E36Cab1 Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Problemtet med gjengene i disse motorene er at det blir en reaksjon mellom stålet i boltene og blokka,altså gjengene. Ofte blir gjengene sprø,og følger med opp når du skrur ut boltene. Ofte årsak til at toppakningen ryker, pga boltene i teorien løsner litt. Da må en sette i hellicoil, som er erstatnings gjenger, som er en halv god løsning. Er en uheldig vil disse løsne etter noe tid igjen, men kan jo også være heldig at di holder levetiden ut. Reagerer alu på svartstål da??
535-91 Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Har og en 523 med defekt pakning. Har skrudd mye bil før men dette er en ganske stor jobb. Løsningen ble brukt 2.8 motor fra Sverige. kom på 7.300.- nok, med frakt til charlottenberg. Er nok en del lettere å bytte motor. Alt av ledningsnett og hjerne passer på samme årsmdell. Er ikke dumt at de er umulig å se forskjell på, er bare boringa som er ulik!
Haug530D Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Har og en 523 med defekt pakning. Har skrudd mye bil før men dette er en ganske stor jobb. Løsningen ble brukt 2.8 motor fra Sverige. kom på 7.300.- nok, med frakt til charlottenberg. Er nok en del lettere å bytte motor. Alt av ledningsnett og hjerne passer på samme årsmdell. Er ikke dumt at de er umulig å se forskjell på, er bare boringa som er ulik! Så det er bare å bytte å tut å kjør?
skjarnli Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Problemtet med gjengene i disse motorene er at det blir en reaksjon mellom stålet i boltene og blokka,altså gjengene. Ofte blir gjengene sprø,og følger med opp når du skrur ut boltene. Ofte årsak til at toppakningen ryker, pga boltene i teorien løsner litt. Da må en sette i hellicoil, som er erstatnings gjenger, som er en halv god løsning. Er en uheldig vil disse løsne etter noe tid igjen, men kan jo også være heldig at di holder levetiden ut. Reagerer alu på svartstål da?? alu ligger over stål i spenningsrekka, men differansen er ikke så veldig stor. tror kanskje forskjellen i termisk utvidelseskoeffisient mellom stål og alu kan være en faktor... kan være disse faktorene i kombinasjon, samtidlig som at det går krypstrømmer mellom topp og blokk gjennom boltene, som gjør at det oppstår materialtretthet over tid..
E36Cab1 Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Problemtet med gjengene i disse motorene er at det blir en reaksjon mellom stålet i boltene og blokka,altså gjengene. Ofte blir gjengene sprø,og følger med opp når du skrur ut boltene. Ofte årsak til at toppakningen ryker, pga boltene i teorien løsner litt. Da må en sette i hellicoil, som er erstatnings gjenger, som er en halv god løsning. Er en uheldig vil disse løsne etter noe tid igjen, men kan jo også være heldig at di holder levetiden ut. Reagerer alu på svartstål da?? alu ligger over stål i spenningsrekka, men differansen er ikke så veldig stor. tror kanskje forskjellen i termisk utvidelseskoeffisient mellom stål og alu kan være en faktor... kan være disse faktorene i kombinasjon, samtidlig som at det går krypstrømmer mellom topp og blokk gjennom boltene, som gjør at det oppstår materialtretthet over tid.. Tenkte meir på om det oppstår kjemisk reaksjon,alså om det irret ved kontakt mellom desse metalla slik som vanlig stål og alu gjør. Antar det var dette bmw123d mente?!?
535-91 Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 det skal være rett fram ja, sakl bytte til uka, så gjenstår og se. Jeg har og lest at det kunne bli problemer med gjengene, så den sjangsen tar jeg ikke. Er jo litt sprekere med større motor og på kjøpet.
Haug530D Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 det skal være rett fram ja, sakl bytte til uka, så gjenstår og se. Jeg har og lest at det kunne bli problemer med gjengene, så den sjangsen tar jeg ikke. Er jo litt sprekere med større motor og på kjøpet. Laget en tråd om dette her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=109174 Greitt å finne ut av ting dersom jeg skal gjøre det samme selv, regner ikke med at det blir med det første da bilen kun er kjørt 130 000K og går som en klokke, men noe å ha i bakhodet
535-91 Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Har steptronic, trodde ikke det var noen forskjeller ellers, forutenom eksos som jeg skal bytte. Blir grenrør, m50 innsug, og chip etterhvert. Skal gi en del og koster ikke skjorta.
skjarnli Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Problemtet med gjengene i disse motorene er at det blir en reaksjon mellom stålet i boltene og blokka,altså gjengene. Ofte blir gjengene sprø,og følger med opp når du skrur ut boltene. Ofte årsak til at toppakningen ryker, pga boltene i teorien løsner litt. Da må en sette i hellicoil, som er erstatnings gjenger, som er en halv god løsning. Er en uheldig vil disse løsne etter noe tid igjen, men kan jo også være heldig at di holder levetiden ut. Reagerer alu på svartstål da?? alu ligger over stål i spenningsrekka, men differansen er ikke så veldig stor. tror kanskje forskjellen i termisk utvidelseskoeffisient mellom stål og alu kan være en faktor... kan være disse faktorene i kombinasjon, samtidlig som at det går krypstrømmer mellom topp og blokk gjennom boltene, som gjør at det oppstår materialtretthet over tid.. Tenkte meir på om det oppstår kjemisk reaksjon,alså om det irret ved kontakt mellom desse metalla slik som vanlig stål og alu gjør. Antar det var dette bmw123d mente?!? det jeg mente var at det er en spenningsforskjell (noe som fører til korrusjon), men den er ikke så veldig stor. det kan jo være en kombinasjon av flere ting, og ikke korrosjonen alene som er årsaken til at gjengene ryker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå