Gå til innhold

bmw forhandler sier..... er det sant??


sandbuin
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp hørt om en bmw forhandler som har nevnt litt om bmw.

Han snakker om at det ikke er lurt å kjøpe seg bmw som er ungdomskjørt, det kan føre til at du må koste på bilen din rundt 50 tusen med en gang. Så han ambefaler ikke å kjøpe bmw fra en ungdom, men fra en som er voksen. Hva sier dere som har / eller har kjørt bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele dette ungdomskjørt er jo som regel slått opp overalt, uansett bilmerke.

Grunnen til dette er at ungdommer er litt mere glad i og trykke gassen helt i bunn, iforhold til hva en eldre, mere til og fra jobben person ville gjort.

Det jeg kan tenke meg folk mener er vel at det er blitt ekstra slitasje på drivverk, girkasse, clutch, og for ikke og glemme motor.

Du kan helt fint kjøpe en ungdomskjørt bil, men ja, jeg ville beregnet meg på og bruke noen kroner i ny og ne. Men igjen, ingen biler varer evig, eneste du gjør ved og kjøre en bil pent, er og utsette tidspunktet da noe går galt. Men igjen, en ungdomskjørt bil har også helt sikkert vært i en form for smell(Ble kanskje litt direkte "diss" til alle ungdommer, inkl. meg selv, men jeg snakker av erfaring), enten det er en parkerings bulk, eller en sladd som gikk rett i fortaus kanten.

Om du først skal kjøpe en ungdomskjørt bil, finn en med et godt service hefte, og helst kvitteringer på de eventuelle deler som har blitt byttet. Det gir deg ofte en veldig god peke pinne på om bilen har blitt kjørt aktivt med, eller om den har blitt dullet og koset med.

Nå gjelder selfølgelig ikke det jeg sier alle ungdommer, noen kjører jo bilene pent, mens andre er litt overivrige.. Uansett, hadde du brukt 50tusen på bilen, i dele bytting, tror jeg neppe du hadde trengt og bytte den delen igjen, på en god stund. Dessuten, man kan ikke kjøpe en bil, og tro at alt holder en livstid. Det er alltids noe som ryker, og trenger bytting.

Jeg syntes det er greit og få byttet en god del deler med en gang, fordi da utelukker du de delene, ifra havari senere, hvis du ser på det på den måten..

Håper dette hjalp!

EDIT:

Og forresten, ta en titt på Bimmers.no sine rettningslinjer. Særlig punkt 1, ang. overskrifter og slikt. Din er veldig lite informativ!

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer vel an på hvordan bilen er kjørt, vedlikehold osv osv. En ungdom kan være veldig nøye å redd for bilen, mens en eldre voksen man kan bare ha bilen som et fremkomstmiddel å bare kjører uten å bry seg så mye om bilen. Tilstanden på bilen å sier jo sitt, er den meget pent vedlikeholdt, så ser man jo dette på bilen, eller om den er bare kjørt med så ser man jo fort det å. Er mange her på bimmers som er unge, å duverden som dem paser på bilene sine:) Bare ta en titt på prosjekttrådene det så ser man det fort:)

Så jeg vil nok si at tilstanden på bilen sier mye om tidligere eiere, er den meget ryddig å pen, så er det mest sansynlig at det er en som har stelt godt med den:) eller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye sant i det du sier trådstarter. Eller, det du har blitt fortalt. Men det betyr ikke automatisk at du skal stole blindt på den påstanden. Er mange entusiastiske ungdommer også. Og det med 50.000 med en gang, er det dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer vel an på hvordan bilen er kjørt, vedlikehold osv osv. En ungdom kan være veldig nøye å redd for bilen, mens en eldre voksen man kan bare ha bilen som et fremkomstmiddel å bare kjører uten å bry seg så mye om bilen. Tilstanden på bilen å sier jo sitt, er den meget pent vedlikeholdt, så ser man jo dette på bilen, eller om den er bare kjørt med så ser man jo fort det å. Er mange her på bimmers som er unge, å duverden som dem paser på bilene sine:) Bare ta en titt på prosjekttrådene det så ser man det fort:)

Så jeg vil nok si at tilstanden på bilen sier mye om tidligere eiere, er den meget ryddig å pen, så er det mest sansynlig at det er en som har stelt godt med den:) eller motsatt.

Enig i en del av det du sier, men igjen, en bil kan være godt stelt på utsiden. Jeg har sett mange eksempler av biler med pen lakk, lite synlig rust, men da du begynner og gå innover i sømmene, ser du fort at det er en del feil prioriteringer.

Heller en bil med null rust og noe dårlig lakk, enn en bil med bra lakk, men med rust under.. Og ja, er som du sier, MANGE her inne tar veldig godt vare på bilene sine. Selfølgelig hjelper jo dette, så et annet råd er vel egentlig og handle bil ifra en bruker her på Bimmers, om du finner prosjektråden til den bilen feks, forteller dette mye om bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bedre å kjøpe bil av han gammel-ola fra toten, med hatt, som aldri har hatt bilen i mer enn 50 km/t og aldri over 3000 rpm? tror ikke det!! eller hva med han godt voksne og veletablerte som har bilen kun for å komme fra A til B, og som ikke gidder å skifte olje før etter 35000km og ikke orker å vaske den før den den dagen den skal selges? aldri! og uansett, så er det som oftest fler en en eiere på en brukt bil, og det kan ha vært en kombinasjon av alle disse. du kan aldri vite helt sikkert. men mitt beste råd til deg er å prøve bilen, og kjenne selv om den er tight og fin se etter slitasje på pedaler/ratt sjåførsetet dersom du er usikker på kilometerstanden. sjekk serviceheftet og ring gjerne til verkstedene som har hatt bilen på service og se om de kan fortelle deg noe, eller ring til tidligere eiere og sjekk gamle skader, påkost, kilometerstand o.l.

dette med at man ikke må finne på å kjøpe ungdomskjørte biler er en myte som er blåst ut av alle proposisjoner. har en 20-åring kjøpt seg en bil til flere hundre tusen så kan jeg garantere deg at han er redd for den, og tar godt vare på den. han vil veldig gjerne få igjen mest mulig for den når han selger den og. men jeg er mer skeptisk til den voksne veletablerte som driter i bilen, og som har råd til å "kaste den" dersom den ryker! det eneste jeg tror dette utsagnet er riktig på er gamle billige biler, som ungdommer bruker for å rase fra seg med. da snakker vi gammel 740 tic f.eks, som har blitt brukt til alt fra is-banekjøring, provisoriske hopp-stunt, burning rundt hver sving, generell grisekjøring, olje fra biltema, rent vann som frostvæske, og servicehefte? nei... det har jeg ikke sett..... :roll: men på disse så synes det vanligvis godt på bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene i tråden, men jeg er litt enig i påstanden selvom det kanskje er en smule overdrivelse. En ungdom vil jeg tro som regel konstant kjører bilen hardere, og slitedeler slites mer...

Det er én ting, men det er verre å ruse motoren og kjøre hardt på kald motor/drivverk og gire/clutche "dårlig" og ikke ha bilen på service.

En bilinteressert ungdom trenger ikke nødvendigvis behandle bilen dårligere, men jeg ville nok heller kjøpt bil av en som har kjørt fra seg tidligere i sin ungdom.

Det kommer helt an på personen. "Personlighet" har nok mer å si enn alderen.

Når jeg kjøper bil (det er ikke så ofte) så er jeg litt oppmerksom på eierens personlighet (utifra inntrykket). At vedkommende er bilinteressert/merkeinteressert betyr en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må koste på den 50 000 med en gang er bullshit. Da har du i tilfelle undersøkt bilen utrolig dårlig.

Men at du må bruke 50 000 på 1-2 år på en gammel, sliten E36 er ikke utenkelig. Gjelder å se an personen før du kjøper. Få med deg en som har peiling.

