Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? :)

Enkelt..

95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet

98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet :lol:

Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre.

Nei, ikke helt sant siden man bla. kan få 102 okt. men men skal ikke begi meg ut på en drøy der.

Høyere oktan tall sier noe om evnen til å MOTSTÅ selvantenning (rådebank) dvs. at blandingen ikke antenner før man vil (gnist). Jo høyere oktan, jo mer kan den komprimeres uten at den tenner og DA får man en kraftigere eksposjon. Så en standard 95 motor vil ikke gå bedre med 98 okt. siden kompresjoenen ikke øker, noe som er betingen for å få utnyttet 98 tallet mot 95. Se kompresjon på modeller som er levert som 98 kontra de som er levert som 95..

Skrevet

Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk.

Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98.

Skrevet
Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? :)

Enkelt..

95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet

98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet :lol:

Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre.

Nei, ikke helt sant siden man bla. kan få 102 okt. men men skal ikke begi meg ut på en drøy der.

Høyere oktan tall sier noe om evnen til å MOTSTÅ selvantenning (rådebank) dvs. at blandingen ikke antenner før man vil (gnist). Jo høyere oktan, jo mer kan den komprimeres uten at den tenner og DA får man en kraftigere eksposjon. Så en standard 95 motor vil ikke gå bedre med 98 okt. siden kompresjoenen ikke øker, noe som er betingen for å få utnyttet 98 tallet mot 95. Se kompresjon på modeller som er levert som 98 kontra de som er levert som 95..

Rolig nå... rådebank har ikke noe med dette å gjøre...

Og du kan måle/merke forskjell på standard motor for 95, om denne har bankesensorer, og bruker disse til å aktivt regulere tenningen. Den skal ligge omtrent på bankegrensen hele tiden da. Da kan den kjøre litt høyere tenning, grunnet bensinen har større motstandsdyktig mot selvantennig. Tidligere tenning gir mer varme, derfor fare for glødetenning, eller tenningsbank.

Skrevet
Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk.

Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98.

Hadde vært interessant for flere av oss vil jeg tro om noen hadde fakta fra flere kilder til å underbygge dette?

Skrevet
Ifølge den ene siden om motoren i min bil, så har jeg visst kun full effekt når jeg kjører på 98 oktan, altså 231hk.

Men kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen mellom 95 og 98, annet enn ved hard kjøring på høyt turtall, da motoren virker å ha det hakket bedre på 98.

Hadde vært interessant for flere av oss vil jeg tro om noen hadde fakta fra flere kilder til å underbygge dette?

Er litt skeptisk selv, er link i en tidligere post her i tråden.

Var jo en amerikansk side, og av erfaring så varierer det veldig på infoen der over dammen. En side skulle ha det til at 530'en min klarte 0-100(evt 0-96, altså 60 mph.. husker ikke helt) på 6,6 sekunder.. noe som var litt vel kjapt!

Skal se litt mer på nett etter flere kilder!

Skrevet

Nettopp det at det er en enkelt amerikansk side jeg også er skeptisk til.

Håper du finner noe siden jeg må gå nå!

Skrevet

Fra en nok en amerikansk side:

(Amerikansk oktan rating er ikke helt etter samme utregning som i Europa)

"Thomas Plucinsky, BMW Product and Technology Communications Manager told us all BMW engines are designed to run on 91 octane. All performance testing, including EPA emissions and fuel mileage, is done with 91 octane. However, though BMW is all about performance, their motors will run on 89 or 87 octane without damage. The knock sensors pull the ignition timing back and eliminate detonation. There will be a loss of power and a decrease in fuel mileage, but the size of the horsepower loss and the increase in fuel consumption depends upon many factors, such as ambient temperature, exact formulation of the fuel and driving technique, so BMW does not offer any estimates for operation on lower grade fuels. One not so obvious concern, Mr. Plucinsky noted, is the type and quality of additives the gasoline companies include in the fuel. Premium gasolines may have better additive packages which are more effective keeping fuel systems (particularly injectors) clean and working efficiently, than those in regular grade fuels or off-brand products. Using lower octane or off-brand fuel could be degrading the fuel system over time, setting you up for a repair bill down the line."

http://www.nextautos.com/running-on-reg ... m-gasoline

90-91 der borte er vel 95 her.. hmm :?

Og wikipedia på octane rating:

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Skrevet

En sikker kilde bør vel være innsiden av tanklokket på bilen din? Står iallefall 98 superblyfri eller noe på min. Alltid kjørt på 98. Er ikke mange kronene ekstra, og bare det å TRO at det hjelper på effekten er nok for meg :wink:

Skrevet

Har jeg faktisk ikke sjekket på min, men det meste er jo på italiensk av merking! Bilen er kjøpt ny i torino i italia.. men kanskje det er forståelig.. skal sjekke om et øyeblikk!

Skrevet

Tok et bilde med mobilen nettopp, fikset litt på det så det ble lettere å lese(negativ + kontrast). Gir jo en del svar ang M54 motoren som står i 530'en min.

RON er det som brukes i europa når en snakker om oktan på stasjonen.

Altså går den på alt fra 91-98 oktan, blyfri seff. Etter bildet å dømme, så står det litt mer i manualen som fulgte med. Om noen har en manual som ikke er på italiensk, så hadde det vært kjekt å få vite hva mer det står der.

Under står AKI-rating, minimum 89, som man må se etter på amerikanske stasjoner.

1b0542tz3j1ifbek7sqe.jpg

Men som sikkert nevnt tidligere, så kommer det helt an på hva motoren er laget for. Er motoren laget for 95 oktan, og ikke kan justere seg som en del nyere motorer, så hjelper vel ikke 98 mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...