Gå til innhold

Soting vinduer

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt utenom front ruta ser du vel? Velkomen:)

Nå fikk jeg værre lyst til og sote rutene, men har bare en midlertidig bil nå så hvis det blir noe så må jeg gjøre det sjæl:P Og det kan jo umulig bli like fint:P

Jeg spør om HVOR han har sota rutene hen i norges land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg værre lyst til og sote rutene, men har bare en midlertidig bil nå så hvis det blir noe så må jeg gjøre det sjæl:P Og det kan jo umulig bli like fint:P

Spørs hvor god du er.

Jeg har gjrot det selv.. Med "biltema" film til og med.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor god du er.

Jeg har gjrot det selv.. Med "biltema" film til og med.. :D

har du sota e36n din med biltemafilm? hvilken type? du må være god til det. har sett bilen din på nærthold. å den så proffsota ut 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Dette var en film jeg kjøpte på Vianor dekkservice på gol.. Mener de har noe slags "bilextra" greier.. Filmen er faktisk knallgod, både å påføre og kvalitetsmessig..

Det er ett par ting du bør huske på..

1. Ta ut vinduene.. har du coupe, drit i billigfilm og gå for proff-film.. Det baaare fucker seg opp med tanke på ruteheisingen ved åpning og lukking av dører.. I såfall må du ikke bruke bilen/døra på flere dager (minst 3 dager).

2. Gå over med barberhøvel type Fusion med 5 blader (ikke nødvendig med vibrering :lol: ) Bruk mye zalo vann. Og bruk FEIT blanding med zalo.. En teskje er IKKE nok.. Bruk en desiliter zalo i en liter vann.. Sørg for at høvelen glir godt så den ikke lager riper..

3. Tørk ruta med Rødsprit. Deretter dynkes ruta i zaloblandingen.. Så legges filmen på (husk å dra av den klare filmen, er faktisk MANGE som tror den limer seg fast av seg selv, men du må altså dra av den klare filmen slik at du får frem limsiden.. Her er det viktig å være nøye.. Hvis du er uheldig å limer sammen fimen, hiv den, for der blir det "hårstrå".. Bruk MASSE zaloblanding på filmen mens du river den av (få en kamerat til å dusje på mens du river av den klare filmen)

4. Nå SKAL ruta og filmen være inndynka i zaloblandingen.. Deretter legges filmen (med limsiden ned seff), på ruta, og det skal være så mye zaloblanding på ruta at du fritt kan gli filmen rundt på ruta..

Her kommer trikset. For å unngå riper på innsiden, kjøper du en vindusnal, og bruker en baufil og kutter den slik at den bare er ca 10cm bred.. Deretter bruker du DENNE til å dra ut filmen med.. IKKE bruk det dritet som følger med i pakningen.: Garantert riper..

5. Trikset nå er å være tolmodig, og å se når du bør rive av igjen filmen, og når du har lagt den bra.. Om du har lagt den korrekt blir det sjelden luftåpninger som blir plagsomme (dere som har prøvd selv vet hva jeg mener. Disse luftåpningen som du aldri får strøket ut skikkelig, som begynner ytterst og trekker seg innover ruta.. Dersom filmen er lagt riktig vil disse være nesten fraværende.. Hvis det er mange slike, riv av igjen filmen og begynn på nytt... Jeg bruker ca dobbelt så mye film som jeg trenger, dvs at jeg som regel aldri får det til på første forsøk på ruta.. Eller det vil si at jeg kanskje får det til på første forsøk på bakruta, men må prøve 3 ganger på framruta..

6. Det beste er å dra fra midten og ut, horisontalt midt på ruta, deretter trekke ut mot sidene fra midten og ut på ruta, med nalen.. Da får du presset ut all zaloblandingen igjen..

7. Nå bør du ha en hel pakke med stanleyblader tilgjengelig.. Stanleyblader er bare sylskarpe en liten stund, så bytt knivblad ofte for blir de sløve, så er det lett å rive i filmen i stedet for å skjære.. Når du skjærer rundt ruta, prøv å etterligne bevegelsene til en stikksag ;) Opp og ned opp og ned hele veien rundt.. Da skjærer du penere..

8. Når du har skjært pent rundt ruta går du over med en fin fin neglefil (slik som dama har i sminkepungen. Det beste er faktisk disse som ser ut som en relativt stor ispinne og er av skumplast.. Til fire ruter bør du ha 2 stk, for disse slites fort mot glasset. Etterhvert vil det bli finere og finere korning på fila, og da må du snu den eller bytte de ellers filer den rett og slett ikke. Hensikten med filing er rett og slett at du fjerner alt overflødig, og får en fin overgang mot glasset. Da blir det ikke så lett å rive opp igjen filmen når du bruker ruta (sveiver den opp igjen i sporet sitt)

9. Noen av dere sliter på dette punktet sikkert fortsatt med at enkelte lufteåpninger kommer tilbake, da er det bare å stryke disse ut, og sette på klemmer fra biltema.. Slike kraftige klyper liksom.. Klem ut luften, legg på en pappbit mens du klemmer filmen nedtil slik at lufteåpningen ikke kommer tilbake, og deretter sett på klemma.. Kontroller at ikke det kommer til luft under klemma igjen.. Nå bør du ha en strøken film på ruta, uten masse hårstrå, bobler og lufte"kanaler/åpninger" (altså områder med luft udner filmen)..

La da ruta stå til neste dag, og ta av igjen klypene.. Da bør ruta være strøken og tørr.Nå er det det hemmelige trikset.. Varmepistol.. Jeg går over med varmepistol 2-3 ganger for også å varme fast filmen. I tillegg til det vil du "reaktivere" limet i filmen og den vil klebe seg ekstra godt inntil vinduet.. Nå sitter filmen knall..

Det eneste du nå skal huske på er å ALDRI ALDRI ALDRI bruke vinduet i regnvær.. Når du har lagt ned såpass mye arbeid i vært vindu, vet du å gi beng i det, for da må du gjøre det på nytt, enkelt og greitt..

Bruker ca 45 min på bakvinduene, litt mindre på de minste seff i en sedan (de bakerste små), og ca 1 time på fremvinduene..

Dette er en nøye gjennomtenkt metode som krever mye tid, men resultatet.. Tja.. Det blir helt greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også glemte jeg.. Etter å ha brukt varmepistol på vinduene, la de tørke så lenge som mulig før du setter inn igjen vinduene.. Jeg lot de tørke oppmot en uke..

Så er det bare å montere igjen.. Vær forsiktig så du ikke riper filmen.. Nå har jeg gjort det "noen" ganger, så det går fort;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...