant lekkasjen.

Men over til årsaken. Vannpumpa var hel og så bra ut, bortsett fra en bitteliten slark i lagret. Og fikk kokt opp thermostaten, og den åpner og lukker som den skal. Da er nesten de normale "feil" dekket, så frykter det værste nå :(

edit: Takker forøvrig for tilbakemeld Dragonlove, kan virke som jeg sitter med samme feil, da så godt som alt annet av sannsynlige årsaker nå er eksludert.

edit2: Og du har rett i at det er mye vann/varme tull med e39. Snakket med en mekaniker ang. problemet her om dagen. Og dagen etter kokte jammen meg hans egen e39 og :P

Link to comment
Share on other sites

det her var skremmende likt det som skjedde med min. etter å ha bytta termostat, vannpumpe, viskosekoblinga(eller åssen det skrives) blei ikke bilen bedre. så da sendte jeg den til verksted for å bytte toppakning og for å sjekke toppen, fekk tilbake bilen og var like ille. så nå har jeg fått tak i ny motor og driver med å bytte den. håpe du er mer heldig en meg :) lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ja, begynner å bli skremmende. Men tar ikke sorgene på forskudd ;)

Delene kommer fra koed i morgen, så hvis jeg rekker blir det montering i morgen kveld. Skal prøve å flushe blokka og ta en komp test i samme slengen.

Må jo være en feil ett eller annet sted.

Tør ikke tenke på å få tak i/bytte en b25 2.3 liter motor :?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli morro. Fikk delene i dag og begynte montering. Alt gikk fint frem til montering av termostathus, som ser ut til å ha en enormt dårlig passform. Blir spennende og se om det er tett.

Samtidig så klarte jeg å miste reimhjulet til vannpumpa, så en bit av bakelitten knakk av. Ikke så veldig kritisk, men kjipt da ny ikke er billig.

Men så.. Den nye ekspansjonstanken passet ikke helt av en eller annen grunn. Så da at den nye tanken var org. BMW del, så skjønte ikke helt det der, frem til at vi fant ut at radiator var uorginal :roll:

Neivel. Så kokte opp vann, la den nye tanken nedi slik at den utvidet seg. Fikk den da på, men så ikke helt bra ut.

Skulle sjekke ved å trykkteste den, og fylte på vann. Joda, den var langt ifra tett. Så skulle prøve med ny pakning på den gamle tanken. Og i ett forsøk på å få den på plass så knakk jo den i overgangen mellom lokket og tanken. :evil:

Så i ett desperat forsøk nå, så har vi presset på den nye tanken, som egentlig ikke passer, sammen med en god dose karrosserikitt. Siste forsøk før det blir innkjøp av ny radiator.

Var i dialog med J.Hofstad her på forumet ang. dette, og han skjønte ikke hvorfor jeg handlet deler før jeg visste hva som var galt. Og akkurat nå, kunne jeg ikke vært mer enig.

Har på følelsen av at jeg ikke bare er tilbake der jeg begynte, men enda flere steg tilbake enn det. Akkurat nå angrer jeg på bilkjøpet for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...