MotorViagra Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Ja, de fleste jeg vet om som finner glede i kjøringen, bruker 98 99 er vel ikke noe dårligere den? Jeg fyller kun på shell der de har denne oktanen
Janka7 Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 99 er en aaanelse bedre, men mener vi hadde 98 på shellen hvor jeg jobbet? Det er noen år siden da...
Farrukh M Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Skal bilen gi mer km per mil med 98 oktan enn 95oktan? tar man igjen pris på mila for 98oktan? åssen er shell v power (95 oktan) forhold til vandli 95 oktan?
PIIIPower Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Enkelt.. 95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet 98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre. Nei, ikke helt sant siden man bla. kan få 102 okt. men men skal ikke begi meg ut på en drøy der. Høyere oktan tall sier noe om evnen til å MOTSTÅ selvantenning (rådebank) dvs. at blandingen ikke antenner før man vil (gnist). Jo høyere oktan, jo mer kan den komprimeres uten at den tenner og DA får man en kraftigere eksposjon. Så en standard 95 motor vil ikke gå bedre med 98 okt. siden kompresjoenen ikke øker, noe som er betingen for å få utnyttet 98 tallet mot 95. Se kompresjon på modeller som er levert som 98 kontra de som er levert som 95..
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk. Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98.
Thomaz Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Fyller alltid 98 på M3`en.. Er ikke store forskjellen i pris så..
Rogeren Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Enkelt.. 95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet 98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre. Nei, ikke helt sant siden man bla. kan få 102 okt. men men skal ikke begi meg ut på en drøy der. Høyere oktan tall sier noe om evnen til å MOTSTÅ selvantenning (rådebank) dvs. at blandingen ikke antenner før man vil (gnist). Jo høyere oktan, jo mer kan den komprimeres uten at den tenner og DA får man en kraftigere eksposjon. Så en standard 95 motor vil ikke gå bedre med 98 okt. siden kompresjoenen ikke øker, noe som er betingen for å få utnyttet 98 tallet mot 95. Se kompresjon på modeller som er levert som 98 kontra de som er levert som 95.. Rolig nå... rådebank har ikke noe med dette å gjøre... Og du kan måle/merke forskjell på standard motor for 95, om denne har bankesensorer, og bruker disse til å aktivt regulere tenningen. Den skal ligge omtrent på bankegrensen hele tiden da. Da kan den kjøre litt høyere tenning, grunnet bensinen har større motstandsdyktig mot selvantennig. Tidligere tenning gir mer varme, derfor fare for glødetenning, eller tenningsbank.
Hansh Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk.Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98. Hadde vært interessant for flere av oss vil jeg tro om noen hadde fakta fra flere kilder til å underbygge dette?
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk.Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98. Hadde vært interessant for flere av oss vil jeg tro om noen hadde fakta fra flere kilder til å underbygge dette? Er litt skeptisk selv, er link i en tidligere post her i tråden. Var jo en amerikansk side, og av erfaring så varierer det veldig på infoen der over dammen. En side skulle ha det til at 530'en min klarte 0-100(evt 0-96, altså 60 mph.. husker ikke helt) på 6,6 sekunder.. noe som var litt vel kjapt! Skal se litt mer på nett etter flere kilder!
Hansh Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Nettopp det at det er en enkelt amerikansk side jeg også er skeptisk til. Håper du finner noe siden jeg må gå nå!
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Her er det flere som mener at M54 motoren justerer seg hele veien fra 87 til 98, og at motoren ikke lever full effekt etter spec med mindre enn 98 oktan: http://www.bimmerwerkz.com/forum/3-seri ... 534-2.html Ønsker likevel å finne en litt mer trovedig kilde enn noen folk på et forum som sier det samme..
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Fra en nok en amerikansk side: (Amerikansk oktan rating er ikke helt etter samme utregning som i Europa) "Thomas Plucinsky, BMW Product and Technology Communications Manager told us all BMW engines are designed to run on 91 octane. All performance testing, including EPA emissions and fuel mileage, is done with 91 octane. However, though BMW is all about performance, their motors will run on 89 or 87 octane without damage. The knock sensors pull the ignition timing back and eliminate detonation. There will be a loss of power and a decrease in fuel mileage, but the size of the horsepower loss and the increase in fuel consumption depends upon many factors, such as ambient temperature, exact formulation of the fuel and driving technique, so BMW does not offer any estimates for operation on lower grade fuels. One not so obvious concern, Mr. Plucinsky noted, is the type and quality of additives the gasoline companies include in the fuel. Premium gasolines may have better additive packages which are more effective keeping fuel systems (particularly injectors) clean and working efficiently, than those in regular grade fuels or off-brand products. Using lower octane or off-brand fuel could be degrading the fuel system over time, setting you up for a repair bill down the line." http://www.nextautos.com/running-on-reg ... m-gasoline 90-91 der borte er vel 95 her.. hmm Og wikipedia på octane rating: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
B m w 5 2 5 i Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 En sikker kilde bør vel være innsiden av tanklokket på bilen din? Står iallefall 98 superblyfri eller noe på min. Alltid kjørt på 98. Er ikke mange kronene ekstra, og bare det å TRO at det hjelper på effekten er nok for meg
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Har jeg faktisk ikke sjekket på min, men det meste er jo på italiensk av merking! Bilen er kjøpt ny i torino i italia.. men kanskje det er forståelig.. skal sjekke om et øyeblikk!
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Tok et bilde med mobilen nettopp, fikset litt på det så det ble lettere å lese(negativ + kontrast). Gir jo en del svar ang M54 motoren som står i 530'en min. RON er det som brukes i europa når en snakker om oktan på stasjonen. Altså går den på alt fra 91-98 oktan, blyfri seff. Etter bildet å dømme, så står det litt mer i manualen som fulgte med. Om noen har en manual som ikke er på italiensk, så hadde det vært kjekt å få vite hva mer det står der. Under står AKI-rating, minimum 89, som man må se etter på amerikanske stasjoner. Men som sikkert nevnt tidligere, så kommer det helt an på hva motoren er laget for. Er motoren laget for 95 oktan, og ikke kan justere seg som en del nyere motorer, så hjelper vel ikke 98 mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå