Gå til innhold

Trenger litt juridisk hjelp


OLEZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Solgte en e28 525i for noen dager siden.

Fikk tlf nå av selger, hvor han sa at to vippearmer var knekt.

Hvordan skal jeg gå frem?

Har "kontrakt" hvor det står bilen selges som den står, og er prøvekjørt av kjøper.

Bilen gikk helt fint da jeg solgte den. Gikk på alle 6.

Jeg sa at sånt kan skje, og den var helt fin da han fikk den.

Det er en slitedel som kan bli ødelagt.

Han sa han måtte av med hele toppen, men man trenger vel ikke av med den hvis jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok desverre sånn at han kan kreve kompensasjon får det. skal du helgardere deg når du selger bruktbil må du sette selges som delebil eller repp objekt. visst ikke kan kjøper gå tilbake innen 14 dager tror jeg det var med eventuelle problemer. men dette har jo skjedd når han har hatt den og ingen defekt som var der ved salg så mulig du kan slippe unna det der. broren min solgte sin gelenderwagen for en stund tilbake. etter en uke kom kjøper tilbake etter att han hadde ennevendt bilen på leit etter rust og krevde 15 000 tilbake på kjøpesummen grunnet litt rust under listene i bunnen av dørene. rust som var umulig og oppdage med mindre man tok av disse. sto i kontrakten at bil selges som den er og besiktiget av kjøper føre salg. endte med at han måtte tilbakebetale 10 000. hørte med noen i familien som driver saab og suzuki her i skien og de sa at det var slik det var. så selges i fårevist stand er ingen garanti lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ditt på det rene.. bilen er prøvekjørt og det har jo han signert på! :) dessuten så kan slike vippe armer ryke.. hmm tviler på han må av med toppen.. Spørs hva turtall han har hatt og hvor delene har endt opp hen da.. Men uansett så ryker disse vipp armene først med bruk av bra høyt turtall..

Tror din sak e meget trygg her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av bil mellom 2 private personer kommer man som regel ingen vei med.

Er bare ubehagelig for deg

Man må heller ikke av med toppen for å skifte vippearmer.. jeg selv har skiftet på en som hadde knekt.

Dette er jo en slitasje del, og når de begynner å få noen år på seg skal de ikke mye til. Men skjer som regel på høyt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som den står" betyr ikke at selger er uten ansvar for tilstand på bilen.

Det er viktig at feil forårsaket normal bruk kan gi selger ansvar, men hvis kjøper har brukt bilen hardt , som kanskje har skjedd i dette tilfellet, har ikke selger ansvar for å utbedre feilen.

Men det er nok lurt om du som selger undersøker hva en slik reparasjon kan koste, hvis kjøper kommer med et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra forbrukerportalen:

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

I dette tilfelle er jo dette en del som kan ryke forårsaket slitasje, og uforsvarlig bruk.

Bilen har gått over 300.000. Dette gir også selger mindre rettigheter med tanke på slitasje deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det. Hadde bilen vært dønn strøken hadde jeg sikkert fått 20k mer for den, og da stiller det mer ansvar til selger med tanke på stand.

Jeg selger bilen for 20k fordi den er gammel, og fordi det er en viss risiko for at ting kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...