Gå til innhold

E46: Bygge om ratt?


S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte ett multifunksjons ratt fra koed for å montere cruisecontroll på e46'n. Når jeg pakka det opp i dag så fant jeg ut at det rattet var Helt utslitt og stygt som juling :evil: Ganske utrolig av koed og selge noe slikt, men sånn er det.

Det jeg lurer på er om det går ann å bygge om det vanlige rattet til multifunksjonsratt? Knappene og det er jo i relativt god stand, så de er fult brukende, det er dog ikke resten av rattet.

Frykter at det orginale rattet er i en del...

uq9o5shuvdf12rd8th6w.jpg

l6pg9rosx329zuy4gl10.jpg

z2o7ae8t95jksaq65p84.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd om den nyere typen sportsratt ihvertfall. Var ikke noe problem, og i de DIY'ene jeg fulgte var det snakk om ombygning av samme type ratt som du har. Linker står i tråden om bilen min.

Å bytte ratt vet jeg hvordan fungerer, men det jeg lurer på er hvordan jeg bygger om rattet, om det i det hele tatt går. Det rattet jeg har har nok ikke samme oppbygingen som det du har... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd om den nyere typen sportsratt ihvertfall. Var ikke noe problem, og i de DIY'ene jeg fulgte var det snakk om ombygning av samme type ratt som du har. Linker står i tråden om bilen min.

Å bytte ratt vet jeg hvordan fungerer, men det jeg lurer på er hvordan jeg bygger om rattet, om det i det hele tatt går. Det rattet jeg har har nok ikke samme oppbygingen som det du har... :(

Vil tro at Begge rattene (midt og ditt) har lik oppbygning der knapper lett kan monteres fordi de da bare trenger å produsere et ratt. Billigere det enn å produsere et ratt uten knapper for seg selv og et som knapper kan festes på.

Har også samme ratt som du i 520'en (uten knapper) og ser ut som plastdekslene hvor evt. knapper sitter lett kan fjernes.

Er jo uansett ikke vanskeligere enn at du bruker 2 min. på å ta av airbagen i rattet ditt og se etter om du dekslene kan skrues av og om det er kontakt for knappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, skal ta en titt til helga. Er sjukemeldt nå, så det blir ikke gjort stort.

Knappene på rattet virker løse, men tør ikke å dra til skikkelig heller... hehe

Edit:

Tok mot til meg nå, og ga knappe delen ett skikkelig røsk, det sitter kun i sånne propper, så det betyr at jeg kan bruke orginal rattet :D

Da hadde du rett "Hansh".. Det redda hele dagen min :D

Da kan jeg mekke litt custom ratt au, skal bare bruke cruisecontrol delen, så da kan jeg muligens bare bruke den høyre delen :-k

Ser kanskje bedre ut med begge sidene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter nok i noen klips i tillegg til en de skruene som er synlige på bildet ditt.

Jeg klarte å knekke to klips på dekselet jeg tok av rattet, men hadde jo ikke akkurat bruk for det lengre uansett.

Er det ikke når man er sykemeldt man har tid til slikt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke når man er sykemeldt man har tid til slikt? :D

hehe, du sier noe. Dritten er at jeg får feber om jeg anstrenger meg :?

Pga. du har uorginal spiller eller noe at du bare skal ha høyre side?

Ser ihvertfall ikke lurt ut med knapper som ikke kan brukes til noe!

På grunn av uorginal spiller ja. Men jeg har egentlig litt lyst til å prøve å legge opp asc knappen til en av knappene på rattet også :-k

Hadde vært ille tuft. Ser for meg at det bare er å videreføre ledningene fra orginale asc knappen til en knapp på rattet. Blir mye ledninger da :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra antallet ledninger som går til knappene i rattet tror jeg nok disse er seriell-koblett og ikke paralell. Du må altså trolig trikse en del mer med kanppen du vil bruke enn de fleste er komfortabel med.

Hadde heller fått tak i adapter for å styre spilleren din hvis det er mulig. F. eks. Pioneer har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir med tanken se... hehe Angående å tre ledningen fra ledningsnettet og inn i boksen i motorrommet: Var det mye jobb? ser for meg at det er endel knoting og ordning for å få tredd den lille tynne ledningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli overrasket over hvor enkelt det er! -Jeg ble ihvertfall det.

Tar et par min å tre den kabelen når du først har det åpent under rattet likevel.

Hvis du først åpner boksen i motorrommet hvor du skal koble den til og legger en lommelykt eller noe som lyser ned i den så ser du veldig godt fra innsiden hvor du skal dytte kabelen. Er et stort åpent hull og lett å stikke en arm helt frem fordi boksen er tett uansett slik at det ikke trengs tett gjennomføring i torpedoveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka det orginale rattet nå, og det går ikke ann å bygge om. Da blir jeg tvunget til å bruke det utslitte rattet fra koed...

Hvorfor sender du det ikke bare tilbake om du er misfornøyd? :)

Driver å leter etter ett likt nå, men har ikke klart å finne noen på nettet enda. Koed hadde ikke flere brukte på nettsiden sin :cry: Eller, de hadde, men ikke samme typen.

Må ha ett slikt ratt, og hvis jeg finner ett annet iløpet av morgendagen så blir det til at jeg returnerer dette...

Edit: Så jo nå at du var Fredrik fra koed, så da trenger jeg jo ikke å fortelle deg at koed ikke har flere liggende nå :oops: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med både koed og salmaker angående rattet.

Koed har vært veldig service innstilte, som vanlig :D, og gjorde en litt fortvilet kunde fornøyd så fort de fikk høre om slitasjen :D

Har vært i kontakt med salmaker, og han mente at rattet kunne bli bra igjen etter litt bearbeiding :D

Så da blir det montering om ikke så altfor lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...