Gå til innhold

veiavgift

bergeee
 Share

Anbefalte innlegg

Forskrift om årsavgift for motorvogn § 2.

Fra Tollvesenets nettsider under overskriften "Hvem er ansvarlig for å betale årsavgiftskrav?":

"Avgiften gjelder for kalenderåret, det vil si fra 1. januar til 31. desember. Krav rettes mot den som er registrert som eier 1. januar i avgiftsåret (Kravet forfaller til betaling 20. mars). Avregistreres kjøretøyet etter 31. desember, vil avgift bli skrevet ut for hele det kommendeavgiftsåret.

Ble kjøretøyet levert til godkjent vrakplass før 20. mars, bortfaller avgiftsplikten. Leveres kjøretøyet til godkjent vrakplass etter 20. mars, men før 1. juli, vil kravet bli halvert. Skjer vrakingen etter 1. juli må full avgift betales.

Ny(-e) eier(-e) vil være solidarisk ansvarlig for betaling av avgiften. Tollvesenet er ikke bundet av avtaler som måtte være inngått mellom selger og kjøper knyttet til fordeling av avgiftskravet. Ovenstående bygger på bestemmelser i lov om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter av 19. juni 1959 nr 2 og forskrift om årsavgift for motorvogn av 4. juli 1986 nr 1433."

Men tror altså det er gamle eieren får regninga tilsendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,det stemmer for såvidt. Man er såkalt "solidarisk" ansvarlig for årsavgift på bil handlet etter 1.1 men. om han ikke betaler, så er det DIN bil som ender på klippelisten. Derfor er det lurt å få med i en eventuell kjøpskontrakt, hvem som skal stå ansvarlig for betaling av årsavgift dersom bilen er handlet etter nyttår. Har du det i kontrakt, så stiller du sterkt, men uten, så må du nok håpe selger er ansvarlig nok til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke betal..

Er sant det som sies at din bil kan bli avskilta, men er FORRIGE eier som får purringer osv..

Hadde en slik sak me en selv jeg.

Han sendte regningen til meg, så ringte jeg og sa at jeg kan sende den tilbake, eller så hører du ikke mer fra meg.. Det takket han nei til...

Så da unnlot jeg å gjøre noe som helst, jeg hadde snakked med biltilsynet å va sikker på min sak..

Han betalte fort da han selv snakket med biltilsynet, å fikk vite at eventuelle inkassovarsel hadde gått til han..

Å BARE pga han var så jævlig, ventet jeg me å knokse bilen slik at han ikke fikk igjen halve årsavgiften :)

EDIT: Dette er 2 år siden, KAN jo være at reglene er endret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg fikk nå hvertfall purringen til meg for 4 år siden da jeg kjøpe bil 17. januar.. Tok da nemlig kontakt med biltilsynet og lurte på om jeg kunne få den tilsendt til meg i stedet (da han hadde fått regningen).. Og da sa dama i skranken at det bare var å vente, for den kom til å bli sendt til meg når det ble purring, og ganske riktig.. Den dumpa ned i postkassa mi litt senere med 250,- purregebyr.. Ble litt sur for dette, reiste ned og fikk beskjed om å gå i banken, trekke fra 250,- kroner og betale regningen.. Det var jo ikke min feil at de ikke oppdaterte registeret sitt før de sendte ut regningen sa ho..

Så jeg vet ikke, nå er det 3 år siden jeg kjøpte bil sist, men da funket det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...