Gå til innhold

"Lovlige" dekk og felgdimensjoner E61


Titansilber
 Share

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å kjøpe sommerhjulsett til min nye E61, men er veldig usikker på hvilke dimesjoner som går på bilen. Har lyst til å velge 9.5x19 275/30 bak og 8.5x19 245/35 foran. Har vært i kontakt med diverse leverandører, og flere mener at bilen ikke kan ha 9,5 toms felg, bilen kan ikke ha høyere innpress enn ET15, det er ulovlig med ulik dimensjon foran og bak, vi anbefaler ikke dette, det er forskjell på E60 og E61... Jeg har også spurt om en leverandør kan garantere at annonserte hjulsett ikke subber inntil noe, og svaret er da nei...

Som dere ser, en masse forvirrende påstander, og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på. Da bilen min fortsatt er i bestilling har jeg ikke tilgang på instruksjonsbok, plate i dørstolpen e.l. hvor alternative dimensjoner måtte stå. Hvis noen av dere som har E61 gidder å se etter og skrive til meg hva som er alternativer som kan bli godkjent, hadde jeg satt pris på det. Viktig at det er E61 og ikke E60 i tilfelle det er forskjeller. Erfaringer om hva som passer evt ikke passer blir også mottatt med stor takk. Kjedelig (nok en gang) å ende opp med hjulsett som skraper opp hjulbuene.

(Ja, jeg har søkt i forumene etter denne informasjonen, men ikke funnet noe som jeg stoler på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er godkjent til e61, men det er ikke tvil om at det er plass til 245 og 275 dekk på e61 med det rette innpresset.

Saltkjelen her inne har jo 20" med 245/30/20 og 285/25/20. Og M-blå har 20" med 255/30/20 og 275/30/20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er ikke noe problem å dytte på store hjul på E61. Jeg kjører, som EHD har nevnt med de nevnte dekkdimmensjonene på 8,5 felg og 10 felg. hhv. ET18 og ET24. Hvorfor vil du egentlig godkjenne felgene i vognkortet? Har aldri hatt et eneste problem på EU kontroll eller liknende i forbindelse med store hjul. Jeg har blitt stoppet en gang av politiet hvor han påpekte at hjulene kanskje så litt store ut. Jeg fortalte slik det var om at de ikke stakk utenfor hjulbuen og at rulleomkretsen ikke var endret +/-5% av originalt. Han sa at hjulene var gromme på bilen og ba meg pent kjøre videre.. I verste fall er det jo bare å smelle på noen originalfelger ved en eventuell EU godkj. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje han har samme problem som oss i Kr.Sund ? at båte politi og biltilsynet er ute etter folk som endrer på bilene sine.

Ser du nevner at de skal være innom og rulleomkrets ikke er endret med mere enn +-5% . Nå skal de jo være innom 45 grader i fra bunn. Pga sprutvinkel, skjerming av hjul som de kalte det på BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Hvorfor vil du egentlig godkjenne felgene i vognkortet?

Egentlig er det ikke det at det står i vognkortet som er det viktige, men det at BMW eller evt. godkjenningsinstanser går god for at oppsettet passer bilen og ikke er en sikkerhetsrisiko e.l. Mhp kranglete kontrollører kan jeg alltids vise bilen med vinterhjul.

Så synes jeg det er sinnsykt irriterende med hjul som tar borti hjulbuer o.l. Er glad i store hjul, så har erfart dette problemet med både E39 og E46 som jeg har hatt tidligere. Tenkte jeg skulle unngå den fella denne gangen.

BTW: Brukt hjulsett ble innkjøpt i morges, så nå er det uansett ingen vei tilbake. Hvis det blir et problem, så er de til salgs utover våren. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det ikke det at det står i vognkortet som er det viktige, men det at BMW eller evt. godkjenningsinstanser går god for at oppsettet passer bilen og ikke er en sikkerhetsrisiko e.l. Mhp kranglete kontrollører kan jeg alltids vise bilen med vinterhjul.

Hvordan er det med dette og ved en evt. ulykke?

Om man drar av veien og kjører med dekk/felg dimesjoner som ikke er typegodkjent, kan vel forsikringsselsakpet avkorte erstatning? Er vel slik at endrer man for mye på dette (og demper/fjæring) ifht originalt så kan det gå på kjøresikkerheten løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg at du ikke ønsker. Jeg fikk med TÜV papirer på mitt hjulsett (20"), så antar at det skal være i orden. I papirene står det at de er godkjent med 245/30 ZR 20, 255/30 ZR 20, 285/25 ZR 20 og 295/25 ZR 20 (på 5 serie). Også en hel haug av koder. Antar ikke at det skal være noe problem for E61 å bære slike hjul.

Gratulerer med nytt hjulsett. Gi oss litt informasjon.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer info Saltkjelen :)

Felgene er 19" replika av "Style 124" felgene som leveres originalt i 18". 8" foran og 9" bak. Dekk er 245/35-19 og 275/30-19. Innpress er 20 foran og 32 bak som på originale Style 124. Uten at jeg er helt sikker på det, tror jeg style 124 ble levert i ulik bredde foran og bak. Er dermed bare felgdiameter som skiller felgene fra originalen, så jeg skal vel være maks uheldig om forsikringsselskapet går for avkortning som ~ påpeker. Vet du om det går an å få tak i papirer på originale Style 124 hos BMW kanskje?

Blir formell avduking med champagne og bilder i tråden om bilen når felgene kommer på til våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...