Fredrik Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Denne artikkelen av Kåre Valebrokk (tidligere administrerende direktør for både Dagens Nærlingsliv og TV 2) er rimelig interessant... og jeg mener at han har et poeng eller to, men hva mener dere ? http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 940464.ece
Spiritus Sancti Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Orka ikke lese alt, men jeg er også enig at det er flaut å ha en Ford i oppkjørselen:)
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Vil anta at bil interessen til folk flest er den samme som før,men av økonomiske årsaker vil de gå til innkjøp av en bil som er mer et kompromiss av funksjon og kostnad. Mange ville nok ønske seg en helt annen bil hadde forholdene lagt til rette for dette,mye pga interessen for selve bilen vil eg tro,og ikke bare for å statuere et eksempel. Dette gjelder jo også for min del. Eg kunne gjerne ønsket meg forskjellige type biler(ikkje bare Bmw). Men av økonomiske årsaker så har eg en sliten Ford Sierra Td der bruksverdien er astronomisk iforhold til salgsverdien.... Mange vil nok skifte retning i kommende bilkjøp av hensyn til miljø osv,men hadde ikke finanskrisa samt regjeringens "miljøpolitikk" på bilavgiftene vært slik den er hadde nok Ola/Kari Nordmann tatt litt bedre vare på en bil som var kjøpt mer etter sterkt ønske enn kompromiss. Hadde sikkert sjelden giddet å vaske den Mondeoen eg heller....
Fredrik Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Jeg tror ikke at folks interesse for biler generelt er den samme som tidligere. Jeg husker da alle skulle vaske bilen på lørdag formiddag... det var kø ved bensinstasjonenes støvsugeautomater og når bilen var ren og pen kjørte hele familien til Cash & Carry for å handle. Volvo 240 stasjonsvogn var den foretrukne familiebilen og den ble passet på som et familiemedlem av de som hadde modellen. Slikt registrerer man idag knapt hos andre enn yngre BMW eiere. Mange kjøper dyre SUV´er og andre kostbare bilmodeller, men de bruker ikke hver eneste lørdag formiddag på å vaske/støvsuge bilen. Man vil gjerne vise seg frem med en dyr bil, men man vil ikke vise at man bruker tid på pleie av bilen... slikt er for folk med for mye tid og uten ekstra midler.
oddis Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Bil er blitt for billig og mange later til å tro at de er vedlikeholdsfrie (har hørt det mange ganger), og er sett på som et transportmiddel framfor alt i dag. Hvem sin skyld i at det har blitt slik skal jeg ikke si høyt. Er det pga av at bilen er kjedelig at man ikke velger å passe på den? En Mondeo jeg ikke hadde hatt noe spesielt forhold til, og ikke ikke trivdes spesielt med hadde jeg neppe stått på knærne for en lørdag formiddag for å gjort kjemperen. Da hadde det bare blitt en rask 10 minutter med hageslangen og avfettinga.
Galro Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Selv om jeg er uenig i forslaget om å øke vrakpanten (som jeg også har skrevet før), tror jeg han har rett i mye annet. Før var det med ny bil stort; Ikke bare for nærmeste familie, men hele bygda kom for å inspirere hva som skulle ferdes på lokalveiene. Jeg tror det primært to punkter som sørger for at det er slikt: - Dagens biler er såpass driftsikre at kundene ikke lenger trenger å stå for mye av ferdigutviklingen av modellen hjemme på gårdplassen. Samtidig som det sørger for at man får et mer problemfritt bilhold, sørger det også for at bileierene ikke trenger å lære seg noe om bilen sin. Det er ikke lengre behov for å ha interesse for en bil for å holde den i kjørbar stand, og interessen synker deretter. - Som artikkelen nevner har biler blitt synderen. I dagens samfunn er det flaut å være Autofil (Autofil-programlederen hjalp ikke nevneverdig her), og derfor prøver folk å unngå å være det. Det er politisk korrekt å ikke ha interesse for bil.
