Jump to content

skifte fjærer og dempere på E46 Coupè


jcvold
 Share

Recommended Posts

halla. jeg har fått besjed av biltilsynet om å sette på orginale fjærer før jeg får godkjent bilen min med norske skilt.

en her inne på bimmers hadde liggende orginale fjærer og dempere liggende,og skulle sende de i posten :D

men spørsmålene er 2 :

#1 kan jeg bruke de demperene som står på nå (bilen er senka ca 60/40) og bare skifte fjørene?

#2 er det noen her inne som har gjort dette før og har tips og bilder?

gjorde det på en E36 sedan en gang,er det mye forsjell fra det?

da8539zw3qm5h0diblje.jpg

Link to comment
Share on other sites

alright,da får vi skru ut hele dritten,og skifte demperne også.. men blir bare midlertidig,for etter den er godkjent er det rett påigjen med senkinga :P

men noen tips og triks om åssen skifte de? trengs det spesialverktøy?

Link to comment
Share on other sites

takker ;)

hva buker man til å skru ut toppbolten? er det noe spesialverktøy,eller vanlig ?

Man får kjøpt ett slikt sett som er beregnet til det på f.eks biltema. Tror det koster 60kr eller noe. Kurant verktøy, dog har jeg aldri brukt det jeg kjøpte. Bruker bare muttertrekker, men det kan være skadelig for demperene, så det er vel egentlig ikke anbefalt...

Link to comment
Share on other sites

er vel bare å skru og skru.. må vel ut med litt interiør i bagasjerommet, så må du KANSKJE ha lang-pipe i tårnene frem for å få løsnet demperen..

i tårnene fremme er det gunstig og bruke muttertrekker sammen med langpipen, for at det ikke bare skal "snurre" inni demperen.. blir det slagfunksjon er det større sjans for at mutteren løsner fra gjengene.

vil anbefale også her å bruke muttertrekker sammen med fjærklemmene, er det som sliter mest :)

er også kjekt og ha en ekstra jekk for å heve "armene" fremme og få inn demperen igjen, så slipper du å slite med å holde opp mens du skrur ;)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke få lånt eller kjøpe et senkefjerer vist du alikevel skal kjøre med den senket? er den først godkjent med senk er det skjeldent noe spørsmål ved senere kontroller osv. am hva slags senk du har.

Problemet er vel det at bilen ikke er registrert i norge, og den har ikke senkesettet i papirene, derfor kan den ikke godkjennes med annet enn orginalt understell. Når den er registrert så kan den godkjennes med senkesett...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke få lånt eller kjøpe et senkefjerer vist du alikevel skal kjøre med den senket? er den først godkjent med senk er det skjeldent noe spørsmål ved senere kontroller osv. am hva slags senk du har.

Problemet er vel det at bilen ikke er registrert i norge, og den har ikke senkesettet i papirene, derfor kan den ikke godkjennes med annet enn orginalt understell. Når den er registrert så kan den godkjennes med senkesett...

Har det blitt ennå flere morsomme regler ang. registrering nå eller.. Har vel gått helt fint før det?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke få lånt eller kjøpe et senkefjerer vist du alikevel skal kjøre med den senket? er den først godkjent med senk er det skjeldent noe spørsmål ved senere kontroller osv. am hva slags senk du har.

Problemet er vel det at bilen ikke er registrert i norge, og den har ikke senkesettet i papirene, derfor kan den ikke godkjennes med annet enn orginalt understell. Når den er registrert så kan den godkjennes med senkesett...

Har det blitt ennå flere morsomme regler ang. registrering nå eller.. Har vel gått helt fint før det?

En bil med senkesett som ikke er i vognkort kan ikke godkjennes i norge, det har jo trådstarter nå funnet ut av. Biler som ikke er registrerte i norge kan vel helelr ikke få ting godkjent i norge, da de ikke har noe vognkort å skrive inne godkjenningene i...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...