Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde bestemt at pæra hadde gått, men neeeeeeida... Er det felles sikring for begge tåkelysene, eller er det separat? Noen som vet hvilket nr det er, dersom det er separat? Håper enormt på en sikring, slik at jeg slipper å kukke med ledningene dit. :roll:

Skrevet

du kan jo starte med å sjekke om alle sikringer er hele. å evt om en er gåen å bytte ut den å se hva som skjer. neste steg er vel å måle om det kommer strøm dit, hvis ikke kan d jo være ledningsbrudd eller jordingsveil kanskje

Skrevet
  f0nna skrev:
Tåkelys skal kun være på venstreside, ikke begge :wink:

det finnes jo TO tåkelys forran også da etter det jeg har fått med meg, kan jo være disse TO han mener

Skrevet

Sjekk jordinga! Sleit med mine ettermonterte tåkelys her om dagen. Kunne ikke fatte at de ikke virket, pæra var ok (funket i den andre lykta) og det gikk 12v der (hadde ikke amperemeter desverre). La en lask til jord for å teste, da funka det som bare det. Måtte pusse litt på jordingspunktet, så var alt ok igjen;)

Skrevet

Det riktige svaret er. Det er separate sikringer for Høyre og venstre forran. Nr. 29 og 30. At det skal være kun på ei side bak er tull, jeg har originalt på begge sider på en av mine E30.

Skrevet
  kristols skrev:
Sjekk jordinga! Sleit med mine ettermonterte tåkelys her om dagen. Kunne ikke fatte at de ikke virket, pæra var ok (funket i den andre lykta) og det gikk 12v der (hadde ikke amperemeter desverre). La en lask til jord for å teste, da funka det som bare det. Måtte pusse litt på jordingspunktet, så var alt ok igjen;)

Hadde du da målt på en mer gjennomtenkt måte, så hadde du faktisk funnet feilen med en gang, uten å laske. Det går på forståelse. Om man måler mellom pluss som pære er i kontakt med og minus som den er i kontakt med. Det er først da du finner ut at noe er galt i enheten. Hadde du dermed brukt "summe metoden" eller målt ren motstand mellom minus punkt i pæresokkel til blankt metall på f.eks kaross, da hadde det ikke begynt å pipe fra multimeteret og du hadde målt en usedvanlig høy motstand på en krets som i utgangspunktet skulle vært hel.

Skrevet
  f0nna skrev:
Tåkelys skal kun være på venstreside, ikke begge :wink:

Kommer helt an på bilen. Mange som har tåke på venstre og rygg på høyre, men også mange som har 2 av begge...

Mulig det ikke er lov å ha det kun på høyresiden :?:

Skrevet
  Sitat
Hadde du da målt på en mer gjennomtenkt måte, så hadde du faktisk funnet feilen med en gang, uten å laske. Det går på forståelse. Om man måler mellom pluss som pære er i kontakt med og minus som den er i kontakt med. Det er først da du finner ut at noe er galt i enheten. Hadde du dermed brukt "summe metoden" eller målt ren motstand mellom minus punkt i pæresokkel til blankt metall på f.eks kaross, da hadde det ikke begynt å pipe fra multimeteret og du hadde målt en usedvanlig høy motstand på en krets som i utgangspunktet skulle vært hel.

Bøyer meg i snøen! Er desverre ikke elektrikker, så min forståelse av strøm er heller minimal. Feilen ble uansett funnet, og det ble lys, halleluja! Da vet jeg det til en annen gang

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...