Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da ville jeg sagt at bilen har kokt, og derfor er det dannet seg forholdsvis mye damp inne i motorens kjølekanalen. Denne må ut ifm sirkuleringen av kjølevæske..

Det er klart, dersom det ser ut som om det er olje i kjølevannet, og det lukter klart eksos, så er du nok inne på noe.. Men det bobler nå alltid når jeg fyller på kjølevæske..

Hvis du er bombesikker, uten noen som helst slags form for usikkerhetsmomenter inne i bildet, så får du kjøre på. Jeg bare prøver å tipse om ulike metoder du kan sjekke ut.. Vil jo være passelig kjipern å gjøre den jobben uten at det er pakningen.. Som alltid i topp-pakningsspørsmål bør man ta en komp test.. Også er det jo vesentlig å tro at hvis det lekker ut så mye eksos i kjølevæsken at det bobler kontinuerlig, så ryker det bra hvitt når motor blir varm.. Dette siden du også får kjølevæske inn i sylinderen..

Prøver bare å dra deg i en retning altså.. Men som sagt, om du er helt 100% sikker på at dette skyldes toppakning så kjør på..

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fullstendig klar over poenget ditt. Men dette skjedde dagen jeg kjøpte bilen og hadde tross alt kjørt 25 mil før dette skjedde. Hvis det hadde vært lite vann på den så ville den kokt mye før.

Men det kan ikke være vannpumpa som har tatt kvelden da siden den koker så ? Og at det ikke er pakninga?

Skrevet

Jo, du er inne på noe..

Her er det essensielt om det tar tid før det begynner å boble eller om det bobler med engang..

Vannpumpa er kjapp å sjekke.. Kjenn først etter slark på akselen..

Du tar ut vannpumpa ved å, løsne slangene på radiatoren. Fjerner dekselet på radiatoren. Ut med radiatoren og deretter av med viskosekoblingen (den er links, altså skru motsatt vei) også løsne vannpumpa og ut med den...

Skrevet

Kan vell ikke være vannpumpa heller kanskje, for en kamerat tok vannpumpa på sin E36 og da gikk temperatur måleren rett opp med en gang og sto der. Min beveget seg ikke stort. De sier at når topp pakninga går, går måleren går opp noen sekunder så går den ned igjen og hvis ikke du ser på temp måleren hele tiden får du ikke det med deg.

Men når jeg merket varmen i bilen forsvant så stopper jeg på en bensinstasjon og så at det rant vann ut foran bilen (sto litt i bakke) og jeg stoppet bilen og den sto sånn i 10 min. Sto stille til sammen 15 min kanskje og jeg startet bilen igjen. Den begynte med et og "koke" boble og jeg hadde hentet en spylerveske kanne med kaldt vann og helte forsiktig på og dette vannet "kokte" eller altså boblet og med en gang.

Skrevet

har hatt toppakning problemer jeg også..

når bilen var igang og jeg hadde av lokke på radiatoren.. måtte holde gass får at bilen i det hele tatt skulle holde seg igang..

Det kom nesten mer hvit eksos opp av radiatoren enn det kom ut potta bak :) hehe, da var toppen vridd seg pga den hadde blitt varm kjørt...

Da var det ny topp og pakning og det var iorden..

Skrevet

Jepp, men har en teori om at det bare lekkeren en vei ut av topp pakninga. For når stemplet går opp er det mye mer trykk en når det går ned. Og når da stempelet går ned at den suger med seg pakninga og tetter for vannet den veien men ikke motsatt.

Skrevet

Det kan godt være, men kanskje ikke like mye som den ganga det skjedde med deg. Men at det lekker litt veske er gdt mulig. Men ikke så mye at det er merkbart fra eksos å olje.

Men hvor kjøpte du nytopp og pakninger fra ? Hva kostet dette ca ?

Skrevet

Jeg kjøpte alle delene oss Mekonomen, har veldig gode prosenter der men er ikke dyre uansett :) de har alt av pakninger + nye bolter og det du måtte trenge :)

Husker ikke hva jeg betalte akuratt...

Skrevet

Først og fremst, kaldt vann på varm motor er å be om at det slår seg, men har gjort det samme, så ikke regn det som kjeft :roll:

Altså, det er så utrolig mange forskjellige måter å se om toppakninga er gått på.. En av de sikreste er vel kompresjonstest. Da får du en god indikasjon på om det lekker i noen sylindere.. Vann i olja, olje i vannet, hvit eksos o.l. er ikke sikre indikasjoner, og trenger heller ikke forekomme..