Simpel Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Gode poeng i den artikkelen. Har hatt mye sånn innstilling til biler selv, altså bruksgjenstand som skal brukes opp. Minst mulig vedlikehold, og vask er aldeles unødig. Men utrolig hva som kommer seg med en skikkelig bil. Hørte fra 50 tallets Trøndelag: Hadde du bil da og traff på en annen bil var det vanlig kotyme å stanse langs veikanten og prate bil med den du traff på... hehe, tidene forandrer seg. Jeg må innrømme at jeg noen ganger, til enkelte (folk som interesserer seg 0 for bil), kan være litt brydd av å si at jeg har BMW. En utenforstående kan lett mene at jeg er en miljøsinke og et kapitalistsvin. Egentlig et litt stigmatiserende bilmerke vi har...
Galro Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Egentlig et litt stigmatiserende bilmerke vi har... Det samme kan sies om mange merker. Hva tenker folk når de hører Toyota f.eks.?
Simpel Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Egentlig et litt stigmatiserende bilmerke vi har... Det samme kan sies om mange merker. Hva tenker folk når de hører Toyota f.eks.? Hm, godt poeng. Hører jeg Toyota tenker jeg "snusfornuftig". Ikke stort annet enn det
skillbill Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 De fleste merker blir vel assosiert med noe, så er det opp til hver enkelt om det er negativt eller positivt...
Hansh Skrevet Februar 26, 2009 Skrevet Februar 26, 2009 Hver lørdag og søndag det er et solglimt og tørre veier i Bergen pleier det å være lang kø utenfor vaskehaller over hele byen, i tillegg til at salget av SUV og premium-merker står for en stor del av markedet, så tror det fortsatt er mange som bryr seg om bilene sine, selv om de var mer betydningsfulle før! Tror ikke janteloven har nådd lengre hos de fleste bileiere enn at bilen fortsatt er status så lenge valget fremstår som det alle tror at naboen også helst ville hatt (sølv stasjonsvogn eller SUV av riktig fabrikat), noe som jo er langt, men fortsatt et stykke unna at alle bare lar bilen forfalle fordi den ikke betyr noe særlig. Er jo ikke unaturlig at bil blir mer hverdagslig når den er allemannseie, og ikke lenger noe man må ha spesialtilatelse, eller etter det ble lov for alle, være godt bemidlet, for å eie. Det var vel også ofte bare de mer teknisk kyndige som hadde bil fordi det krevde mye større grad av forståelse og arbeid å holde en bil i kjørbar stand. Vil tro dette fort ekskluderte mange uinteresserte? Bilen var vel og i de fleste tilfeller noe far i huset kjøpte og tok seg av, og var man først gift, noe som gjerne skjedde i relativt ung alder, fortsatte det i større grad slik livet ut. I dag derimot er det mange flere ugifte, skilte, folk som skal realisere seg selv osv. som plutselig ikke lengre trenger/har en far i huset til å ta seg av bilkjøpet, og som heller ikke trenger særlig kunnskap for å starte en bil og kjøre den fra A til B. Når bilen ikke lengre krever at far må ha særlig forstand på den lengre heller, så gir det rom for mange uinteresserte bileiere blant oss. Min samboer visste ikke før hun traff meg at det ikke var bra for bilen å ikke bli vasket jevnlig med ikke altfor lange mellomrom, og trodde en gang i året kanskje var normalt, pga. det er slik foreldrene har behandlet bilene (faren bryr seg hvis han har en bil han synes det er verdt å ta vare på, men har ikke hatt det før nylig). I hennes tilfelle er det altså ikke nødvendigvis mangel på ønske om å ta vare på bilen, men mangel på kunnskap. Så har vi også tidsaspektet, eller rettere sagt mangelen på tid, som preger de fleste i dag, som gjør at mange har bil, men mangler tid til å ta vare på den, til fordel for golf, TV, tidligere nevnte selvrealisering, treningsstudio, barn som skal på fotballtrening og alt mulig annet som folk i mye større grad driver med i dag, i forhold til på 60-tallet. Dette er ikke en post med påstander nøye underbygget av fakta, men mer litt synsing om hvordan jeg opplever og forstår samfunnet har endret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå