Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må du bytte kalipper?

Det er svært enkelt å bytte bremser på E46 altså. Mye lettere enn det høres ut som. Les en DIY, også setter du i gang :)

Skrevet

Jeg har aldri lufta bremsene selv, så det skal jeg finne ut av hvordan gjøres.

Men det er ikke noe verre enn at du har en medhjelper som pumper på bremsepedalen, mens du åpner på lufteskruen på kallipperen slik at luft kommer ut. Når det kun kommer bremsevæske ut så er det bra.

Skrevet

Normalt sett så skal luften forsvinne når du begynner å lufte, men det kan være greit å ha en slange på luftenippelen, og nedi en flaske med litt bremsevæske, da kommer det ihvertfall ikke luft inn tilbake, om dere skulle gjøre feil.

Skrevet

DIY: Lufting av bremser!

Trokk inn bremsepedalen og hold den der.

Åpne lufteskruen.

Steng lufteskruen når det ikke kommer mer luft/bremsevæske ut.

Først nå slipper du opp igjenn bremsepedalen, og pumper noen ganger.

Gjennta dette til det bare kommer ren bremse væske uten luft ut av lufte skruen.

Start med det hjulet som er lengst borte fra hovedsylinderen og arbeid deg frem til det hjulet som er nærmest.

Husk å etterfylle bremsevæske underveis, slik at ny luft ikke kommer inn i systemet.

Er bilen blitt noen år kan det også være lurt å "ikke" trokke bremse pedalen i gulvet.

Dette pga at pakningen i hovedsylinderen kommer inn i et området som den ikke har vært før og der kan det forekomme små rust sår som river opp kanten på leppepakningen i hovedsylinderen. Dette gjør at hoved/master sylinder begynner å lekke.

Rusta kommer av at bremsevæske tiltrekker seg vann, det er jo derfor at den skall byttes jevnlig siden vannet som blir absorbert senker kokepunktet på bremse væska, samt forårsaker korosjon inne i sylindrene.

Du burde nå være rustet til å lufte bremsene selv, men er du i tvil overlat jobben til noen som kan dette, det er trossalt bremsene som stopper bilen. :D

Skrevet

Du burde nå være rustet til å lufte bremsene selv, men er du i tvil overlat jobben til noen som kan dette, det er trossalt bremsene som stopper bilen. :D

det var akkurat det jeg og tenkte på.......

men som du beskriver så virker det jo greit da...

hvordan vet jeg vilken som er lengs borte fra hovedsyliner? jeg skal kun bytte forr bremser.

Skrevet

da er det bremsen på motsatt side av hvor hovedsylinderen som er lengst vekke :) gjorde dette på en e34, sier ikke at det er det samme, men reis innom biltema og kjøp deg haynes boka, der står det GODT forklart, jeg har bare skrudd moped før.. følger du boka slavisk så går det bra:) er ikke noe problem, gjort på en ettermiddag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...