camxer Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Som forklart i topic, så planlegger jeg å bygge om til en elektrisk volvo V70 kjølevifte på min E34 med M50B20 motor. Har de nødvendige delene (rele, sikringer, termostat og masse 6mm kabel), men lurer på hvor jeg kan koble meg inn i motorrommet slik at jeg slipper å trekke kabel helt til baksetet hvor batteriet befinner seg. Som sagt er denne viften litt av et beist og drar 30A konstant og sikkert litt mer ved oppstart... Edit: vil selvfølgelig at viften fortsetter å gå selv om jeg skrur av tenningen hvis det er nødvendig.
GiljeN Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 oppi boksen me hjernen så er det en liten dingse boms du kan koble deg på bil jeg tro en fikanta boks som du kan rive i 2 så er det en 10mm mutter på. den kabelen går fra batteriet GiljeN
camxer Skrevet Mars 17, 2009 Forfatter Skrevet Mars 17, 2009 Tusen takk skal du ha En siste ting, hvor skal jeg koble minus kabelen til? Leste på en annen guide (dog med batteriet i motorrommet) at minus skal helst kobles til batteriet i dette tilfellet. Er det en annen kabel i motorrommet som jeg kan koble meg til?
Stonescream Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Har ikke motoren ei relativt stor jording på ene sida du kan koble deg på?
camxer Skrevet Mars 17, 2009 Forfatter Skrevet Mars 17, 2009 Hmm, mener å ha lest at den skal helst kobles til minus på batteriet, men det går sikkert greit å bare sette den i jord. Takker for svar folkens
janerik171187 Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 enkleste stedet å kople plussen er igrunnen på dynamoen, er konstant strøm der sålenge batteriet er i bilen. jordinga til vifta kan du bare sette på karrosseriet en plass, gjerne på et org jordingspunkt. det er btw mye bedre å jorde til karroseriet med tanke på spenningsfall til vifte, stål leder dårligere enn kobber ja, men er jo mye større kvadratmm på karroseriet enn en kabel. bare husjk på få et godt jordingspunkt
camxer Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Jeg valgte å ta pluss fra det punktet GiljeN nevnte dvs fra den ene ledningen som ligger i ECU/EMS boksen. Tror ikke at det byr på særlig mye problemer. Minus har jeg tenkt å sette i jordingspunktet til motoren. Edit: Merket at termostaten som stod der fra før i radiatoren har tre pinner istedenfor bare to. Antar at det er pluss, minus og jord isden de er rød,svart og brun i fargen. Blir det litt dumt å ikke koble den til jord?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå