ullsokken Skrevet Mars 11, 2009 Skrevet Mars 11, 2009 Hei. Jeg har den siste uken fått varsel lampen "Oil Service" og lys i siste strek på den linja under (bilde) når jeg starter bilen også går den bort etter ca 10 sekunder. Jeg lurte om det kunne være noe feil med motor oljen men denne har jeg sjekket og fylt på for ca en og halv uke siden. Den hadde også fin farge. Men hva med automat kassa? Typen til morra mi sa han hadde lagt merke til olje søl der jeg pleide parkere bilen når jeg bodde der for noen uker siden og mente jeg burde få sjekket bilen for lekkasje. Så jeg lurer hvor er olje feilen som får denne lampen til å lyse? Og anbefales det på det sterkeste at jeg lar bilen stå til jeg får sjekket det? Er det noen i indre østfold området som har løftebukk eller "smøregrop" og kan gjøre tjenesten privat og bare sjekke om det er lekk noe sted? Har ikke noe penger til å begynne surre med dette nå som jeg skal til å bytte dempere og lenkestag forran og kjøpe nye sommerdekk.
nimitz Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Ser at klokkesymbolet også er oppe. Det betyr at frostveske/bremsveske skal skiftes. Oil service har ikke med om oljen er fin eller ikke, men på tiden siden siste oil service.
BmwKlovn Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Hvis du trur bilen lekker ville jeg sjekket dette lett ved å la den stå litt å deretter flytte den, så du vet 100% om det er lekasje før du tar service osv.
pita Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 ja, er tide for service! lampa for du restarta på verksted eller ved bruk av carsoft el.
Kentii Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Olje service lampa må resetes når du bytter olje. Hjelper ikke bare bytte oljen, bilen nullstiller ikke intervall lampa av den grunn, men tar 10 sek å få null stilt den.. Men som sagt tidligere her ville jeg fått sjekket den om den lekker.. Hverfall fått bekreftet om det er din som lekker.. Og følge med på peilepinnen om det minker.=)
ullsokken Skrevet Mars 12, 2009 Forfatter Skrevet Mars 12, 2009 Takk skal dere ha. Det er rart de ikke tenkte på å resette når jeg fikk de til å skifte motor olje og filter når jeg kjøpte den. Isåfall om de gjorde skal den ikke langt før den begynner mase igjen. Jeg har fått kontakt med en kar her i området som er villig til å resette og hjelpe meg litt.
Andreas1 Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Isåfall om de gjorde skal den ikke langt før den begynner mase igjen. Servicelampene teller ned i løpet av ca 30.000km, avhengig av kjøremønsteret ditt (beregnes ut fra forbruk og antall starter). Bremseveskelampen lyser etter x antall km eller ca 2 år.
ullsokken Skrevet Mars 12, 2009 Forfatter Skrevet Mars 12, 2009 ok, godt å vite. Er det egen bremseveske lampe?
Andreas1 Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Det klokkesymbolet som lyser hos deg viser at du skulle ha skiftet bremseveske. Når oljeskift er gjort må lampene nullstilles og det lyser da 5 grønne lamper når du starter og 8-10 sekunder etterpå. Samme gjelder for bremseveskelampen, den må også nulles ut etter skifte av bremseveske, - men i motsetning til servicelampene skal den ikke lyse når alt er i orden.
pita Skrevet Mars 13, 2009 Skrevet Mars 13, 2009 har lest gjennom en del tåder nå, siden det nærmer seg service tid på min e39.. har lest flere steder at olje og inspection ikke det det samma. men hva indikrer hva? grønne lys= inspection?, klokke=bremsevæske?, hva da med olja? resetter lampene ved og jorde, pin 7. ca 3 sek olje mens ca 10sek for inspection(service). hvordan eller når bli "klokka" resett?