Men finnes ingen fasitsvar. Biler har ikke godt av å bli kjørt for pent heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bedre å kjøpe bil av han gammel-ola fra toten, med hatt, som aldri har hatt bilen i mer enn 50 km/t og aldri over 3000 rpm? tror ikke det!! eller hva med han godt voksne og veletablerte som har bilen kun for å komme fra A til B, og som ikke gidder å skifte olje før etter 35000km og ikke orker å vaske den før den den dagen den skal selges? aldri! og uansett, så er det som oftest fler en en eiere på en brukt bil, og det kan ha vært en kombinasjon av alle disse. du kan aldri vite helt sikkert. men mitt beste råd til deg er å prøve bilen, og kjenne selv om den er tight og fin se etter slitasje på pedaler/ratt sjåførsetet dersom du er usikker på kilometerstanden. sjekk serviceheftet og ring gjerne til verkstedene som har hatt bilen på service og se om de kan fortelle deg noe, eller ring til tidligere eiere og sjekk gamle skader, påkost, kilometerstand o.l.

dette med at man ikke må finne på å kjøpe ungdomskjørte biler er en myte som er blåst ut av alle proposisjoner. har en 20-åring kjøpt seg en bil til flere hundre tusen så kan jeg garantere deg at han er redd for den, og tar godt vare på den. han vil veldig gjerne få igjen mest mulig for den når han selger den og. men jeg er mer skeptisk til den voksne veletablerte som driter i bilen, og som har råd til å "kaste den" dersom den ryker! det eneste jeg tror dette utsagnet er riktig på er gamle billige biler, som ungdommer bruker for å rase fra seg med. da snakker vi gammel 740 tic f.eks, som har blitt brukt til alt fra is-banekjøring, provisoriske hopp-stunt, burning rundt hver sving, generell grisekjøring, olje fra biltema, rent vann som frostvæske, og servicehefte? nei... det har jeg ikke sett..... :roll: men på disse så synes det vanligvis godt på bilen også.

Veldig enig i mye her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest ett fnugg av svarene i tråden, men kom til mitt hode noe jeg må si umiddelbart.

Jeg kjøper , og jeg understreker, kun bil av en som er relativt ung. Ja, foringer er slitt, kuler er slitt, men det er ingenting som er ungdom = dårlig motor. Jeg er av en oppfatning at noen av de beste motorene får du, netopp, av en ung sjafør. Om sjaføren har vett til og vente med pådrag til motor er vam. Dette er ett spm jeg stiller ved bruktbil kjøp. Har vært og tittet på ny bil i det siste, og alle har vært unge folk og fått det samme spørsmålet. Har du kjørt bilen hardt? Er det nei, nja osv, så går jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sjølv ungdom, blir 19iår.

Har ein 98 Bmw 320i E46, eg tar ihvertfall veldig godt vare på bilen min. kjører hardt av og til, men kjem an på ka du meiner med å kjøre hardt, eg akselrerer med bilen av og til ja, kickdown, men eg kjører altid motoren varm, kjører aldri bilen hardt med kalde motor.

Polerte bilen idag med autoglym :D og vasker bilen ofte, og holder den ryddig.

Men selvfølgelig kjem an på person til person mener eg.

Men kjenner til at nokon berre gjer full gass på kalde motor, men heldigvis kjenner eg berre 1 person som gjer det, og han kjører Mitsubishi Lancer :) So det har eg ikkje noko imot. so lenge han kjører den bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg kjøper så gammel bruktbil som det jeg har nå, skal jeg faen meg plukke hele pøkkings bilen i deler før jeg langer over grunkene til selger...

NAF-test kan være en god ide, men jeg kommer bare til å stole på meg selv...Finner fortsatt overaskelser med e36'n min etter 2 år...Selger var vel 27 eller noe sånt, men tror bilen var litt type arbeids/gi-faen bil egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp hørt om en bmw forhandler som har nevnt litt om bmw.

Han snakker om at det ikke er lurt å kjøpe seg bmw som er ungdomskjørt, det kan føre til at du må koste på bilen din rundt 50 tusen med en gang. Så han ambefaler ikke å kjøpe bmw fra en ungdom, men fra en som er voksen. Hva sier dere som har / eller har kjørt bmw.

Det her blir egentlig bare svada, siden det kommer VELDIG an på hvordan bilen er kjørt, uansett om det er en ungdom, voksen, eller pensjonist som har eid bilen.

Alle tre kategorier kan "grisekjøre", og alle tre kan ta veldig godt vare på bilen. Helt greit at ungdommer gjerne er glade i å gasse på litt ekstra, men jeg syns det blir veldig feil hvis en forhandler/selger "merker" en bil med ungdomskjørt og dermed mener at dette er et dårlig kjøp på generell basis. Det er kun en ting som sier sannheten, og det er hvis man går hver enkelt bil etter i sømmene, og dømmer den deretter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...