At det lakk ut vann i front ser jeg på som ett god tegn på vannpumpe, da noen av karakteristikken på en gåen vannpumpe er nettopp lekkasje ut fra denne..

På min M50b25 gikk vannpumpa.. Og det gikk ikke 10 sekunder engang etter at jeg hørte reima skreik (pga av akselen låste seg i bruddstykket på vifta) til måleren sto på rødt.. Det gikk sinnsykt fort..

Du sier at det ble kaldt først, og det er noe som tyder klart og tydelig på at det er for lite vann til at varmeregisteret i bilen får varmt vann. Det er rett og slett for lite sirkulasjon, noe som KAN tyde på at vammpumpa de har vært gåen og lekk over denne lange distansen..

Det er helt umulig å vite hvor mye vann som var på motoren da du stoppet, siden vannetmengden ekspanderer ved koking fordi det dannes luft i systemet, så det kan ha sett ut som om det var nok vann i systemet, men i realiteten er 50% luft feks..,

Dette er en plausibel (ja har sett for mye på mythbusters) forklaring.

1. Vannpumpa er lekk og lekker derfor kjølevæske hele veien, til det til slutt ikke er nok til å fylle varmeregisteret og derfor begynner det å blåse kaldluft.

2. Når det blir for lite vann til å opprettholde sirkulasjon så begynner det å gå varmt, (bl.a. fordi det kommer luft bak termostaten og denne lukker seg slik at vannet ikke sirkuleres gjennom radiator lengre) og fordi at vannpumpa di er lekk opprettholdes det ikke trykk i kjølesystemet noe som gjør til at det begynner å koke.. (det er vanligvis trykk i kjølesystemet, noe som gjør at vannet i realiteten ikke koker før 110 grader, men hvis trykket mistes vil kokepunktet synke til 100 grader igjen, noe som vil føre til at det ved vanlig driftstempratur danner seg damp i systemet og mye luft som igjen presser vannet ut ved vannpumpa..

3. Vannet starter og koke, og det kommer til varmt vann ved tempraturføleren igjen, noe som gjør til at måleren spretter opp på rødt, og "katastrofen" er ett faktum..

Det at vannet bobler ved påfyll av kaldt vann er fordi motoren koker, og dampen kommer innenfra systemet og vil ut gjennom ekspansjonstanken. ;)

Så hva du nå skal gjøre? Du skal sette bilen i skarp oppoverbakke slik at radiator er høyestepunkt på bilen.. Deretter fylle på vann i ekspansjonstanken og sette varmeapparatet på maks varmt så det kommer til vann der også.. Åpne lufteskruen på radiatoren, også starter du bilen og har en kompis til å passe på tempmåleren om det blir for varmt.. I mellomtiden klemmer du som en gal på slangene for å hjelpe til med sirkulasjon, og etterfyller vann i ekspansjonstanken mens det reiser.. Jeg pleier å fylle en halvannenlitersflaske og sette denne opp ned i ekspansjonstanken så det hele tiden kommer til vann..

Du ser fort om det lekker ved vannpumpa.. Om det gjør det så bytter du denne... Om det ikke gjør det fortsetter du å følge med på om det er ryker hvitt ut av eksosen, renner vann ut av eksosen eller om det ser ut som om det er olje i vannet, eller om det er vann i oljen.. (husk å stoppe bilen når du sjekker oljen)

Hvis det begynner å renne mye vann ut eksosen så stopp motoren så det ikke blir vannlås nedid er..

Skrevet

Har ikke lest grundig igjennom tråden, og det er kanskje plagsomt for dere som allerede har svart i tråden, men ser det blir nevnt at det rant av bilen og at det er blitt kjørt 25 mil.

Vannpumpen lekker, lageret har røket, vannet kommer ut av hullet som er til dette formålet i vannpumpe og den sur nå inn luft derifra, det bobler da i ekspansjonstank,

Skrevet
Har ikke lest grundig igjennom tråden, og det er kanskje plagsomt for dere som allerede har svart i tråden, men ser det blir nevnt at det rant av bilen og at det er blitt kjørt 25 mil.

Vannpumpen lekker, lageret har røket, vannet kommer ut av hullet som er til dette formålet i vannpumpe og den sur nå inn luft derifra, det bobler da i ekspansjonstank,

Ja, jeg er enig.. Jeg tror heller ikke dette virker som toppakning.. Eller dvs, jeg ønsker å fremheve at det absolutt ikke er nødvendig at det er det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...