Gå til innhold

Skifte oljefilter E39

StonesVinyl
 Share

Anbefalte innlegg

Har skiftet olje på min 520, så da er det vel fornuftig å skifte oljefilteret også.

Problemet er bare det at jeg ikke får løsnet på lokket til beholderen der hvor filteret sitter. Har prøvd med makt med skralle og 36mm pipe uten videre hell. Det sitter dønn fast.

Kan det være links gjenger eller må jeg løsne dette på noen annen måte?

Legger ved 2 bilder:

gqfsbbhc05d9nw4esbzv.jpg

usaxfyq9vg6ryxzo2a3m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forsiktig, oljefilter huset henger i 2 gummioppheng og de er fort gjort å slite av dersom du tar for hardt i. Kjør motoren god og varm og prøv å løsne da. Husk å ikke trekk for hardt til når du setter den tilbake, da kan du få samme problem neste gang. Momentet står inni instruksjonen som følger med om du har kjøpt orginalt BMW filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å ha olje på o-ringen og bytt denne ved hvert filter skift. For å få av lokket nå, kan du forsøke med en reimtang. Da er det mindre sjanse for å ødelegge plastlokket. Biltema har en fin tang med en slags gummireim som griper godt. Sekskant "mutteren" på toppen kan ryke dersom du tar for hardt i. Har selv ødelagt en slik etter at en guttunge hadde skiftet olje på statoil.. Da brukte jeg en slik Biltima tang. Desom du har 2 tenger kan du sette en på nedre delen av filterhuset, så slipper du å ødelegge gummifestene til huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tidligere corolla hjalp ingenting annet enn å slå en skrutrekker rett igjennom filteret på tvers, for å så slå på skrutrekkeren med hammeren for å få det løst. Det ble litt søl det, kan man si ^^

Men nå har ikke e39 den typen filter hvor en slik løsning lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...