Jump to content

Katastrofe i ferd i skje :-(


Mons1
 Share

Recommended Posts

Har satt bilen inn for bytte av glødeplugger. På 320dA 150hk må innsuget tas ut for å bytte pluggene. Så kommer meldingen:

- Det var veldig mye sot og olje i innsuget. Dette kan tyde på slitte lager i turboen og at turboen er i ferd i ryke :shock:

Jeg gar ikke merket noe til dårligere effekt, men har følt at bilen bruker vel mye drivstoff på bykjøring. Har heller ikke merket noe til sort eksos ved pådrag.

Jeg har lest at slikt kan skje hvis man ikke bytter veivhusfilteret. For 1år siden var bilen inne på Storservice og fikk ny svindyr olje og filter, men det sies at veivhusfilteret blir aldri byttet ved normal service.

Stemmer det?

Stemmer det at turbo kan ryke hvis man ikke bytter veivhusfilteret? Og da kan man jo lure på hvorfor dette filteret ikke byttes på service! Kan det forhindre turboras, så er 600kr en billig forsikring, men vi må jo vite om det først!

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med BMW-verkstedet som tok Storservicen om saken og han sa at det var normalt med olje og sot pga eksosretur via AGR-ventilen.

Han anbefalte å gjøre rent alt og han hadde ikke noe tru at noe var galt. Han har vært bortig 2 ganger i løpet av 10år at veivhus-ventilen var frosset.

Hvor ligger veivhusventilasjonen? Er den innebygget i blokk/topp? Veivhus-filteret ligger jo på selve toppen. Normalt går det en slange fra bunnpannen og innsuget.

RS

dette er et kjent problem da turboene er en svakhet på disse motorene.
Link to comment
Share on other sites

Hei

På min 530dat var den grisetett. Lett å bytte Sitter under toppdekselet i bakkant av passasjersiden dvs motorens h side. Festet i tre skruer m 10mm hode Maks femten min på bytte Kjøper komplett hus med pakning og filter Fikk merkbar reduksjon i forbruk og mye penere gange. Spanderte ekstra filter og oljebytte jeg da

Pedro

Link to comment
Share on other sites

Dette filteret ligger under luftfilteret over turboen, og ja dette er en årsak til at turboen kan ryke. BMW sier at det ble lagt til bytte av dette på inspec 2 i fjor. Tidligere har ikke dette blitt byttet. Har ikke så mye med frysing å gjøre, men koksing og dårlig smøring av lageret i turboen.

Men å si at turboene er en svakhet på 150hk kunne jeg tenkt meg å få dokumentert. Og det holder ikke å si at naboen og onkelen har hatt havari, og å lese i forum på nettet kan jeg og gjøre.

Av alle de tusen 150hk som er solgt i Norge hvor mange ryker? Blir lett mye synsing dette. Alle som ikke har hatt havari kan jo slenge inn et innlegg på div fora, så blir da disse motorene/turboene skuddsikre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt heldig som jobber ved ei videregående skole med linje for kjøretøy :-) De brukte ca. 4timer, men da snakker vi om uerfarne elever.

Pluggene kjøpte jeg fra GS og kostet 250kr stk.

Jeg kjøpte også tettningsringene på innsuget. Oppdaget at innsuget er dobbel og det går kanaler dobble kanaler inn mot toppen. 4 runde og 4 firkantige.

Et BMW-verksted vil nok ikke bruke mer enn 3timer.

Det som er herket med Euro4-motorer er eksosreturen som soter ned innsuget. Jeg målte de gamle glødepluggene og det var kortsluttning i 2stk og brudd i den 3'dje. Altså kun 1 glødeplugg var i orden.

Så jeg lurer virkelig på hvordan jeg fikk start i 10minus!

Men tenk sotet i eksosen med 3 gående plugger, så da er det jo ikke rert med sot i innsuget.

RS

Hvor mye måtte du betale for å skifte glødepluggene på verksted? Jeg hadde tenkt jeg skulle gjøre det nå samtidig som jeg tenkte jeg skulle bytte veivhusventilasjon..

Hadde nettopp turboras skjønner du..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...