Gå til innhold

E34: Bygge om til el. vifte som drar 30A med batteriet bak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som forklart i topic, så planlegger jeg å bygge om til en elektrisk volvo V70 kjølevifte på min E34 med M50B20 motor.

Har de nødvendige delene (rele, sikringer, termostat og masse 6mm kabel), men lurer på hvor jeg kan koble meg inn i motorrommet slik at jeg slipper å trekke kabel helt til baksetet hvor batteriet befinner seg.

Som sagt er denne viften litt av et beist og drar 30A konstant og sikkert litt mer ved oppstart...

Edit: vil selvfølgelig at viften fortsetter å gå selv om jeg skrur av tenningen hvis det er nødvendig.

Skrevet

oppi boksen me hjernen så er det en liten dingse boms du kan koble deg på bil jeg tro :) en fikanta boks som du kan rive i 2 så er det en 10mm mutter på. den kabelen går fra batteriet :)

GiljeN

Skrevet

Tusen takk skal du ha :D

En siste ting, hvor skal jeg koble minus kabelen til? Leste på en annen guide (dog med batteriet i motorrommet) at minus skal helst kobles til batteriet i dette tilfellet. Er det en annen kabel i motorrommet som jeg kan koble meg til?

Skrevet

Hmm, mener å ha lest at den skal helst kobles til minus på batteriet, men det går sikkert greit å bare sette den i jord.

Takker for svar folkens :)

Skrevet

enkleste stedet å kople plussen er igrunnen på dynamoen, er konstant strøm der sålenge batteriet er i bilen.

jordinga til vifta kan du bare sette på karrosseriet en plass, gjerne på et org jordingspunkt.

det er btw mye bedre å jorde til karroseriet med tanke på spenningsfall til vifte, stål leder dårligere enn kobber ja, men er jo mye større kvadratmm på karroseriet enn en kabel. bare husjk på få et godt jordingspunkt

Skrevet

Jeg valgte å ta pluss fra det punktet GiljeN nevnte dvs fra den ene ledningen som ligger i ECU/EMS boksen. Tror ikke at det byr på særlig mye problemer.

Minus har jeg tenkt å sette i jordingspunktet til motoren.

Edit:

Merket at termostaten som stod der fra før i radiatoren har tre pinner istedenfor bare to. Antar at det er pluss, minus og jord isden de er rød,svart og brun i fargen. Blir det litt dumt å ikke koble den til jord?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...