Andreas1 Skrevet Mars 13, 2009 Skrevet Mars 13, 2009 har lest gjennom en del tåder nå, siden det nærmer seg service tid på min e39.. har lest flere steder at olje og inspection ikke det det samma. men hva indikrer hva? grønne lys= inspection?, klokke=bremsevæske?, hva da med olja? resetter lampene ved og jorde, pin 7. ca 3 sek olje mens ca 10sek for inspection(service). hvordan eller når bli "klokka" resett? Oilservice er en enkel service med skifte av motorolje og en overfladisk kontroll. Inspection 1 er en service med skifte av motorolje og en enkel kontroll over generell tilstand iht skjema. Sjekk av bremser osv. Inspection 2 er en utvidet service hvor "alle" oljer og væsker blir skiftet eller kontrollert, i tillegg til sjekk av bremser, dempere, foringer osv osv. Klokkesymbolet indikerer bremsevæske og har følgelig "ingenting" med hva du anser som vanlig motoroljebytte å gjøre. Den lever mer eller mindre sitt eget liv basert hovedsaklig på tid, men den er så vidt jeg vet også noe påvirkelig av bilens bruksmønster. Lysdiodene teller ned til service og er en påminnelse til bruker om at det må bestilles service i form av enten inspection eller oilservice. Du kan si denne funksjonen ersatter det at du må huske servicen selv. Når reset av systemet er gjennomført lyser det fem grønne lamper i 8-10 sekunder etter oppstart. Etterhvert som tiden går vil disse fem bli til fire, tre, to og en. Deretter begynner en oransje lampe og lyse + teksten "oilservice" eller "inspection". Venter du enda lenger da vil den siste lampen lyse og den er ganske så rød... Hvorvidt du skal ha inspection 1 eller 2 angis i serviceheftet ditt siden det er annenhver eller noe sånt. Derfor er det også litt kjekt å stemple serviceheftet så man vet hvor man er i systemet. Bilen viser med andre ord ikke om det er Inspection 1 eller 2. BMW verkstedet har som regel en ca oversikt siden de vet omtrent hvor langt bilene går imellom hver service, men dette avhenger da av bruken igjen... Klokken som viser at det er på tide med bremsevæskeskift resettes på samme måte som servicelampene, men det er noe med at de skal holdes lenger inne eller noe. Denne lampen påvirkes også noe av kjøremønsteret, men ellers er tiden ca 2 år. Dette gjelder selv om bilen står ubrukt på en låve siden bremsevæsken eldes. Så for å oppsummere: Lampene MÅ resettes ved væske/oljeskifte dersom de skal ha tiltenkt funksjon.
Otis Skrevet Mars 13, 2009 Skrevet Mars 13, 2009 Du starter med 5 grønne lamper, 1 gul, og 1 rød lampe. Bilen teller ned ved å slukke først de grønne, en etter en, og deretter så lyser den gule lampen, da skal du ha service. Om du fremdeles velger å ikke ta service, så vil den røde begynne å lyse og fortelle deg at service tiden har vært og at det er kritisk å få tatt nå service. De grønne, gule og røde lampene forteller at bilen skal på service, og da vil verkstedet se i serviceheftet om hvilken ser vice som skal utføres, men oljeskift er bestandig på hver service. Denne servicetelleren regner ut når du skal ha service utifra hvor mange liter konsumert drivstoff av motoren. Det klokkesymbolet indikerer at bremsevæsken skal skiftes, den har en teller på 2å r etter hva jeg vet. EDIT: han over meg var før meg... Men jeg lar mitt innlegg stå.
pita Skrevet Mars 13, 2009 Skrevet Mars 13, 2009 takker for fine svar så da står det med tekst hva som ska gjøres, hva det jeg lurte på
Snusfenrik Skrevet Mars 13, 2009 Skrevet Mars 13, 2009 Ser de fleste her har e39 fra før 00/01 en gang.. Men har lyst å legge til for evt andre som leser her og har e39 fra etter facelift engang ca, så kan alle disse service indikatorene tilbakestilles med litt trykking og knoting på egenhånd. Da med knotten i instrumentpanelet. Står greit beskrevet i haynes boken Funker helt gull!
ullsokken Skrevet Mars 13, 2009 Forfatter Skrevet Mars 13, 2009 Takk for veldig fine svar. Så lenge ikke de lampene viser at NOE ER GALT så er jeg fornøyd. Kanskje vente med å resette de uten å skifte noe. Til det faktisk skal skiftes. Lokalisere lekasjen får jeg forhåpentlighvis på mandag så det blir spennende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå